הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בישראל הולכת ומתפתחת תעשיית מזון קטנה ואיכותית במיוחד


על פי נתוני התאחדות התעשיינים, מתוך 1,762 מפעלי מזון בישראל, כ-82% הם מפעלים קטנים ובינוניים, וכ-18% הם מפעלים גדולים. המפעלים הקטנים מתמודדים עם אתגרים וקשיים ייחודיים להם - כגון קשיי מימון ואשראי, קושי בקבלת תמריצים ממשלתיים, קשיים ביצירת שווקים ובירוקרטיה ורגולציה כבדה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-04-2017



מבשלת הבירה אלכסנדר בפארק תעשיות עמק חפר, צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

בשבוע שעבר ערכה התאחדות התעשיינים סיור מיוחד לאנשי תקשורת במפעלי מזון קטנים, אשר מייצרים מוצרי "בוטיק" איכותיים לקהל הישראלי. הסיור נערך בהשתתפות ראשי איגוד המזון ובכירים בהתאחדות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הסיור נועד לחשוף את תעשיית המזון הקטנה והאיכותית בישראל, אשר מנסה לגדול ולהתחיל לייצא לשווקים חדשים בארץ ובחו"ל. מדובר בתעשייה חדשנית ומתקדמת, אשר מפתחת מוצרים ייחודיים שאותם ניתן למצוא רק בתעשייה המקומית.

אולם, כתעשייה קטנה, מפעלים אלו מתמודדים עם אתגרים וקשיים הייחודיים להם, כגון קשיי מימון ואשראי, קושי בקבלת תמריצים ממשלתיים, קשיים ביצירת שווקים ובירוקרטיה ורגולציה כבדה.

על פי נתוני התאחדות התעשיינים, מתוך 1,762 מפעלי מזון בישראל - כ-82% הם מפעלים קטנים ובינוניים המעסיקים 20-100 עובדים, וכ- 18% הם מפעלים גדולים.

הסיור כלל ביקור בשלושה מפעלי מזון קטנים ובינוניים שמייצרים מורים ייחודים ומעסיקים 10-25 עובדים - מפעל מזון הבריאות "רפאל'ס" בחדרה, מפעל האוכל האסיאתי "דים סאם" בקיבוץ להבות חביבה, ומבשלת הבירה "אלכסנדר" בעמק חפר.

מפעל "רפאל'ס"- חברת "רפאל'ס" הוקמה על ידי על ידי האחים נתן ורפאל ממבר בשנת 2009. המפעל מייצר ומשווק מוצרי מזון בריאים וחדשניים ומעסיק כ-20 עובדים בהעסקה ישירה ועוד 20 עובדים בעלי צרכים מיוחדים בשיתוף עם מפעל מוגן "נתיב". מוצרי רפאל'ס נמכרים ברשתות שיווק ברחבי הארץ, חנויות פרטיות ומעדניות וכן בשוק הפרטי. כמו כן מייצאת רפאל'ס להולנד, בלגיה ופולין ונמצאת המשא ומתן מתקדם עם מפיצים באוסטרליה וארה"ב.

לדברי רפאל ממבר, בעלים ומנהל פיתוח מוצרים ברפאל'ס: "עולם הבריאות של רפאל'ס נולד מאהבה פשוטה לאנשים ולמזון בריא וטעים באמת. כמו בכל עסק קטן האתגרים הם רבים. אם לציין אחד אז הוא כיצד להנגיש מבחינת המחיר את המוצר לצרכן. כמי שמאמין שכולם צריכים להרשות לעצמם לאכול בריא, אנחנו דואגים להוגנות תמחירית לכל אורך הדרך. הקניין, הבודק היום היטב את הרכיבים התזונתיים של כל מוצר, מבין את התועלת של הכנסת מוצרי רפאל'ס אל המגוון".


אקי הראל ורפאל ממבר - חברת רפאל'ס, צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

מפעל "דים סאם"- מפעל ה- "דים סאם" הראשון בישראל, הוקם בשנת 2006 בקיבוץ להבות חביבה. כיום המפעל מעסיק כ- 25 עובדים, בהם שפים סינים מומחים שהוכשרו במלאכת קיפולי הדים סאם. המפעל מייצר מגוון של מוצרי מזון אסיאתיים, כגון אגרולים, דים סאם, באנים, סמוסה, צ'פטי, נודלס ועוד. החברה משווקת את מוצריה למסעדות, אולמות אירועים, בתי מלון, בארים, בתי קפה, שפים פרטיים ומעדניות בכל רחבי הארץ.

בעלי דים סאם, גבי גבריאלי: "יש לנו במשפחה היסטוריה של כ- 50 שנה בענף המסעדנות, שהחלו הסבא והסבתא משני הצדדים. האהבה לתעשיית המזון חלחלה גם אלינו, הילדים והנכדים, והחלטנו לפני מספר שנים להקים את המפעל, שהנו ייחודי בנוף המקומי, ומייצר אוכל אסיאתי איכותי במיוחד. כיצרנים קטנים, אנו מתמודדים עם אתגרים שונים הייחודיים לנו, אך פועלים ביתר שאת על מנת להתגבר עליהם ולצמוח".


האחים גבי עדי ודודי - בעלי דים סאם בקיבוץ להבות חביבה, צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

מבשלת "אלכסנדר"- מבשלת הבירה "אלכסנדר" הוקמה בשנת 2008 בפארק תעשיות עמק חפר, ומעסיקה כיום כ-10 עובדים. המבשלה קרויה על שם נחל אלכסנדר, העובר בעמק, והצבים הגדלים בנחל נמצאים בסמל של המבשלה. יוזם המבשלה הוא אורי שגיא, בעברו מפקד טייסת אפאצ'י בחיל האוויר. לאחר בישול בירה בביתו, החליט להפוך את התחביב למקצוע. המבשלה מייצרת 5 סוגי בירה- בלונד, אמברה, גרין, בלאק ובלייזר. החברה מייצרת ומשווקת את מוצריה למסעדות, ברים וחנויות פרטיות ברחבי הארץ ומייצאים לדנמרק, שוודיה, הולנד ועוד.

בעלי "אלכסנדר", אורי שגיא: "הסיבה שנכנסתי לתחום הבירה, היא כי אני אוהב בירה ומגיע לנו שתהיה בישראל בירה מעולה כמו במדינות המתוקנות. אולם להיות יצרן קטן בישראל זה אתגר- הרגולציה והשוק לא תומכים ובמידה רבה מקשים על היצרנים ולכן קשה לעסקים קטנים שממוקדים במוצרים איכותיים, לבוא יותר לידי ביטוי בשוק ולהגיע לצרכן במחיר תחרותי".


אורי שגיא- מבשלת הבירה אלכסנדר, צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

תעשיית המזון בישראל מעסיקה כ- 65 אף עובדים ישירים, ועל כל עובד מועסקים באופן עקיף עוד 3 נותני שירותים בתחומים שונים, כמו בנקאות, הסעדה, ביטוח, הובלה ועוד.

כמו כן תעשיית המזון בישראל היא גם מהמעסיקות הגדולות ביותר באזורי הפריפריה- בצפון ובדרום. לדוגמה באזור חיפה, תעשיית זו מעסיקה כ-4,400 עובדים ובאזור עכו כ-5,100 עובדים.

בנוסף, תעשיית המזון בישראל נחשבת לחדשנית במיוחד, ומשווקת למשק כ-5,000 מוצרים חדשים כל שנה.