הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צפו: האח הגדול - גרסת העופות הדורסים


שידור חי לאורך כל היממה היישר מעולמם המרתק של טורפי-העל החיים במרחבים הפראיים של ישראל. העופות הדורסים מסוג 'עקב עיטי' חזרו ועכשיו הם כבר דוגרים. השידור הישיר מקן העקבים העיטים המפורסמים ביותר בעולם, מתחיל היום מחדש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-03-2017



תמונה משידור המצלמות, באדיבות: רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וגלעד פרידמן

השידור הישיר מקן העופות הדורסים מסוג 'עקב עיטי', המפורסמים ביותר בעולם, מתחיל היום מחדש: לאחר שבשנה שעברה תועד הקן במשך עונת קינון שלמה, רצופה באירועים ודרמות, אשר לוותה בצפייה של מליוני בני אדם מכל רחבי העולם - המצלמות הותקנו שוב ומשדרות בשידור חי במשך כל שעות היממה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחודש מרץ 2016 הושק פרויקט ייחודי ומרתק, שחשף את עולמו החבוי של דורס יום גדול ומסתורי המקנן בישראל - העקב העיטי (Buteo rufinus).

המצלמות באיכות שידור HD תעדו 24 שעות ביממה את כל מהלך הקינון והדגירה, הטיפול בגוזלים עד לפריחתם המוצלחת מהקן. מיליוני צופים מ-104 מדינות שונות בעולם עקבו בהתרגשות אחר השידורים.

קישור ישיר למצלמה – https://www.birds.org.il

הפרויקט הוא בשיתוף פעולה בין החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים והחוקר גלעד פרידמן, ושותפים לו גם קרן הדוכיפת, בית-ספר שדה כפר עציון וצה"ל (צבא הגנה לטבע).

"בעונה שעברה, הצלחנו לתעד עונת קינון שלמה, רצופה אירועים נדירים, דרמות אינסופיות ואקשן חסר מעצורים, שלא הפסיק לרגע'' מספר החוקר גלעד פרידמן. ''זכינו לתעד אירוע נדיר, שקורה רק פעם אחת ב-100 מחזורי קינון - הטלתן של ארבע ביצים ובקיעתם של ארבעה גוזלים, עד לפריחתם המוצלחת. יתרה מזאת, זכינו לתעד חטיפת גוזל בוגר של דורס יום, על ידי דורס הלילה הגדול ביותר במזרח התיכון: האוח העיטי (Bubo bubo). הגוזל נחטף באמצע הלילה, אך הצליח לחמוק מטופרי של האוח ולחזור אל הקן בכוחות עצמו, יום וחצי לאחר החטיפה".

ברשות הטבע והגנים ובחברה להגנת הטבע, מציינים, כי לאור הצלחתו המסחררת של הפרויקט, הוחלט להתקין שוב את המצלמות, גם בעונת הקינון הנוכחית. ''חיכינו במתח לשובם ארצה מנדידתם הארוכה ובסוף ינואר זכינו לראות את זוג העקבים מתחיל במלאכת החיזור. יחד עם זאת, המתח גאה אף יותר, כאשר חיכינו לראות באיזה קן הם יבחרו. התקננו שתי מצלמות על שני קינים אלטרנטיביים: מצלמה אחת ב"מצוק הגבוה" ומצלמה שנייה ב"מצוק הנמוך". האם הם יבחרו לקנן באחד משני הקינים הללו, או בקן אחר? חיכינו וחיכינו ולבסוף הם בחרו לקנן ב'מצוק הנמוך', כך שאנחת הרווחה הייתה עצומה. צפינו בהם במשך שבועיים, עד שב - 22.2.17 זה קרה - הנקבה הטילה את הביצה הראשונה''.

למיליוני הצופים האדוקים, אנחנו יכולים לבשר כי השידור הישיר מתחיל מחדש היום, ביום שלישי, 14 למרץ.  אנו מקווים שהעונה הקרובה תהיה מוצלחת כמו קודמתה ומאחלים לזוג העקבים הצלחה רבה בקינון.