הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאיר צור נבחר לקדנציה נוספת כמזכ''ל תנועת המושבים


בבחירות שהתקיימו היום לתנועת המושבים במכללה האקדמית אחווה, נבחר מאיר צור לקדנציה נוספת ברוב מוחץ. אל הועידה הגיעו כ-600 איש ובכירים רבים. במהלך ועידת תנועת המושבים נבחרו גם המועצה, המוסד לביקורת ונציגים לתאגידי התנועה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-03-2017



מזכ''ל התנועה מאיר צור, צילום: תנועת המושבים

בבחירות שהתקיימו היום לתנועת המושבים, נבחר מאיר צור ברוב מוחץ לקדנציה נוספת בתפקיד מזכ''ל תנועת המושבים. אל הועידה שהתקיימה במכללה האקדמית אחווה, הגיעו כ- 600 איש ובכירים רבים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך ועידת המושבים נבחרו גם המועצה, המוסד לביקורת ונציגים לתאגידי התנועה. את הכנס פתח יו"ר אגף קרקעות והיועץ המשפטי של תנועת המושבים, עמית יפרח אשר הודיע על הליך הבחירות. את הועידה הנחתה ורדה בואבי, עובדת תנועת המושבים.

מאיר צור, נשוי + 2 ממושב עין יהב מוביל בשנים האחרונות את המרחב כפרי. בתקופת כהונתו חיזק הן את מעמדה של תנועת המושבים והן את מעמדה של התאחדות חקלאי ישראל שהוא עומד בראשה ושל החקלאות כולה אל מול משרדי הממשלה והשלטון המרכזי, מיצב את החקלאות על סדר יומה הציבורי תקשורתי ומתנהל אל מול המדינה על כלל נושאי וענפי החקלאות, הוביל להסדרת כלל הסוגיות של הקרקעות החקלאיות במושבים אל מול המדינה, קידם מיזמים של פעילות לא חקלאית ותיירות כפרית במושבים, הקים מרכז ידע והכשרות למושבים וחיזק את תנועת הנוער, בני המושבים כתנועת הנוער של המרחב הכפרי.

מזכ"ל תנועת המושבים הנבחר, מאיר צור אמר מיד לאחר היבחרו: "זה מעמד ואירוע מאוד מרגש עבורי. אני עושה את התפקיד הזה בחרדת קודש מתוך אמונה שהמרחב הכפרי והחקלאות הוא תמציתה של מדינת ישראל. אני מודה לכל מי שהגיע לכבד אותי במעמד זה. מרגש מחמם את הלב ומחזק שכולם כאן. הקדנציה האחרונה הייתה משמעותית. הגדלנו את הנוער העשרות מושבים וקיבוצים. כ 35 אלף בני נוער. בכל שנה אנחנו מכשירים כאלפיים מדצים חדשים מגרעין עודד ונחל. התרומה של המושבניקים לחברה הישראלית היא הגדולה ביותר. בכל תחום אנחנו מובילים. באגף חברה וקהילה והמסע לפולין שהפך למסורת. הצטרפנו לתכנית שריגים כדי לחזק את הפן היהודי והמסורת שלנו . היהדות היא חלק מאיתנו''.

''מבט מושבים כיום היא החברה הכלכלית וריווחית שמתפתחת. בתחום הקרקעות שמנו לנו ליעד מאוד משמעותי והלכנו להסדרה. בתחום הפל"ח ניתן כיום להגיע להסדרים. לתנועת המושבים יש תכנית לפתרון מצוקת הדיור במדינה. אנחנו יכולים לתרום יחידות דיור למדינה וגם לתאום למדינה''.

