הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארבע רפתות חדשות ומכון חליבה נחנכו במושב עידן שבערבה


אזור הערבה התיכונה מאופיין בדרך כלל בגידולי ירקות בעיקר, ובעלי הרפתות החדשות מציינים כי גם עבורם מדובר בשינוי משמעותי. מנכ''לית מועצת החלב מיכל שטראוס: ''לאחר לא מעט קשיים בדרך, הצלחנו להגיע לרגע הנכסף הזה. כך נראית ציונות בשנת 2017''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-04-2017



משמאל: מיכל קראוס, אביתר דותן, אייל בלום, חה"כ חיים ילין. צילום: אלכס ליבק - באדיבות מועצת החלב

בסיומו של תהליך שארך חמש שנים, חנכו בימים האחרונים משפחות אלוני, בוקס, אביגד ומזרחי מהמושב עידן שבערבה, ארבע רפתות חדשות ומכון חליבה משותף, שפותח ע"י חברת אפימיליק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקומפלקס כולו נבנה בהשקעה של כ- 5 מיליון ₪, על שטח כולל של כ- 20 דונם שהקצה המושב לכל בעלי המכסות יחד. בשלב הראשון מונות ארבע הרפתות יחד 150 חולבות ובהמשך צפוי מספרן לעלות ל- 200.

המתחם נחנך ביום חמישי האחרון בטקס חגיגי במעמד מנכ"לית מועצת החלב מיכל קראוס וחבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) ובהשתתפות מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור , ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה אייל בלום, ויו"ר ארגון מגדלי הבקר אביתר דותן.


חה"כ חיים ילין עם המשפחות מעידן. צילום: אלכס ליבק - באדיבות מועצת החלב

מנכ''לית מועצת החלב מיכל קראוס: ''הרבה שנים לא הוקמה רפת בערבה והיום אנחנו חונכים כאן לא פחות מארבע רפתות חדשות, ולצדן גם מכון חליבה משותף. אני גאה היום להיות במושב עידן, יחד עם כל העוסקים במלאכה. לאחר לא מעט קשיים בדרך, הצלחנו להגיע לרגע הנכסף הזה. כך נראית ציונות בשנת 2017''

הקמת הרפתות החדשות במושב עידן מגיעה לאחר שלוש שנים שבהן לא הוקמה רפת חדשה בערבה ולאחר שבשנים האחרונות נסגרו רפתות משפחתיות ברחבי הארץ בשל אי כדאיות כלכלית, ורפתות רבות התאחדו בכדי להתמודד ביעילות עם התייקרות התשומות והמשאבים. נציגי המשפחות מסרו כי כל רפת תפעל באופן עצמאי ומכון החליבה, המכיל 18 חולבות בכל סבב חליבה, יהיה משותף לכל ארבעת המשקים.

מושב עידן הינו הצפוני בין מושבי הערבה התיכונה והוא מושב חילוני-חקלאי שהוקם על ידי משפחות אנגלו-סקסיות בשנת 1980. כיום מונה המושב 80 משפחות מתוכן רק אחת היא משפחה שהייתה בין מייסדי היישוב. מרבית תושבי המושב מתפרנסים מתיירות וחקלאות.


רפת חדשה בעידן. צילום: אלכס ליבק - באדיבות מועצת החלב

אזור הערבה התיכונה מאופיין בדרך כלל בחקלאות צמחית בעיקר ובעלי הרפתות החדשות מציינים כי גם עבורם מדובר בשינוי משמעותי, שידרוש הסתגלות: "הרפתות הקרובות ביותר באזור שלנו נמצאות מדרום לנו בפארן ובקלי"ה מצפון. גם עבורנו, שעוסקים כל השנים בגידול ירקות, מדובר בדרך חדשה. בשבועות הקרובים יותקנו ברפתות מערכות צינון מותאמות, בכדי להבטיח את רווחת הפרות, שנרכשו ממשק עמוס שביט בכפר ויתקין, מטללי שדה, ממשק גולדמן ומשק עדי לוי בבאר טוביה ומנווה חריף, בתנאי האקלים החם שלנו".