הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק הגליל אושר סופית


החוק שהוארך בעשר שנים נוספות נועד לסייע לחקלאים היושבים בקו העימות בגבול הצפון, הנתונים לתקופות של סכנה ביטחונית, היעדר הבטחת תעסוקה, קשיים כלכליים קיומיים ועלויות גבוהות בקיום ענף הלול בשל מיקומם הגאוגרפי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-03-2017



לול הטלה, צילום: דפנה יוריסטה - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

חוק הגליל הוארך בעשר שנים נוספות: מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגליל (תיקון מס' 12), התשע"ז-2017 של חברי הכנסת יצחק ועקנין, יפעת שאשא-ביטון וקבוצת חברי כנסת נוספים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהצעה זו מוצע לקבוע הסדר חדש ביחס לחוק הגליל החל משנת 2018 ואילך. לפי ההסדר חוק הגליל יחול על ישובים במפה שבהם קיימים לולים שבהם מגדלים תרנגולות או פטימים. בעל מכסת הטלה או יצרן פטם יהיה זכאי לסובסידיה על ייצור ביצים או פטימים בשנים 2018-2027, זאת עד לכמות מרבית של ביצים או פטימים לפי הצעה זו.

תנאי לזכאות לסובסידיה הוא שבעל המכסה מתגורר מגורי קבע בישובים הכלולים במפה ומייצר שם את הביצים או הפטימים. כמו כן, מוצע לאפשר את הסדר חלף הפטם לשלוש שנים נוספות בלבד, עד לשנת 2020 למי שהוא בעל משק לול לייצור פטימים שמתגורר מגורי קבע באזור שבמפה או לאדם שהפך לחליפו של אותו משק לול לייצור פטימים לפני יום 15.3.2017.

בדברי ההסבר נכתב: "חוק הגליל התשמ"ח קובע כי יש לתת עדיפות לקיום משק הלול והפטם במרום הגליל, הן בהיבט של השלמה למכסות מינימליות בענף ההטלה והן בהיבט של מתן סובסידיה בייצור לבעלי המכסות. מטרתו של חוק זה הינה לחזק ולסייע לחקלאים היושבים בקו העימות בגבול הצפון, הנתונים לתקופות של סכנה ביטחונית, היעדר הבטחת תעסוקה, קשיים כלכליים קיומיים ועלויות גבוהות בקיום ענף הלול בשל מיקומם הגאוגרפי. ישנה חשיבות אדירה לפיתוח וקידום הגליל, צמצום הפערים הכלכליים והחברתיים בין הפריפריה למרכז ואף בכך לקדם את השוויון בין האזרחים ובעלי העסקים. לפיכך, ישנה חשיבות להמשך מתן הסובסידיה למגדלים אלה."

ממשרד החקלאות נמסר כי החוק שאושר אמש כולל סדרת שיפורים, שהוביל המשרד, לטובת הגברת השוויון בענף במסגרת הצעת החוק הפרטית של ח"כ יצחק וקנין וח"כ יפעת שאשא-ביטון ובתיאום עם המגישים.

בין התוספות לחוק הורחבה רשימת הישובים הזכאים, לרבות מגדלים תושבי האזור בני האוכלוסייה הערבית, הדרוזית וצ'רקסית. בנוסף, לראשונה נפתחה ה"קבוצה הסגורה", והחל משנת 2018 כל בעל מכסת הטלה או ייצרן פטם פעיל, המתגורר מגורי קבע בגליל, יהיה זכאי לסובסידיה. המשמעות, גם יצרנים חדשים יהיו זכאים לסובסידיה.

משרד החקלאות התנה את הסכמתו להארכת חוק הגליל בתיקון העיוותים הקיימים בחוק הקיים, החקלאים התנגדו לתיקון העיוותים מאחר וחששו שכל תיקון יוביל להפחתת ההטבה שניתנה להם, ועל כן רצו לשמר את המצב כפי שהיה, ברם, משרד החקלאות התנגד להנציח את העיוות שמגדל ישן יקבל את הסובסידיה ומגדל חדש לא, ואף מגדלים בשני ישובים סמוכים, אחד זכאי והשני לא.

משרד החקלאות ומשרד משפטים שכנעו את חברי הכנסת, כי שמירה על המצב הקיים אינה עושה צדק עם כלל החקלאים בענף זה.

במקביל, הוסדר בחקיקה נושא חלף הפטם, כך שהמשפחות שמקבלות את הסובסידיה יצטרכו לבחור האם הן חוזרות לגדל עופות או מפסיקות לקבל את חלף הסובסידיה. כיוון שמדובר בעיקר ב"מגדלים ותיקים", ברובם קשישים, שמתבססים על הסובסידיה לקיומם, החוק ייכנס לתוקף תוך 3 שנים, בכדי לתת לאותן משפחות זמן התארגנות ראוי. הסדר זה נעשה בתיאום עם משרד המשפטים. המשמעות היה שמסלול חלף הפטם יבוטל.

ח"כ יפעת שאשא ביטון: "זוהי בשורה מבורכת לחקלאי הצפון, שכן מדובר במהלך שישמור על פרנסתם של כ-3000 בתי אב ומשפחות ותיקות בגליל, אשר מגדלים ביצים ופטם ועבור רובם זו פרנסתם היחידה. כמו כן, הרחבנו את החוק לכלל המגדלים ולא רק לאלה שנכללו בו עד כה ובכך תוקנו גם עיוותים שיצרו אי שיוויון במשך שנים. הארכת תקופת התמיכה נובעת מרצונה של המדינה לחזק את החקלאים היושבים בקו העימות בגבול הצפון ונתונים לסכנה ביטחונית, להיעדר הבטחת תעסוקה, לקשיים כלכליים קיומיים ולעלויות גבוהות בקיום בענפים אלה בשל מיקומם הגאוגרפי. ברצוננו להבטיח את יציבות משקי בית אלה באזור, שכן ישנה חשיבות אדירה לפיתוח וקידום הגליל, לצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים בין הפריפריה למרכז ולקידום השוויון בין האזרחים ובעלי העסקים".