''בתחום התקשורת'' הוסיף צור, היה מהפך והתקשורת כיום לעומת העבר אוהדת לחקלאים ולמרחב הכפרי. בתחום החקלאות, המצב לא פשוט. ידענו שצריך ללכת לתכנית אסטרטגית רחבה. התכנית נתקעה. חקלאים צריכים ודאות ותמיכה. אם יש דבר חשוב בחקלאות זה הייצור, העבודה והייצוא המקומי. אלפיים שנה היינו בגולה ועכשיו אנחנו המזון והביטחון. חייבים לבנות תכנית ברורה''.

''אנחנו צריכים לעשות עבודה משותפת וקשה'' אומר צור. ''העבודה שלנו יחד עם המועצות האזוריות ועמיר ריטוב שהוא גם חבר אישי ויחד עם ארגוני המגדלים , החקלאים וכולם הוא שיתוף הפעולה צריך לבוא בשוויון, בהגינות וביושר. אני גאה להמשיך לעמוד בראש תנועת המושבים וראש התאחדות חקלאי ישראל וזה כדי להגיע לכל היעדים שהצבנו. אני מאוד נרגש. את כל הדברים לא עשיתי לבד אלא עם שותפים רבים מהתנועה ומהחקלאות. אני מודה לעובדים שלי. שכולם שליחים שעושים עבודה יוצאת מהכלל. אני מודה למשפחה שלי''.

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג: ''את היום הזה אני מייחד למאיר צור על פועלך היוצא דופן. אתה ומשפחתך, אנשי הערבה, הגעתם לשם מתחושת שליחות. תרומתך למדינת ישראל לא תסולא מפז. יש לך יחס מיוחד לבני אדם, סגנון מיוחד וחברי. אני מודה לאנשיי שעוסקים בלי סוף למען החקלאות. אלא שיש איום אסטרטגי עצום על החקלאות וההתיישבות הכפרית בישראל. אתה יודע אדוני שר החקלאות, הכנסת יבוא מחול זה חילול הקודש. אנו לא צריכים לפרנס חקלאים מפולין טורקיה ומקומות אחרים''.

''אנו שוכחים מה התנועה הזו עשתה להיסטוריה הלאומית'' הוסיף יצחק הרצוג. ''התנועה קלטה אלפי ניצולי שואה והעניקה להם בית, שלא לדבר על הגנה על הגבולות. עכשיו הופכים את החקלאים לאשמים ביוקר המחיה, והם לא, זה שקר מוחלט. בסופו של דבר מדינת ישראל בלי חקלאות- אין מדינה ואין ציונות. לכן המאבק שלכם גדול ועצום, כדי להבטיח את הדורות הבאים ואת הערכים הנלווים לאספקת המזון. כל ההתייחסות להתיישבות הכפרית הייתה צריכה להיות אחרת. אני מאחל לכל צירי הועידה שתצליחו במאבקיכם, שלא יהיו סכסוכים עם התנועות האחרות, שנדע גם בוויכוחים שיש לנו בתוך העם לאפיין את הצרכים האסטרטגים של מדינת ישראל. אנו צריכים לאפיין את המושבים כצורך אסטרטגי של מדינת ישראל''.


הבחירות היום בועידת תנועת המושבים, צילום: דודי נשר - באדיבות תנועת המושבים

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל בירך את צור ואמר: "אני מאחל לך מאיר ולתנועה מפוארת הזאת הצלחה רבה. האחדות היא הדבר החשוב ביותר. היה לנו וויכוח גדול על הורדת מחירי המים. יש ויכוחים שאנחנו מנהלים בבית. עם כניסתי לתפקידי הוצאנו מכתב שהתאחדות חקלאי ישראל שבראשם עומדים מאיר ואבו הם ורק עם הגוף היציג של החקלאים לכל דבר ועניין. צריך לעבוד במשותף לגמרי כי אם יצליחו לסגור ולפרק את ההתאחדות ואת הקשר עם משרד החקלאות אז מצב החקלאות יהיה הרבה יותר קשה. צריך לדעת איך ממשברים יוצאים יותר חזקים''.

