הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחה אישור חוק הגליל: נציגי משרדי הממשלה הגיעו לא מוכנים לדיון


משבר נוסף מול משרדי הממשלה בוועדת הכספים - הפעם בעקבות התמהמהות ממשלתית ביחס לחוק הגליל שאמור להאריך את מנגנון התמיכה בחקלאי קו העימות. היו''ר משה גפני: ''אם עד יום רביעי הבא המשרדים לא יבואו עם פתרונות, הוועדה תאשר את החוק כפי שהוא. לא נאפשר להפקיר את חקלאי הגליל בגלל סחבת ''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-03-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

דיון סוער במיוחד התקיים הבוקר (ד') בוועדת הכספים בכנסת בנושא 'חוק הגליל' שאמור להאריך את מנגנון התמיכה והסובסידיות לחקלאי הגליל בעשר שנים נוספות, בעיקר בקו העימות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בחוק שבמקור חוקק לראשונה בשנת 1988 והוארך מעת לעת עד לסוף 2017 ועתה, ביוזמת חברי הכנסת יצחק וקנין (ש"ס) ויפעת שאשא-ביטון (כולנו) שהגישו אותו כהצעת חוק פרטית שאושרה זה מכבר בוועדת הכספים ובקריאה ראשונה, הכוונה להאריך את התמיכה בחקלאים בגליל עד לשנת 2027.

במהלך הדיונים על החוק התעוררו מספר קשיים, ביניהם: פסיקת בג"צ נגד החוק מכיוון שיוצר אפליה בין מי שזוכה לתמיכה ומי לא, ואף קובע רשימת יישובים סגורה. וכמו כן, משום שיש בו אלמנטים המנוגדים לעקרונות של הסכמי סחר עליהם חתומה ישראל עם ארגון הסחר העולמי ומדינות שונות, ומכיוון שנכללת בו האפשרות לתת תמיכה מהמדינה לחקלאים שאינם פעילים עוד בשני הענפים שעימם מיטיב החוק - ענף הפטם וענף מגדלי הביצים.

בישיבה הקודמת של ועדת הכספים בנושא לפני קרוב לחודשיים, דרש יו"ר הוועדה חה''כ משה גפני (יהדות התורה) מנציגי הממשלה, למצוא פתרונות שיאפשרו את אישור החוק, אך בדיון היום הסתבר לוועדה כי נציגי המשרדים הרלוונטיים לא נפגשו ואף הגיעו לא מוכנים לדיון.

עובדה זו עוררה זעמם של כל חברי הוועדה וגפני הציב אולטימטום, לפיו אם עד יום רביעי הבא המשרדים לא יבואו עם פתרונות, הוועדה תאשר את החוק כפי שהוא. "לא נאפשר להפקיר את חקלאי הגליל בגלל סחבת ביורוקרטית" אמר גפני.

עוד במהלך הדיונים על החוק, כמו גם בדיון היום, הסתבר שהתמיכה בו חוצה-סיעות וכל חברי הוועדה מעוניינים להביא לאישורו עד סוף כנס החורף הנוכחי בעוד כשבועיים. חברי כנסת שונים דרשו שלא להמתין עוד ולהצביע על החוק כבר היום על-מנת להבטיח שהוא אכן יאושר בשבועיים הקרובים.

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), כאמור מיוזמי החוק, אף שאינו מרוצה מחוסר ההתקדמות של המשרדים, דווקא ביקש לתת עוד מספר ימים למשרדים, לכל היותר עד יום שלישי הבא, על-מנת לגבש פתרונות מוסכמים לבעיות שעולות מן החוק וזאת על-מנת להבטיח שלאחר שהחוק יאושר הוא לא ייפול בבג"ץ ולא ייפגע בהסכמי הסחר. וקנין: "המטרה לסייע ולתמוך בחקלאי הגליל, שאני מודע באופן אישי למצוקתם. משרד החקלאות עשה מאמץ גדול, חשבנו שיש בעיה עם חלף-פטם ויש הסכמי סחר הקשורים לזה, יש מנגנונים לפתרון הבעיות, מגדלים ולא-מגדלים שמקבלים סובסידיות. אני מציע שיינתנו עוד שבוע על-מנת להכריח את משרדי המשפטים והאוצר לחזור לפה עם הסכם מסודר, משרד החקלאות מצדו מראה נכונות. הדחייה הקצרה חשובה לעצם העניין. החקלאים בכלל ובפרט בצפון במשבר קשה וייתכן שהפתרון כאן הוא בתוספת תקציבית, קטנה יחסית, של כמה עשרות מיליוני שקלים".


