הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פנייה לשר החקלאות: העברת המעבדה לבריאות הדגים תחליש את הענף


לאחר שנודע כי בכוונת משרד החקלאות להעביר את המעבדה לבריאות הדגים מניר דוד למרכז הארץ, פנו לשר החקלאות ארגון מגדלי הדגים וששה ראשי מועצות בהן מתרכז כלל גידול דגי הבריכות, בבקשה לעצור את המהלך. ''העברת המעבדה תהווה מעמסה מיותרת על הענף ותפגע ביכולת המדגה להיערך ליישום הרפורמה הסביבתית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-03-2017



מדגה בעמק המעיינות, צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים

שישה ראשי מועצות אזוריות מצפון הארץ פנו לשר החקלאות אורי אריאל, בבקשה למנוע את העברת המעבדה לבריאות הדגים ממקומה בקיבוץ ניר דוד למרכז הארץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפונים הם ראשי המועצות מעמק המעיינות, הגלבוע, מטה אשר, חוף הכרמל, עמק הירדן והגליל העליון - אשר טוענים כי צעד זה מהווה פגיעה נוספת בענף המדגה, המתמודד עם פתיחת השוק לייבוא ללא מכס ועם איום עליית מחירי המים בעקבות אישור תיקון 27 לחוק המים.

''המעבדה בניר דוד מספקת למגדלי הדגים שירותים שוטפים של בדיקות בתחום איכויות המים, מחלות דגים, טפילים ועוד ומאפשרת מתן מענה מיידי לכל חריגה בתוצאות בשל קרבתה לריכוזי בריכות הדגים. העברתה למרכז, תהווה מעמסה מיותרת על הענף ותפגע ביכולת המדגה להיערך ליישום הרפורמה הסביבתית'' נכתב בפניית ראשי המועצות.

"כידוע לך, המעבדה מספקת באופן שוטף שירותים למגדלי הדגים גם בכל הנוגע לאיכויות המים ובחינה שוטפת של התחומים הקשורים למים ותנאי הסביבה המשפיעים על תחלואת דגים, בהתאם לתקנים המחייבים, בעוד שנושא ה'מים' אינו נכלל כלל בתקנות השירותים הווטרינריים. לאור ההסכם שנחתם לאחרונה בין מגדלי הדגים למשרד האוצר וכניסת הענף כולו למהלך של רפורמה סביבתית מקיפה ומעמיקה, הכרוכה בעלויות משמעותיות, חשוב להדגיש כי נושא איכות המים הינו חלק מרכזי וקריטי ברפורמה להסדרה סביבתית''.


מדגה חפציבה, צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים

''אנו מאמינים כי יש להשאיר במקומה את המעבדה, המעניקה שירות רב ערך לענף וכן אף לחזק אותה בתוספת תקנים, בכדי לאפשר לה להמשיך לפעול בסמיכות לרובן המכריע של בריכות הדגים, ככלי לסיוע בהחלת רפורמה חשובה זו". נכתב בפנייה.

במכתבם מציינים ראשי המועצות כי הכוונה להעביר את המעבדה ממקומה בקיבוץ ניר דוד, בסמיכות לבריכות הדגים, למרכז השירותים הווטרינריים בבית דגן, עומדת בסתירה למדיניות משרד החקלאות, המקדם בימים אלה את העברת מכון וולקני לצפון, במטרה לחזק את החקלאות בפריפריה ואומרים: "לא ברור לנו מה טעם נמצא במהלך זה, שיחליש את חקלאות המדגה ועלול לפגוע בכל מעגל השירותים והחברות הסובבים את הענף ובפרנסתם של אלפי עובדים.

כמי שעומדים בראש המועצות האזוריות בהן מתרכז כלל גידול דגי הבריכות בישראל, אנו מבקשים להביע התנגדות מוחלטת ומשותפת לכוונה זו, מאחר והעברת המעבדה לתפעול השירותים הווטרינריים תוביל להפסקת הפעילות התואמת את צרכי הענף וחמור מכך, אף לסגירתה. אנו פונים אליך בבקשה שלא לתת יד למהלך זה ולמנוע את מעמסה נוספת וקשה על מגדלי הדגים, בעיצומו של המהלך לארגון מחדש והתוויית עתידו של ענף המדגה הישראלי".


אלי שריר, מנכ''ל ארגון מגדלי הדגים בישראל

בנוסף לפניית ראשי המועצות, העביר לאחרונה ארגון מגדלי הדגים בישראל לשר החקלאות ואנשי משרדו עצומה חתומה ע"י כל המשקים המגדלים דגי בריכות בארץ, הקוראת לשר אריאל לעצור לאלתר את המהלך להעברת המעבדה. "המעבדה, יחד עם תחנות המחקר, היא חלק אינטגרלי בשירות היעיל והחסכוני שיש למשקי המדגה ואין שום סיבה להפרטה שתוסיף אולי תקני וטרינרים, אך תרע ותייקר את השירות למגדלים"

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: "העברת המעבדה למחלות דגים עומדת בניגוד מוחלט להמלצתם של שני גורמים מקצועיים - פרופ' עמוס טנדלר ופרופ' שנאן הרפז, שהדגישו, בשתי עבודות שונות שנעשו לבקשת משרד החקלאות, לא רק את חשיבות השארת המעבדה במקומה בניר דוד, אלא אף את הצורך בחיזוקה ע"י הוספת תקנים". לאור המלצות אלה, מדגיש שריר, מבקשים בארגון מגדלי הדגים מהשר אריאל לשקול שוב את המהלך ולעצור את הפגיעה הנוספת בענף.