שר החקלאות הוסיף וציין כי החקלאות ניצבת מול אתגרים רבים. ''הצלחנו בכוחות משותפים לקדם כל מיני נושאים ודברים. יש שינוי בתמהיל של הייצוא ותוצרת טרייה לבין ידע ואגרו והיחס משתנה לטובת הידע. אנחנו רוצים לייצא ולתת פרנסה. צריך לנתח את התופעה כדי לתת לחקלאים. אני רואה ערך בחקלאות. אנחנו מעבירים את חוק ההתיישבות והחקלאות יחד עם התאחדות חקלאי ישראל לתפארת החקלאות והחקלאים במדינת ישראל''.

יו"ר הלובי החקלאי, ח"כ איתן ברושי בירך את צור ואמר: "אני מברך את מאיר על בחירתו. כל המרחב הכפרי הוא מיעוט נרדף וכל החקלאות היא חקלאות קטנה ואנחנו הקיבוצים והמושבים שפיתחנו את החקלאות, בזכותה של החקלאות יש לנו היום מדינה, עצמאות וביטחון ומימוש ריבונות. המשימה הראשונה היא לשמור על קיומו של המשק המשפחתי ושל החקלאות. החקלאות הזו רבת ההישגים, משבחים אותה בחו"ל, בארץ מחסלים אותה. אנו נמצאים בנקודה מאד משמעותית- מעמד החקלאות נשחק בשנים האחרונות כי אנו לא הממשלה. אני הנציג היחיד בכנסת של ההתיישבות, כולנו יחד 9% מהאוכלוסייה, 15% מתוכם עוסקים בחקלאות. אנו בקרב מאסף וחייבים לשנות את המגמה. אין לנו ברירה''.

''הכנסת אישרה 4 שנות תקציב. בתוך זה היו הרפורמות הגדולות שאת רובן הדפנו. בתקציב הזה מתחשבנים איתנו. מעולם לא הייתה הבנה כה גדולה בין משרד החקלאות למשרד האוצר. עד היום הברית היא הכי חזקה שהייתה והיא לרעת החקלאים. זו שנה שצריך להפוך את החקלאות וההתיישבות ליציבה. המדיניות חייבת להיות ברורה כפי שהיא בביטחון ובחינוך- בלעדיהם אין מדינה, ולדעתנו החקלאות וההתיישבות הם חשובים לא פחות''. אמר ברושי.

''אני למדתי שאם אתה רוצה לדאוג למרחבים הכפריים ולהתיישבות אתה לא יכול להיות רק אופוזיציה ואני מגיש ביום ראשון חוק יחד עם גפני ובתיאום עם משרד החקלאות. החוק השני מסדיר את היחסים בין החקלאים לממשלה. לא רק החקלאות במצור אלא גם הבניה וההרחבה. במציאות שאנו נותנים לרמי לוי להדליק משואה, זו ממשלה ששחטה את כל הפרות הקדושות ונשארנו רק עם עגל הזהב. ככל שאנו מרוחקים ממוקד קבלת ההחלטות אנו יותר מושפעים מהם. האיום על המשק המשפחתי הוא איום על החקלאות כולה. היום אין קיבוצניקים ומושבניקים במשרד החקלאות ואנו חייבים לחזור לעמדת ההשפעה ולהשפיע על הממשלה. היבוא ששר האוצר החליט- שר אחד יכול להרוס מדינה שלמה כי נראה לו שיוקר המחיה חשוב יותר מהחקלאות. יוקר המחיה הוא אשמת רשתות השיווק, לא אשמת החקלאים. המדינה השתגעה וסדר היום השתבש. הגיע הזמן שנבין שעיקר הבעיה של המושב והקיבוץ היא היחסים עם הממשלה והמדינה. היו לא מעט משברים אבל היתה בעבר מדינה אחרת שהיינו חלק ממנה. להיות חקלאי זו החלטה אישית של כל אחד ואחד, אבל האם זה אפשרי, זו לא החלטה אישית''.

