הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מליחות מי הכנרת - ברמה הגבוהה ביותר מזה 50 שנה


מיעוט המשקעים בצפון במשך ארבע שנים רצופות, הביא את מליחות מי האגם לרמה הנמוכה ביותר ב-50 השנים האחרונות, ולראשונה מזה עשור, נמצאת הכינרת מתחת לקו האדום לקראת סוף החורף. לירידת המפלס ולתחלופת המים הנמוכה, יש השלכות רבות על איכות מי הכנרת ועל המערכת האקולוגית של האגם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-03-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת העלה את מליחות האגם לרמה הגבוהה ביותר מזה 50 שנה. כך נמסר היום (ד') מרשות המים. העלייה המתמדת במליחות מי האגם נובעת מממיעוט הגשמים כבר השנה הרביעית ברציפות, בעיקר באזור הצפון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המצאות מפלס הכנרת מתחת לקו האדום לקראת סיומה של עונת הגשמים הינו מצב חריג שלא אירע כבר כעשור, והמחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת בארבע השנים האחרונות הוא הגדול ביותר המתועד ב-100 השנים האחרונות.

''לירידת מפלס הכנרת ולהיעדר כניסות מים ותחלופת מים נמוכה באגם, יש השלכות רבות גם על איכות מי הכנרת'' אומר דובר רשות המים אורי שור. ''ככל שכמות המים הנכנסת נמוכה ומפלס הכנרת יורד – רמת מליחות המים בה עולה, ובשל רצף השנים השחונות אנו רואים מגמה מדאיגה של המלחה באגם. המחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת העלה את מליחות האגם לרמה הגבוהה ביותר מזה 50 שנה''.

מליחות מי הכנרת בסוף פברואר השנה הינה 298 מג"ל כלוריד לליטר. בפברואר בשנה שעברה המליחות עמדה על 278 מג"ל, ובפברואר לפני שנתיים 269 מג"ל.

המליחות הטבעית של הכנרת הייתה כ-350 מג"ל כלוריד, אך רמה זו הינה בעייתית להשקיה חקלאית, ועל כן הוקם המוביל המלוח, אשר היטה מי מעיינות מלוחים ומנע את כניסתם לכנרת ובכך הורדה משמעותית רמת המליחות באגם. בשנת 1967 הוקם המוביל המלוח ובשנת 1969 מליחות מי הכנרת הורדה מתחת ל-300 מג"ל. כיום, עם הטיית יותר מעיינות מלוחים, רמת מליחות הכנרת חוזרת ועולה ל- 300 מג"ל וצפויה להמשיך ולעלות עד לכ-320 מג"ל.

ירידת המפלס מרחיקה את קו המים ממקומות המסתור וההטלה של דגי הכנרת, מותירה פחות אזורים המתאימים להטלה לדגים, משחררת נוטריאנטים מהקרקעית ומצטברים לבעיה אקולוגית  ההולכת וגדלה. אמנון הגליל לדוגמא, שהוא הדג הטבעי ואחד החשובים ביותר במערכת האקולוגית של הכנרת, הראה התאוששות ועלייה הדרגתית במספרם מאז המשבר הגדול של 2008 אז ירד מפלס הכנרת לשפל של כל הזמנים (ושלל הדייג של האמנון היה בשיא שלילי) ועד לשנת 2015. משנת 2016 מתחילים לראות שוב ירידה גם בכמויות האמנונים.

בשל החשיבות האקולוגית של אמנון הגליל המסייע בשמירה על איכות מי הכנרת רשות המים מממנת איכלוס של כמיליון דגיגי אמנון הגליל כל שנה לכנרת. הדגיגונים, המגודלים בבריכות ייעודיות לטובת העניין, משוחררים לכנרת יחד עם סוגי דגים נוספים אשר נועדו לסייע בשמירה על איכות המים והאקולוגיה של האגם.