הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יוגבל הדיג בשמורת ים ראש הנקרה


החל מחודש אפריל, הדיג בשמורה יוגבל לאור הגידול המשמעותי בהיקף הדיג באזור לאורך השנים, תוך שימוש במגוון אמצעים הגורמים לפגיעה ישירה ומשמעותית בבעלי-החיים ולדילול אוכלוסיות חיוניות למגוון האקולוגי של שמורת הטבע בים. רשות הטבע והגנים: ''מדובר במהלך בלתי נמנע''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-03-2017



שמורת ים ראש הנקרה, צילום: אייל מילר רשות הטבע והגנים

החל מתאריך 2 באפריל 2017, הדיג בשמורת ים ראש הנקרה יוגבל, זאת במטרה למנוע פגיעה משמעותית בערכי הטבע הקיימים בה, ביניהם צבי ים ודגי השמורה. כך נמסר היום מרשות הטבע והגנים, המופקדת מטעם החוק על שמירת ערכי הטבע והמורשת בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההגבלה תהיה מדורגת, כך שמאנדרטת המעפיל צפונה הדיג ייאסר לחלוטין, ומאנדרטת המעפיל דרומה - יותר הדיג באמצעות חכות בלבד ללא אמצעי עזר, כאשר המרחק בין הדייג לפיתיון לא יעלה על 20 מטר.

מהלך זה של רשות הטבע והגנים מתבצע בעקבות גידול משמעותי ניכר בהיקף הדיג באזור לאורך השנים, תוך שימוש במגוון אמצעים והשתכללותו, אשר מוביל לפגיעה ישירה ומשמעותית בחי בים ולדילול אוכלוסיות חיוניות למגוון האקולוגי של שמורת הטבע בים.

לשמורה ולערכי הטבע המצויים בה נגרמים נזקים נוספים אותם יש להפסיק או לצמצם, כמו עומס מבקרים באזור השמורה מסביב לשעון, כאשר לשטח נגרם לכלוך ונזק, פסולת דיג כגון חוטים וקרסים, שמזהמים את הסביבה והים ומהווים איום סביבתי לבעלי-החיים, לצומח וגם מטרד לנופשים באזור.

שמורת הטבע "ים ראש הנקרה" נפרשת מתל אכזיב ("אלי אביבי") ועד לראש הנקרה, וכוללת את רצועת הים 2 ק"מ לכיוון מערב. השמורה מתפקדת כשמורה ימית משנת 1968 תחת חוק שמורות טבע וגנים לאומיים. בשמורה בתי גידול סלעיים וחוליים שבהם מינים רבים של בעלי חיים הדרים בה באופן קבוע או באופן עונתי.

מבין בעלי החיים המוכרים יותר לציבור וחיים בשמורה נמצאים צבי הים, מינים שונים של דגי דקר (לוקוס), חתולי ים, דיונונים ותמנונים. יש לציין שהעושר הביולוגי בשמורה הינו יוצא דופן במרחב המזרחי של הים התיכון הנחשב לאזור יחסית דל בערכים.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "מדובר במהלך בלתי נמנע. מחויבות רשות הטבע והגנים והאחריות הסביבתית שלה לערכי הטבע הייחודים בשמורת ים ראש הנקרה ובכלל מחייבת אותנו להיות עם סנסורים רגישים במיוחד. החוק מטיל עלינו את החובה לשמור על הערכים הללו מפני נזק מתמשך העלול לגרום להיעלמותם. לצערנו, בשנים האחרונות אנו מזהים ירידה משמעותית בכמות ובאיכות המגוון הביולוגי בים ולכן אנו ברשות מנסים לתת לטבע צ'אנס לשקם את עצמו".

גולדשטיין מוסיף כי על מנת למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בדייגים ובספורט הדייג באזור, הותירה רשות הטבע והגנים אזור בו ניתן לדוג באמצעות חכות בהתאם להנחיות המתפרסמות. ''שמורת טבע נועדה לשמור על המערכת האקולוגית במצבה הטבעי, לסייע למינים נדירים או למינים בסכנת הכחדה לשרוד ולמינים קיימים לשגשג ולשמור על התפקוד של הסביבה הימית ואנו נשקיע את מיטב משאבינו שכך יהיה גם בשמורת ים ראש הנקרה. אני מאמינים, שכפי שקרה בעולם במקרים דומים, השמורה תתאושש וגם הדייגים שידוגו במקומות המותרים ירוויחו. אנו מצפים מהציבור לגלות הבנה ולשתף פעולה עם פקחי הרשות האמונים על אכיפת הוראה זו". אומר גולדשטיין.

בתוך כך, רשות הטבע והגנים השיקה לאחרונה קמפיין ארצי נרחב תחת הכותרת "כדי שחיות הבר יהיו פה גם מחר", שנועד להעלות את מודעות הציבור לנושא חשיבות שמירת חיות הבר והדרכים לשמור עליהן. צב הים נבחר כאחד מחמשת מיני הדגל של הקמפיין, ביניהם הצבי הישראלי, הנשר, סלמנדרה ועטלף, כאשר הדרכים לשמור עליו בין היתר הוא באמצעות שמירה על חוף ים נקי ודיג רק באזורים מותרים ולא בשמורות טבע תוך הקפדה על הנחיות הדיג בכל אזור.