הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לקראת פסח: המדריך הפרחוני של משרד החקלאות


איזה פרחים אהובים במיוחד על הישראלים והאם אנו משקיעים בפרחים ? מה הם הזנים שנמצא עכשיו בשוק המקומי? נתונים על ענף הפרחים הישראלי, וגם - איך ניתן לשמור על הפרחים לאורך זמן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-04-2017



ורדים, צילום: דובי וולפסון - באדיבות משרד החקלאות

פרחים הם אחת המחוות המשמחות שניתן להעניק לאדם, ובפשטות רבה. לקראת החג, משרד החקלאות מפרסם כמה נתונים על הענף הפרחוני, הצבעוני והריחני הזה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אילו פרחים אהודים במיוחד על הישראלים? על פי נתוני משרד החקלאות, הוורדים, על גווניהם השונים, יתקבלו בברכה אצל רבים, פרחי השושן והליזיאנטוס נמצאים גם הם ברשימת המובילים. וכן, הסייפן, הנוריות והכלניות.

אילו זנים נמצא עכשיו בשוק המקומי ואילו פרחים כדאי לקנות כדי שיחזיקו במהלך כל החג? יש שפע של פרחים, בתקופה זו יש גם פרחי חורף ומתחלים להופיע פרחי הקיץ. פרחים עם חיי מדף ארוכים: חרציות, ליזיאנטוס, נץ חלב, כל פרח שנקנה בתחילת הפריחה יחזיק זמן רב וכמובן ענפי קישוט (ירק) שמוסיפים נפח לזרים.

הידעתם שיש פרחים שאוכלים אותם? לקבוצת פרחי המאכל הוותיקים כמו אמנון ותמר, כובע הנזיר קישואים וכו' הצטרפו לאחרונה פרחי סחלבים מסוג דנדרוביום ומסוגים אחרים. היתרון הגדול של פרחי מאכל אלו הוא הוויזואליות המגוונת וחיי מדף ארוכים של 14 יום בממוצע.

האם הצרכן הישראלי משקיע בפרחים? בשנים האחרונות מסתמנת עליה של כ-5% בכל שנה בצריכת הפרחים. הסיבה נזקפת למודעות ולעלייה מתמדת בשימוש הציבורי באירועים, משרדים וכו'.


ליזיאנוס, צילום: יחיאל שטיינמץ - באדיבות משרד החקלאות

ענף הפרחים בישראלי כולל 140 סוגים שונים של פרחים, שאוקלמו והותאמו לאקלים הישראלי על ידי מומחי משרד החקלאות. בישראל כיום כ-350 מגדלים, כ-150 מתוכם מגדלים ענפי קישוט. ישראל מייצאת 0.5 מיליארד פרחים וענפי קישוט בשנה ובשוק הפרחים ישנן 4 חברות ייצוא עיקריות. ענף הפרחים מתבסס על מספר רב של גידולים בהיקפים קטנים יחסית - גידולי נישה.

שטחי גידול הפרחים בישראל משתרעים על פני כ-40,000 דונם - 60% מהם באזור שבין חדרה לגדרה ו-40% באזור הפריפריה - בנגב, בערבה ובאזור הצפון.

הפרחים וענפי הקישוט המגודלים בישראל משווקים בראש וראשונה ליצוא, לאירופה וארצות הברית, אך בשנים האחרונות עולה חלקו של השוק המקומי בצריכת הפרחים, כ- 40% מהתוצרת המקומית בענף משווקת בשוק המקומי.


שושן צחור, צילום: דובי וולפסון - באדיבות משרד החקלאות

איך לשמור על הפרחים לאורך זמן?

מרבית הפרחים המצוינים יחזיקו מעמד בביתכם בין שבוע לשבועיים. על מנת להאריך את חיי המדף של הפרח ולמצות אותם עד תום מומלץ לפעול על פי ההנחיות של מומחי משרד החקלאות:

לפני שאתם מכניסים את הפרחים לאגרטל רחצו אותו היטב, כדי להסיר אבק ושאריות של עלים שנותרו מזר הפרחים הקודם.

חתכו את קצוות הפרחים – החיתוך מעניק להם חיות ומרחיק לכלוכים שדבקו בגבעול. את החיתוך מומלץ לבצע באלכסון כך שיישאר שטח פנים רחב ככל הניתן לספיגת מים.

הכניסו לאגרטל כפית אקונומיקה וכפית סוכר. אלו יסייעו פלאים בהארכת חיי המדף של הפרחים. האקונומיקה תמנע ריחות לא נעימים מהאגרטל והסוכר משמש כמזון זמין להמשך חייו של הפרח.

הניחו את האגרטל במקום מואר, ללא שמש ישירה וכשהוא מוגן מרוחות.

הימנעו מהעמדת הפרחים בקרבת מאווררים ומזגנים. מאוורר, בדומה לרוח, לא עושה טוב לפרחים ומזגן מייבש אותם. פרחים מעדיפים סביבה לחה.

את הפרח נץ חלב דוביום הכתום ניתן ומומלץ להחזיק באגרטל ללא מים.