יו''ר ועדת הכספים של הכנסת משה גפני, צילום: דוברות הכנסת

מנגד, חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה, דרשו לסיים את העניין ולהצביע על החוק כבר היום על-מנת להביע אמירה ברורה בפני נציגי המשרדים. חברי הכנסת הציעו להגיש רביזיה (בקשה להצבעה חוזרת (א"ק)) מיד לאחר אישור החוק, אותה יסירו לאחר הגעה להסכמות אם וכאשר המשרדים יציגו כאלו. אחרת, אמרו חברי הכנסת, נביא את החוק לאישור בקריאה שנייה ושלישית כפי שהוא.

ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו): "יש כאן דיון בוועדה, בדיוק בשביל להעלות את ההסכמות שאנחנו מעוניינים לקדם. בכל מקרה, צריך לסיים את זה עכשיו. לא ניתן להמתין עוד. המשרדים יודעים את הנתונים, אין כל סיבה שהנושא לא ייסגר תוך שבוע".

ח"כ דוד ביטן (הליכוד): "עד סוף הכנס נעביר את החוק הזה בקריאה שנייה ושלישית, אחרת לא יעבור. די עם הטענות לאיפה ואיפה, מפלגת העבודה עשתה איפה ואיפה במשך שנים עם החקלאים, אז דווקא עכשיו רוצים להתחיל לעשות הבחנות??! אין דחיות. למה פקידי הממשלה לא עושים את העבודה שלהם??! איפה הם היו עד עכשיו. כבר כמעט שאין חקלאות במדינת ישראל".  ביטן הגיב בכעס על חוסר ההתקדמות בתשובות נציגי משרדי האוצר והמשפטים

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שאף שהביע תמיכה בחוק, עמד על-כך שיש לאשרו רק לאחר מציאת הפתרונות לבעיות שבו. ''קודם כל אני תומך בחוק החקלאים בצפון, כי הם הציונות במיטבה, אך יש למצוא פתרונות לבעיות בחוק. יש מאות אנשים שאין להם לולים או שאינם מגדלים פטם זה מכבר ומקבלים סובסידיות". "גם לא ניתן לעשות איפה ואיפה" אמר קודם לכן, "בין חקלאים אלא כל חקלאי וחקלאי בצפון שמגדל פטם, זכאי לתמיכה".

סמנכ"ל גורמיי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי: "החוק לא בסמכות משרד החקלאות. אנחנו עשינו שיעורי בית, פנינו למנכ"ל משרד הכלכלה שייכנס את הצוות שאמור היה למצוא פתרונות ולא קיבלנו כל תגובה. אנחנו הבאנו שינויים שאנחנו הצענו. התקציב הנדרש לא בשמיים אך האוצר לא יושב אתנו. ביטלנו האיפה והאיפה בתוך המועצות האזוריות ואמרנו כמו שבג"צ קבע למי שיש לול ולהכניס חקלאים צעירים וגם את החלף-פטם לתוך החוק. אין מגדלי ביצים שלא מגדלים. החלף-פטם זה תהליך מנהלי שהתחיל בעבר כשהורידו התכנון המנהלי בענף, למגדלים הקטנים, מי שהיה לו מכסה בעבר ימשיך לקבל התמיכה. נקבע למי שנקבעה תמיכה היסטורית ימשיך לקבל ורוצים להסדיר הנושא בחקיקה, אנחנו חושבים שיש להאריך החלף-פטם. בסביבות 35 מיליון ₪".

רפרנט חקלאות באגף התקציבים באוצר, עלי בינג: "ממועצת הלול מסרו לי את הנתונים הבאים: יש 118 מגדלים פעילים 118 ו- 472 לא-פעילים".

ח"כ רוזנטל: "אתם מבינים, 472 לא פעילים! אנחנו תומכים בחוק אך חושבים שזה בעייתי להמשיך לתת תמיכה למגדלי פטם לא-פעילים".

נציג משרד המשפטים, עומרי בן צבי: "החוק כמו שהוא היום מעלה בעיות משפטיות גם בהיבטי סחר בינ"ל ובדין הפנימי, סוגיית הפגיעה בשלטון לא פשוטה בכלל והובאה ליועמ"ש לממשלה ובשמו, יש בעיה להגן עליו. החוק נותן סובסידיות לקבוצה סגורה של מגדלים ולא נותן למגדלים אחרי 2007 שלא הוכרו בחוק ליהנות מהחוק הזה ויש פסיקת בג"צ מפורשת נגד החוק הזה".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, הציע "לפתור את העניין בתוספת תקציבית של עוד 30-40 מיליון ₪ ואז פותרים כל הבעיות. לפני שנה הציע משרד האוצר לכל המגדלים הלא-פעילים כבר פנסיה עד סוף החיים של 6,000 ₪ בחודש, דבר שמקובל בכל העולם. תחליטו על תוספת תקציבית ותעבירו את החוק".

