הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזק סביבתי ביו''ש: בסיסי צה''ל מחוברים למערכות ביוב לא תקניות


בדיון שהתקיים היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה, נודע כי מערכות הביוב בחלק מבסיסי צה''ל ביהודה ושומרון עדיין אינן תקניות. יו''ר הוועדה דודי אמסלם לנציג משרד הביטחון: ''אף אחד לא היה נותן לכנסת לתפקד אם הביוב שלה היה זורם בחוץ, אבל ביו''ש אתם הריבון. הכל בסדר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-03-2017



אזור השומרון, צילום: משה לוי

"אין ספק שהעובדה שהריבון זלזל הרבה שנים ולא חיבר את מחנות צה"ל ביו"ש לביוב, גורם נזק", כך אמר היום (ג') יצחק מאיר, מנכ"ל איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה, בדיון שהתקיים בנושא בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאיר הוסיף כי ''ראשי מועצות לוקחים הלוואות במאות מיליונים כדי להסדיר את הביוב, והבסיס לידם מזלזל ומזהם. עם זאת אין ספק שלאחרונה רואים שינוי גדול בעיקר בבסיסים קבועים. עיקר הבעיה במחסומים. הם האחרונים בתור להסדרה".

בדיון בוועדה שהתקיים בחודש מרץ לפני שנה בדיוק, התברר כי חלק מבסיסי צה"ל בשטחים אינם מחוברים לביוב, והשפכים המוזרמים לשטח, פוגעים בסביבה ומזהמים את מי התהום של מדינת ישראל.  עוד עלה במהלך הדיון לפני שנה, כי משרד הביטחון משלם אגרה למועצות ביהודה ושומרון רק עבור בסיסים שמחוברים למערכת הביוב האזורית ולא לאלה שאינם מחוברים.

לדברי נציג משרד הביטחון איתן הרם שנכח היום בוועדה: "במעלה אפרים היינו מחוברים ליישוב והמט"ש שלהם קרס. אנחנו כלולים בפתרון שלהם. זה יקח שנתיים. אלה תהליכים שלוקחים שנתיים-שלוש. במגן דן אנחנו רצים אחרי ראש המועצה והוא לא מוכן לפתור יחד אתנו. שם השפכים שלו מגיעים אלינו. לפעמים אין רצון לפתור. אנחנו ממשיכים לעבוד. משקיעים כספים. יש לנו אחריות. יש הרבה התקדמות".

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם: "אתה מכיר מתקן אזרחי מכובד שלא מחובר לביוב?" איתן הרם: "המתקנים מחוברים לביוב, רק שהוא לא עומד בתקנים עדכניים. זה לא זורם לואדי." אמסלם: "יש מקומות שמשרד הבריאות הורה לכם לפנות בריכות חמצון כי הזיהום חודר למי שתיה. אנשים שותים את המים שאתם מזהמים. אם זה היה גוף אחר שאיננו צה"ל, מישהו היה נותן לזה להתנהל כך?" איתן הרם: "הפקטור המרכזי הוא היקף התקציב. זה יקח כמה שנים. עד 2020 ישקיעו 110 מיליון ₪ ויחוברו עוד 18 בסיסים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם: "אף אחד לא היה נותן לכנסת לתפקד אם הביוב שלה היה זורם בחוץ, אבל ביו"ש אתם הריבון. הכל בסדר. רוב הבסיסים ישנים. בזמנו הייתה פחות מודעות. היום אנו בעידן אחר, כבר מבינים שזה לא רק ריח לא טוב באף. אנשים מתים מזה. יש מחקרים שחלק גדול מהמחלות הן מזה. צהל זה גוף עתיר משאבים. הוועדה קיימה דיון בנושא לפני שנה, ואחרי שנה אין לך תוכנית עבודה להציג?? אתה לא מבין שזה נושא בין המרכזיים שאתה אמור לקדם? אתם פוגעים בבריאות החיילים והסביבה. ראיתי ביוב בתוך בסיסים, כולל בסיס חיל האוויר".

הוועדה תקיים דיון מעקב בתחילת במושב הבא. יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם דרש שבדיון הבא יוצגו כל בסיסי צה''ל שיש בעיה עם החיבור שלהם לביוב תקני ותוכניות עבודה, כולל תקציבים. "עד אז אשקול אם להזמין את שר הביטחון או הרמטכ"ל לדיון. מבחינתי האירוע חייב להסתיים".