הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שוק גידול הקנאביס נפתח: הוענקו רישיונות ל-40 חוות גידול נוספות


לאחר שבמשך שנים רק שמונה מגדלים בארץ הורשו לגדל קנאביס לצרכים רפואיים, העניק אמש משרד הבריאות את הרישיונות הראשונים להקמת עשרות חוות נוספות לגידול קנאביס בישראל. פתיחת השוק באה לאחר מאבק משפטי ממושך בהובלת עו"ד חגית ויינשטוק שייצגה חקלאים שביקשו לקבל רישיונות גידול

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-03-2017



Cannabis sativa, צלום: CC BY-SA 3.0, מתוך ויקימדיה

המהפכה בשוק גידול הקנאביס הרפואי יוצאת לדרך:  משרד הבריאות העניק אמש (ד') את הרישיונות הראשונים להקמת עשרות חוות נוספות לגידול קנאביס בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאחר שבמשך שנים היה שוק הקנאביס סגור לקבוצה מצומצמת של 8 מגדלים העניק משרד הבריאות ל-40 חקלאים אישור ראשוני להקמת אתר לעיסוק בסם מסוכן (קנאביס). פתיחת השוק באה לאחר מאבק משפטי ממושך בהובלת עו"ד חגית ויינשטוק, ממשרד ויינשטוק - זהבי שייצגה חקלאים אשר ביקשו להצטרף ולקבל רישיונות לגידול קנאביס רפואי.

משמעות הדבר שהינו שמשק הקנאביס בישראל נפתח ואמור לתת מענה גם לצרכני הקנאביס הרפואי אך גם לאפשר את ייצוא הקנאביס, כפי שדיבר עליו בתקופה האחרונה שר הבריאות יעקב ליצמן וגם את תחום המחקר אשר ישראל נחשבת כמובילה בתחום ובידע. מדובר במהפכה של ממש אשר אמורה להכניס לקופת המדינה ולמשק הישראלי מיליארדי שקלים בשנה.

עו"ד חגית ויינשטוק, ממשרד וינשטוק – זהבי המייצגת את החקלאים: "מחד אני שמחה וגאה שהגענו ליום הזה בו הממשלה ומשטרת ישראל מכבדים את פסק הדין שקבלנו, ומאשרים לעשרות רבות מלקוחותינו להקים חוות לגידול ולייצור קנאביס לצרכים רפואיים,  אך מאידך אני מצרה על כך שנדרשו מאבקים משפטיים ממושכים, על מנת לאלץ את ממשלת ישראל לפתוח את שוק גידול וייצור הקנאביס הרפואי, ולאחר מכן בכדי לחייב את משטרת ישראל לפעול בהתאם להחלטת הממשלה''.


עו''ד חגית ויינשטוק - משרד עורכי דין וינשטוק- זהבי

"אין ספק שמדובר בבשורה של ממש לחקלאים ולאזרחים יקרים הזקוקים לטיפול בקנאביס רפואי. אני מקווה שלא נידרש לשוב ולהגיש עתירות נוספות וזאת בעקבות הודעת משטרת ישראל, כי בשלב זה בודקת היא רק את העותרים בהתאם לפסק הדין, וכי אין בכוונתה לבדוק בקשות נוספות לגידול קנאביס עקב היעדר תקציב, ובכך להמשיך ולהפר את החלטת הממשלה. אם כך יהיה, לא נהסס להגיש עתירה נוספת כבר בראשית השבוע הבא".

תהליך פתיחת השוק לגידול קנאביס רפואי

אוגוסט 2011 – החלטת ממשלה 3609 בנושא "פיקוח והסדרת מקור לאספקת קנאביס למטרות רפואיות ולמחקר.
דצמבר 2013 – החלטת ממשלה 1050 בנושא "שימוש בקנאביס למטרות רפואיות
2015 – 2016 למרות החלטות הממשלה השונות לא נעשה דבר בפועל ועל כן הוגשו מספר עתירות ע"י עו"ד חגית ויינשטוק בשם חקלאים על מנת לחייב את המדינה לפתוח את שוק הקנאביס הרפואי.
יוני 2016 התקבלה החלטת ממשלה בנושא שימוש בקנאביס למטרות רפואיות ולמחקר.
ינואר 2017 - הגישו 37 חקלאים באמצעות עו"ד חגית ויינשטוק עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מנהלית וצו עשה לבית המשפט נגד ממשלת ישראל, שר הבריאות, השר לביטחון פנים, שר האוצר ומשטרת ישראל, בדרישה לחייב המשטרה לבצע את הבדיקות לחקלאים שיאפשרו להם לגדל קנאביס רפואי.
פברואר 2017 – בעקבות העתירה הודיעה משטרת ישראל כי תגיש בתוך 45 יום את חוות דעתה בעניין הבקשות של 37 העותרים .
מרץ 2017 – ניתנים האישורים הראשוניים להקמת אתר לעיסוק בסם מסוכן .