הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרויקט 'דרך ירוקה': חוף הים הצפוני של נהריה חוזר לציבור


החלק המרכזי בפרויקט שנחשב לאחד המסובכים לטיפול במפגעים סביבתיים בישראל, הגיע לסיומו היום - עם פתיחתו של חוף הים הצפוני בעיר נהריה. ''החוף מותר לשימוש, לרחצה, לנופש ולנסיעה - ללא כל מגבלה וללא סיכון של חשיפה לאסבסט'' אומרים במשרד להגנת הסביבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2017



מקטע חוף הים הצפוני בנהריה, לאחר ניקוי. צילום: יורם ורגה - באדיבות המשרד להגנת הסביבה

שלב נוסף בפרויקט "דרך ירוקה" הסתיים: המשרד להגנת הסביבה ועיריית נהריה מודיעים על פתיחתו מחדש של חוף הים הצפוני לציבור - עם סיום ביצוע השלב המרכזי של הפרויקט לפינוי פסולת אסבסט בגליל המערבי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

העבודות לסילוק פסולת אסבסט פריך בחוף הים הצפוני בנהריה ("מדינת הילדים") הסתיימו, זאת לאחר שפונו ממנו כ-40 אלף קוב פסולת אסבסט, בעלות של כ-80 מיליון שקלים.

עם סיום העבודות, חוף הים הצפוני נפתח היום (א') לציבור הרחב, והוא מותר לשימוש, לרחצה, לנופש ולנסיעה - ללא כל מגבלה וללא סיכון של חשיפה לאסבסט.

במסגרת שש שנות הפרויקט שהוביל המשרד להגנת הסביבה לפינוי פסולת אסבסט בגליל המערבי, נוקו 340 אתרים ברשויות המקומיות והאזוריות נהריה, מטה אשר ומזרעה, ופונתה פסולת אסבסט בהיקף של כ-130 אלף קוב. עלות ביצוע הפרויקט כולו היא 327 מיליון שקלים, מתוכם 150 מיליון שקלים שהחזירה איתנית למשרד להגנת הסביבה, כפי שנקבע בחוק.

במקטע אחד, באזור מפגש החול עם הים, כוסה הסלע שעליו שקע אסבסט בבטון מיוחד, במטרה למנוע חשיפת הציבור לאסבסט ומעליו פוזר חול. בנוסף, באזור הדרומי של האתר, בצמוד למפעל איתנית, נותר מקטע שטרם נוקה. האזור סגור ומשולט למניעת כניסת הציבור, והאסבסט כוסה ביריעות פוליאתילן ובאדמה באופן שימנע פיזור סיבי אסבסט לאוויר.

המשרד והעירייה יפעלו במשותף לאישור תקציב ומסגרת פעולה לשלב הבא של פרויקט הניקוי, ובמסגרתו יושלם הניקוי באתר זה, ובאתרים נוספים שיתגלו בעתיד. בתקופת הביניים, עיריית נהריה והמשרד להגנת הסביבה יוודאו כי האזור נותר סגור והאסבסט מכוסה.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "לאחר הליך ניקוי מורכב ומקצועי שביצע המשרד להגנת הסביבה, מוחזר חוף הים הצפוני לציבור, לאחר הסרת מפגע בריאותי וסביבתי. לאור עוצמת זיהום האסבסט וחומרת המפגע הייחודי לאזור הגליל המערבי, הוחלט על ביצוע הפרויקט על ידי המדינה בהובלת המשרד להגנת הסביבה. זהו פרויקט חסר תקדים במורכבותו, בעלות כוללת של 327 מיליון שקל שמימנו המדינה ואיתנית, שחלקו המשמעותי הסתיים לשמחתי לפני החג, והציבור יוכל לבלות וליהנות מהחוף במהלך החג, האביב והקיץ הקרובים. בימים אלו אנחנו בוחנים עם העירייה וגורמים נוספים כיצד ניתן יהיה להמשיכו לטובת הציבור והאזור. פסח כשר, ירוק ושמח!"