הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


היום העולמי לשמירת החי בבר 2017


היום מצוין ברחבי העולם ובישראל היום העולמי לשמירת החי בבר שהוכרז על ידי האו''ם לפני ארבע שנים, להעלאת המודעות לשמירה על חיות הבר בסכנת הכחדה. 180 מדינות ובהן ישראל חתומות על האמנה המהווה את אחד הכלים החשובים בשימור המגוון הביולוגי העולמי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-03-2017




עתיד חיות הבר בידינו, אך נדרשת עוד עשייה רבה: בואו להכיד, לדעת, להשפיע. היום (3.3.2017) מצויין ברחבי העולם ובישראל היום העולמי לשמירת החי בבר שהוכרז על ידי האו''ם לפני ארבע שנים, להעלאת המודעות לשמירה על חיות הבר בסכנת הכחדה. 180 מדינות ובהן ישראל חתומות על האמנה המהווה את אחד הכלים החשובים בשימור המגוון הביולוגי העולמי

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשל מיקומה של ישראל בין שלוש יבשות, יש בה עולם חי עשיר מאין כמוהו, אך לעתידם של בעלי חיים רבים נשקפת סכנה בשל היעלמות בתי הגידול הטבעיים שלהם. רבים מהם נפגעים ונקטעים עקב פיתוח מואץ על חשבון השטחים הפתוחים, הרעלות לא חוקיות וצייד בלתי מבוקר. הסחר הלא חוקי בחיות בר ובמוצריהן, ההולך וגדל בשנים האחרונות, מאיים אף הוא על חיות הבר.

רשות הטבע והגנים - הגוף המקצועי הממונה מטעם מדינת ישראל על הטיפול בסחר בחיות בר שמקורן בישראל ובמדינות אחרות, עושה מאמץ מיוחד כדי למנוע פגיעה באוכלוסיות אלו, ומשתפת פעולה בכך עם המדינות האחרות החתומות על האמנה. הרשות מבצעת במספר רב של ערוצים על מנת לשמור על חיות וצמחי הבר, ביניהם הגנה על בתי גידול ושטחים פתוחים, טיפול בחיות בר, רבייה, השבה לטבע, פעילויות אכיפה, פיקוח, חינוך, הסברה ועוד.



לאחרונה השיקה רשות הטבע והגנים קמפיין נרחב, תחת הכותרת "כדי שחיות הבר יהיו פה גם מחר, למען הגברת המודעות והחשיבות בשמירה על חיות הבר שאוכלוסייתן בישראל הולכת ומדלדלת, ביניהן: צבאים, צבי ים, עטלפים, סלמנדרות ונשרים והיא מציבה בראש סדרי העדיפויות את נושא הקיימות ושימור המגוון הביולוגי העשיר בישראל. במסגרת זו פועלת הרשות להגן על בתי הגידול הטבעיים, על תפקוד המערכות האקולוגיות ועל מגוון הצמחים ובעלי החיים - בשמורות הטבע, בגנים הלאומיים ובשטחים הפתוחים של ישראל.

בשנת 2013 החליטה האספה הכללית של האו"ם להכריז על התאריך 3 במרץ בו נחתמה אמנת CITES בשנת 1973, כיום העולמי לשמירת החי בבר (World Wildlife Day). בהחלטה זו מחזק האו"ם את ההצהרה בדבר ערכן הרב של חיות הבר ומגוון התרומות שלהן בתחום התרומות האקולוגיות, גנטיות, חברתיות, כלכליות, מדעיות, חינוכיות ותרבותיות, ומכיר בתפקיד החשוב שלהאמנה במאמץ להבטיח שהסחר הבין-לאומי לא יפגע בהישרדותם של מיני חיות בר.


צבי ישראלי, צילום מחמוד נסאר - רשות הטבע והגנים

אמנת CITES נועדה להסדיר את הסחר הבין-לאומי בעשרות אלפי מיני בעלי חיים וצמחים בעולם הנתונים בסכנת הכחדה, והיא משמשת כאחד הכלים החשובים בשימור המגוון הביולוגי העולמי, וחתומות עליה 180 מדינות. מדינת ישראל חתמה על האמנה בשנת 1979.

האמנה קובעת שבכל מדינה החתומה עליה יהיה גוף מדעי וגוף ניהולי שיהיה אחראי לטיפול בנושאי הסחר במינים בסכנת הכחדה. בישראל זוהי חטיבת המדע וחטיבת האכיפה של רשות הטבע והגנים. מטרת האמנה היא להבטיח את המשך קיומם של מינים אלו בטבע ואת המשך התועלות שהם מועילים לכלכלת עמים ילידים ולסביבה. מערכת ההיתרים של CITES מבטיחה שהסחר הבין-לאומי במינים הרשומים בנספחי האמנה יהיה בר-קיימא, חוקי ומבוקר.

ישראל שחתומה על האמנה, הייתה הראשונה לארח ב-2015 את הכנס הבינלאומי שלה, כנס ראשון של האו"ם במדינת ישראל. בנוסף, חברה ישראל כאחת מ-4 המדינות המייצגות את אירופה בוועדת הדירקטוריון של אמנת CITES ומכהנת כחברה קבועה בוועדה.