הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחיר העגבניות זינק: משרד החקלאות פתח מכסות לייבוא פטור ממכס


המחיר הסיטוני של העגבניות עלה ל-7.76 ₪ אחרי פסח, לעומת 3.8 שקלים לפני החג, זאת בשל מחסור שצפוי להמשך כ-4 שבועות. בעקבות זאת פתח משרד החקלאות מכסות יבוא פטורות ממכס ככל שיידרש. החקלאים טוענים כי המחסור יסתיים בעוד כשבועיים בלבד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-04-2017



המחסור בעגבניות צפוי למשך כארבעה שבועות, צילום: מוטי אביבי

לאור העלייה החריגה שנרשמה במחיר העגבניות לאחר חג הפסח, פתח משרד החקלאות מכסות יבוא פטורות ממכס לעגבניות מחו"ל למשך תקופה מוגדרת מראש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ממשרד החקלאות נמסר, כי מהלך זה נועד להגן על החקלאים ולספק מחיר הגון לצרכנים. העגבניות הראשונות צפויות להגיע לישראל מטורקיה במהלך השבוע.

בימים שלאחר החג, עלה המחיר הסיטוני של עגבניות ל- 7 ₪ לק"ג. על פי מדיניות המשרד, כאשר מחירן הסיטוני של עגבניות עולה על 6 ₪ במשך 5 ימי עבודה רצופים, פותח המשרד מכסות יבוא פטורות ממכס ככל שיידרש.

בכל שנה בסוף אפריל-תחילת מאי, לאחר חורף קר, ישנה פחות חנטה, וכתוצאה מכך פוחת יבול העגבניות. מההערכות שבוצעו במשרד עולה, כי המחסור צפוי להימשך ב-3-4 השבועות הקרובים.

על פי הערכת מומחי המשרד, הירידה הצפויה ביבול הינה של כ- 30% בחודש הקרוב, קרי מתוך צריכה מקומית חודשית של 20,000 טון בחודש, עשוי להיווצר מחסור של כ- 6,000 טון. מחזורי צמחי העגבניות שנשתלו מאוחר יותר, לא נפגעו מהקרה החורפית, וכאשר יבשילו פירותיהם בעוד כחודש, המחסור יושלם בתוצרת מקומית.

שוק העגבניות הינו שוק תנודתי וזאת בשל משתנים בלתי תלויים כגון מזג אוויר לעומת היקפי שטחי הזריעה. ממשרד החקלאות נמסר כי ''המשרד עוקב באופן רציף אחר האספקה הסדירה של שוק העגבניות והתוצרת החקלאית הטריה לטובת הצרכנים. בתוך כך, המשרד עושה הערכות מצב תכופות. מחסור בעגבניות עלול להוביל לעלייה במחיר לצרכן. פתיחת המכסות נעשית לתקופה מוגדרת מראש, וזאת במטרה לשמור על החקלאים ועל מחיר הגון לצרכנים. יבואני העגבניות שרוצים להרוויח כסף, לא מייבאים כאשר מחיר העגבנייה נמוך, מכיוון שהדבר יגרום להם להפסדים. יבואני העגבניות ייבאו עגבניות מחו"ל, רק כאשר יש מחסור בעגבניות ומחירי העגבניות גבוהים. לכן, יבוא מחו"ל, כאשר מחירי העגבניות גבוהים מוסכם על החקלאים ואינו פוגע בהם, אך מוזיל את מחיר העגבנייה לצרכנים הישראלים'' אומרים במשרד.

לטענת החקלאים המחסור נובע מסיבה קשורה לעובדה כי את העגבניות שותלים בשני מועדים עיקריים - בפברואר ובאוגוסט וספטמבר. כל העגבניות שנקטפות עכשיו הן משתילות שבוצעו באוגוסט-ספטמבר, והשטחים האלה כבר נמצאים בסוף הקטיף. המחסור אמור להסתיים בעוד שבועיים ובשווקים תהייה כמות גדולה של עגבניות במחירים סבירים.

בתוך כך, ממשרד החקלאות נמסר, כי לקראת חג הפסח, פתח המשרד עבור יבואני הירקות כ-60,000 טון מכסות ליבוא ירקות זאת בכדי למנוע מחסור. אך בפועל הובאו לישראל רק מלפפונים, עגבניות ופלפלים. למעשה, הייבוא נאמד ב-1,100 טון ירקות בלבד, - כ-2% בלבד מסך המכסות שנפתחו. מנתוני המשרד עולה כי התוצרת המקומית מספקת את הצרכן הישראלי, וכ-3% בלבד מצריכת העגבניות, המלפפונים והפלפלים המקומית מקורה ביבוא.

''העובדה שרובן המוחלט של מכסות הייבוא לא נוצלו, מוכיחה את הטענה שייבוא פירות וירקות לישראל מתבצע רק כאשר מחירי הפירות והירקות עולים ברמה משמעותית מעל מחירם ביתר ימי השנה'' אומרים במשרד. ''כאשר מחירי הפירות והירקות אינם משתוללים בתקופת החגים, לא קיימת הצדקה כלכלית לייבוא ו-99% מסך הירקות הנצרכים הינם מתוצרת מקומית. אי לכך, פתיחת המשק לייבוא פירות וירקות איננו פוגע כלל וכלל בחקלאים הישראלים, אלא נועד להגן על אזרחי ישראל מפני תרחיש של מחסור בתוצרת המקומית הגורמת להפקעת מחירים. פתיחת המשק לייבוא מאזנת השוק ומשאירה את מחירי הפירות והירקות ברמה סבירה בתקופת החגים''.

התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל: ''מתוך מכסות ייבוא של 60 אלף טון שפתח משרד האוצר לקראת החג, נוצלו 2% בלבד. אנחנו תמיד אומרים שייבוא זה פתרון פופוליסטי, פיקטיבי וחסר תועלת – מכיוון שאנחנו החקלאים הישראלים יודעים לספק את כל הביקושים של הצרכן הישראלי, עם תוצרת בריאה, טרייה וטעימה במחירים הוגנים לאורך כל השנה ולא רק בחגים. העובדה שרק 2% מתוך מכסות היבוא נוצלו בפועל – היא ההוכחה הכי טובה לכךמי שמווסת את המחירים לצרכן הן רשתות השיווק בלבד, וגם המבצעים בחגים הם מבצעים קבועים שהרשתות נוהגות לעשות, ואין להם כל קשר לייבוא. הגיע הזמן שבאוצר יפסיקו לפחד ויטפלו בשורש הבעיה: פערי התיווך והריכוזיות הסיטונאית והקמעונאית, אשר גורמת למחירים הגבוהים לצרכן לאורך השנה.