הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


איתן כבל בועידת הגליל: ראש הממשלה מעדיף שהצפון ישאר אזור נחשל


במרכז הועידה השנה עמד נושא יישום החלטת הממשלה לשיקום הצפון בסיוע של 15 מיליארד שקלים, היוזמה להעתקת מכון וולקני לגליל והיעדר הכוח הפוליטי של הפריפריה בכנסת ובממשלה. ''תכנית הצפון במתכונתה החלקית וכפי שהוצגה לאחרונה - אמנם תשפר את המצב אך לא תניע מהפכה של ממש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-04-2017



פאנל חברי הכנסת בועידת אצבע הגליל, צילום: דרור הר מילר - באדיבות תנועת 'שינוי כיוון'

שרים, חברי כנסת וראשי רשויות השתתפו היום (ג') בועידת אצבע הגליל ה-3 במכללה האקדמית תל-חי. במרכז הוועידה השנה עמד נושא יישום החלטת הממשלה לשיקום הצפון בסיוע של 15 מיליארד שקלים, היוזמה להעתקת מכון וולקני לגליל והיעדר הכוח הפוליטי של הפריפריה בכנסת ובממשלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הועידה היא פרי יוזמה של תנועת שינוי כיוון שהובילה את המאבק לקידום החלטת הממשלה לצפון, והינה לזכרו של אלעד ארליך ז"ל ממייסדי תנועת שינוי כיוון.

שר הנגב והגליל אריה דרעי בירך על המאבק האזרחי שהביא לקידום החלטת הממשלה, אך הזהיר כי ללא פיקוח הכסף לא יעבור למטרות שעליהן הוחלט. דרעי הכריז כי הוא מקים בימים אלה צוות מעקב אשר אמור להגיש לו לאחר פסח דוח ראשון על יישום התוכנית בעלות 15 מיליארד שקלים. "אני לא אתן שיקרה להחלטה הזו מה שקרה להרבה החלטות ממשלה שנגמרו בדיבורים ולא במעשים וכספים בשטח".

שר החקלאות אורי אריאל שמקדם את היוזמה להעתקת מכון וולקני לצפון, ביקר את התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו והעיסוק המוגזם בנושאי תקשורת במקום בנושאי הפריפריה . ''הצפון והגליל חייבים לקבל תפנית בצמיחת אוכלוסיה, בתעסוקה, בחינוך בכבישים ובתרבות. אם הממשלה שלנו והעומד בראשה היו משקיעים את הזמן שהשקיעו על התאגיד התפנית הזו הייתה מתרחשת מזמן''.


שר החקלאות אורי אריאל בועידת אצבע הגליל, צילום: דרור הר מילר - באדיבות תנועת 'שינוי כיוון'

במהלך הועידה הציג פרופ' דורון לביא מהמכללה האקדמית תל-חי תמונת מצב מעודכנת על הפערים בין מרכז ופריפריה. על-פי פרופ' לביא, מומחה לפריפריה, תכנית הצפון במתכונתה החלקית וכפי שהוצגה לאחרונה - ללא מנועי הצמיחה לטווח בינוני-ארוך, אמנם תשפר את המצב אך לא תניע מהפכה של ממש.

בין עיקרי המחקר שהציג, ניתן לראות כי השכר הממוצע בצפון הוא ברמה של כ-70% לעומת השכר במרכז הארץ ושיעורי עוני גבוהים במיוחד לעומת הממוצע הארצי. אחוז האבטלה בצפון גבוה ב-35% מאשר במרכז וכי השכר החודשי הממוצע (לחודש בשנה) במחוז הצפון (6,868 ₪), נמצא בפער של 36% מהשכר החודשי במרכז (9,320 ₪) ו - 6% מהשכר בדרום (7,268 ₪).

גם בנושא יוקר המחייה הפערים הולכים ומתרחבים ומהנתונים עולה כי סל המוצרים הממוצע למשפחה בפריפריה גבוה ב-10%-15%. מאחר ורמת ההכנסה בצפון למשק בית נמוכה בכ-25% מהמרכז.

במהלך פאנל חברי הכנסת שנערך, פרץ ויכוח בין חברי הוקאליציה ח"כ יפעת שאשא ביטון וח"כ סמוטריץ לבין ח''כ יגאל גואטה שטען כי "התוכנית הממשלתית היא בלוף, ואסור לתת לממשלה לנוח על זרי הדפנה". ח''כ מאיר כהן ממפלגת יש עתיד, הדגיש כי מצבה של הפריפירה הצפונית היא "תוצר ישיר של סדרי העדיפויות של הממשלה וכי על החברה האזרחית להוביל מחדש את המאבק לקידום הצפון, כי התוכנית הממשלתית לא תייצר כאן מקומות עבודה ושירותי בריאות".

ח"כ איתן כבל, יור ועדת הכלכלה התייחס לעובדה כי עדיין לא נפתרה סוגיית המיון, והפנה את האצבע לכיוונו של ראש הממשלה ש"כנראה מעדיף שהצפון ישאר אזור נחשל ואז יבוא בבחירות אם אותן הבטחות."

אורי דורמן יו"ר החברה לפיתוח הגליל, עמוס לוין סמנכ"ל החקלאות בחברה, ואלקנה בן ישר מנהל מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון נפגשו היום עם שר החקלאות אורי אריאל שהצפין לוועדת הגליל. השלושה הציגו בפני השר את המציאות הבלתי אפשרית בו נתון ענף החקלאות בגליל בסיטואציה החדשה, עם העלייה במחיר המים לחקלאות בעקבות תיקון חוק 27, קיצוץ של כ-30% מהקצאות המים והגבלת ספיקת המינימום בגשר הפקק בחודשים בהם מתבצעת השקיה לגידולים הצמחיים.


שר החקלאות עם נציגי החברה לפיתוח הגליל, צילום: החברה לפיתוח הגליל

יו"ר החברה לפיתוח הגליל אורי דורמן אמר: "אנו פועלים עם ראשי הרשויות על מנת לשנות את המצב הקשה, המהווה איום גדול וממשי על עתיד החקלאות בגליל העליון. לשמחתי השר הבין את המשמעות של קיצוץ המים לחקלאות והזמין את נציגי האזור לפגישה נוספת יחד עם בכירים מאגף התקציבים במשרד האוצר לבחינת דרכים לפתרון המצב".

סמנכ"ל החקלאות בחברה לפיתוח הגליל עמוס לוין: "עליית מחירי המים לחקלאות, הקיצוץ העצום של יותר מרבע מכמות המים לחקלאות וספיקה של כקוב וחצי בגשר הפקק, עלולים לגרום לפגיעה קשה של עשרות מיליונים בחקלאות בגליל ובעמק החולה בפרט".

השר אריאל הזמין את ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ ונציגי החברה לפיתוח הגליל לדיון מיוחד עם נציגי האוצר, עוד בטרם תתקיים פגישה של כל ראשי הרשויות המקומיות בגליל, על מנת לבחון דרכים להתמודדות עם המצב.