חברי הכנסת כאמור, מתחו ביקורת קשה על חוסר ההתקדמות בעניין מצד משרדי הממשלה ולאחר שבדיון עצמו, לאחר שנשאל נציג האוצר כמה זמן נדרש להם לגיבוש מתווה מוסכם, פנה בפומבי לנציגי משרד המשפטים והחקלאות ושאל אותם: "כמה זמן אתם חושבים? שלושה חודשים?".

יו"ר ועדת הכספים גפני ויתר חברי הוועדה הביעו תרעומת קשה על-כך. גפני: "זה זלזול בוועדת הכספים ובחברי הכנסת. אנחנו דנים פה בחוק שוב ושוב ודורשים עבודה של המשרדים ושתחזור עם תשובות מדיון לדיון ודבר לא קורה".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "אם אין התחייבות שזה נגמר עד סוף הכנס אנחנו מצביעים היום. אני אומר בואו נצביע עכשיו. בואו נראה פעם אחת לאוצר שאנחנו יודעים לעבוד!".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "יש לאשר את החוק עכשיו כפי שהוא עכשיו ושהמשרדים יבואו עם הערות תוך שבוע ואז נעלה אותו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): אני מאוד רוצה שהחוק יעבור. נציגי הממשלה אומרים שנדרשים 3 חודשים ואני אומר שכשהממשלה רוצה יודעים להעביר דברים תוך 24 שעות. או שמעבירים את החוק עכשיו כמו שהוא, את הבסיס של חוק הגליל, ואת כל התוספות עליהן מדובר עושים בשלב שני בלי לפגוע בחוק הגליל. או שפשוט מביאים תוספת תקציב ופותרים את כל הבעיות. המדינה חייבת לתמוך בחקלאים בייחוד בקו העימות. זה לא שבמנרה ובזרעית יביאו היי-טק במקום חקלאות".

ח"כ רוזנטל אמר לנציגי המשרדים: "אתם הממשלה ואתם לא מתפקדים. כולם מכירים את הבג"ץ הזה ואת כל הבעיות. תביאו פתרון! הביורוקרטיה כאן אוכלת את האנשים, זה חיים של אנשים. לחילופין, אפשר לאשר את החוק כהוראת שעה לשנה ואז לבצע תיקונים".

נציג הייעוץ המשפטי לוועדת הכספים, עו"ד אייל לב-ארי, הבהיר את עמדת היועץ המשפטי לכנסת בעניין ואמר: "היועץ המשפטי מבקש לא להצביע היום. יש קשיים בהצעה הנוכחית ולא נוכל להגן עליה".

דבריו כמו גם דברי נציגי הממשלה עוררו תרעומת נוספת בקרב חברי הכנסת ודרשו בכל-זאת להציע על החוק ולאחר מכן לבצע תיקונים ככל שיידרש. "לא ניתן להפקיר את החקלאים בקו העימות" אמרו. הצטרפו אליהם מספר נציגים של חקלאי קו העימות.

יוסי אדוני, חקלאי בצפון וחבר ארגון מגלי העופות: "מתעסקים פה בדיני נפשות, אנשים שזו הפרנסה העיקרית שלהם, חלקם הפרנסה היחידה, פרוסים על גבולה הצפוני של המדינה, באי ודאות מוחלטת כלכלית וביטחונית. אנחנו מבקשים שתאשרו את החוק ותחזירו לנו את הוודאות".

לבסוף, לאחר דברים קשים שהוטחו בנציגי הממשלה, הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי הוא "נותן עוד שבוע, עד יום שלישי הבא לנציגי המשרדים לגבש הסכמות ולחזור לוועדת הכספים עם הפתרונות שיאפשרו להתגבר על הבעיות בחוק. היינו צריכים להצביע על החוק הזה כבר בחוק ההסדרים אך לא עשינו את זה. אתם כבר יודעים את זה הרבה זמן ואתם לא מתחשבים בוועדת הכספים. אבל אני לא אשתוק על זה. מנוי וגמור איתנו להצביע על החוק בכנס הזה. תעזבו את כל הדברים האחרים ותמצאו פתרונות לסיום הסאגה הזאת עד יום שלישי הבא".