הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר סופית: המסלול הירוק של מורות-חיילות לא ייסגר


ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה תיקון לחוק, שיאפשר את המשך פעילות המורות החיילות בגופים הירוקים. בכך הגיע לסיומו מאבק פוליטי וציבורי נרחב לביטול החלטת שר הביטחון הקודם משה יעלון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-03-2017



מורה חיילת של החברה להגנת הטבע בפעילות עם ילדי שדרות בזמן מבצע 'צוק איתן', צילום: ישראל סאן

כשנה לאחר שנפלה ההחלטה בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת לסגור את המסלול הירוק של המורות החיילות, ולאחר מאבק ציבורי ממושך, אישרה אתמול (ג') הוועדה את הצו המתוקן, שיאפשר את המשך פעילותן של המורות בגופים הירוקים. בכך הגיע לסיומו מאבק נרחב לביטול החלטת שר הביטחון הקודם משה יעלון ודרישת הצבא לקצץ בתקנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן: "בתור מורה חיילת לשעבר, אני נרגשת מההחלטה שעברה, ואסירת תודה לכל מי שהביא לתיקון החשוב הזה, בזכותו נשים צעירות יוכלו להדריך כחיילות את בני הדור הצעיר, ולחנך לידיעת הארץ ולאהבתה".

מאז ההחלטה בחודש מרץ בשנה שעברה, נרתמו למאבק הציבורי ח"כים, שרים, יוצאי צבא, אנשי אקדמיה, ארגונים חברתיים וארגונים סביבתיים - ביניהם החברה להגנת הטבע. נוכח התנגדות שר הביטחון הקודם, הגישו לפני מספר חודשים חה''כ עליזה לביא (יש עתיד) ביחד עם בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וח״כים נוספים, הצעת חוק המבקשת לעגן את התקנים במסלול הירוק, וזאת כדי למנוע מצב בו הדרכת הנוער תתבצע בידי בנות השירות הלאומי בלבד.

בשבועות האחרונים הודיע שר הביטחון ליברמן על בקשתו לתקן את הצו ולכלול את אותם הארגונים בפקודת השירות המוכר, ובכך התייתרה הצעת החוק. במסגרת התיקון, תעמוד המכסה הכוללת על 400 מורות חיילות.

ח"כ עליזה לביא, בירכה על התיקון: "זהו ניצחון ענק לכולם - לצה"ל, לארגוני הטבע והחינוך, למורות החיילות, ולחברה הישראלית כולה. תיקנו כאן עוול גדול שנעשה בהחלטה הקודמת. מערך המורות החיילות הוא מאבני היסוד שהופכים את צה"ל לצבא העם - כזה ששומר על גבולות הארץ, בידו האחת, ומחנך לערכים ולאהבת הארץ, בידו השנייה. מדובר במפעל אדיר, שמקום המדינה מחנך את הדור הצעיר לציונות ואהבת הארץ ומחבר את הצבא לחברה, ולהיפך. אני מברכת ומודה לשר הביטחון, על המודעות והדגש שהוא נותן על יחסי צבא וחברה, ולכלל ח"כים והארגונים, על המאמץ הממושך להצלת המסלול החשוב הזה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את שר הביטחון ליברמן, על היענותו לבקשת הרוב הגדול של חברי הכנסת, להחזיר את המסלול הירוק של המורות החיילות ולאפשר את הצבתן בתחום ידיעת הארץ. ביטול המסלול הירוק על ידי שר הביטחון הקודם, בוגי יעלון, השאיר את תחום ידיעת הארץ לבנות שירות לאומי דתיות בלבד והדיר ממנו את הציבור החילוני. זה יצר מצב אבסורדי, שלא ניתן היה להשלים איתו ואני שמח על התיקון החשוב שח"כ עליזה לביא ואנוכי הצלחנו להובי".

ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון: "המורות החיילות, המגיעות במדי צה"ל להדריך את תלמידי ותלמידות בתי הספר, רק מגדילות את המוטיבציה בפני המועמדים לגיוס. הן הפנים של צה"ל בפני הדור הצעיר, אנחנו מאוד שמחים שהמאבק הצליח ורוצים להודות לחברי הכנסת לביא וסמוטריץ' על הצעת החוק ולשרים ליברמן זאב אלקין ואיילת שקד, שאפשרו את התיקון החשוב".