ברושי הוסיף ואמר: ''אחרי שמאיר נבחר לקדנציה נוספת, עלינו להחליט אם נהיה כבשים בנעלי בית שיובילו אותנו למקומות לא רצויים. אני חושב שהציבור אוהב אותנו יותר מהפקידים והשרים, ואלו שעומדים בראשי הארגונים צריכים לקבל החלטות. בצוק איתן המושבים והקיבוצים היו תחת אש אבל לא זזו במילימטר. אם נמשיך ככה, בועידה הבאה יהיו פחות מושבים. אנו צריכים לנצל את התקופה הקרובה ולעשות הערכת מצב, להבין לאן העסק הזה הולך ואיך מתמודדים עם זה. חייבים לאחות את השבר שנוצר בתוך ההתיישבות, צריך לדעת איך פועלים כשלא מסכימים. יחד אנו מיעוט שמוחלש ומאויים ולכן אני קורא מכאן, לחברים מהתנועה הקיבוצית ומהתאחדות חקלאי ישראל להתאחד למטרות משותפות. המים הם אמצעי לא המטרה. היבוא בפסח צריך להפוך לקו פרשת המים- החקלאות וההתיישבות צריכים לשנות מגמה. צריך לעשות השבתת מזון, להוכיח למדינה שבלעדינו היא לא יכולה להתקיים. זה עולה עשרות מיליונים, דבר שבקופה משותפת אפשר לפצות, זה מתגמד לעומת ההפסדים שצוברת החקלאות. אם לא ניצור איום ימשיכו לטרטר אותנו ולא יהיה שינוי. החקלאות צריכה ליצור איום על הממשלה. אם לא תהיה ישיבת ממשלה שתדון בקרוב במשבר בחקלאות, אנו נראה להם את הכוח המיוחד שלנו. אנו יכולים או להתמודד עם המצב או לחשוף את הנשק שלנו- השבתת המזון. בלי החקלאות לא תהיה פה מדינה וצריך לתת לחקלאים את היחס המגיע להם וזה לא יקרה ללא מאבק משותף''.

יו"ר קק"ל, דני עטר: "אני היו״ר הראשון בקק"ל שהגיע מהמרחב הכפרי. מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקידי נפגשתי עם סדרת פגישות עם מאיר כדי לשמור על ההתיישבות, החקלאות והמרחב הכפרי. עצם העובדה שמאיר נבחר פה אחד בלי מתמודדים זו אמירה. זו הבעת אמון הטובה ביותר שניתן לזכות בה. זה קרה כי אתה נותן את נשמתך להתיישבות העובדת ולתנועת המושבים. אתה עושה את זה עד השעות המאוחרות של הלילה. אתה מודע מאוד לגודל האחריות הגדולה שמוטלת על כתפיך. הפרק שעוד לא נכתב הוא הרבה יותר חשוב מהפרק שנכתב עד כה. אני כאן מתחייב להמשיך ולהתייצב למען ההתיישבות העובדת. יש לנו משימה גדולה מאוד".

שר החקלאות ושר התמ"ת לשעבר, שלום שמחון אשר העמיד להצבעה את מאיר צור כמזכיר התנועה לכהונה נוספת אמר: "אני שמח לבשר על הבחירה של מאיר לכהונה נוספת. תודה למשפחת צור. בלי התמיכה של אישתו איריס זה לא היה קורה. אתה עושה עבודה יוצאת מן בגלל בתנאים שלא פשוטים במרחב הכפרי בחקלאות הולכת ונשחקת, ביכולת לנווט בין הטיפות .ולבוז'י אני בטוח שתגיע לאן שאתה רוצה. אתה בנוי מזן מיוחד".

הרב מנחם הכהן, רב תנועת המושבים: "ראו מה גדול היום הזה. אמרו חכמינו בתלמוד ששקולה ישיבה במדינת ישראל כנגד כל מצוות התורה. האחיזה בקרקע ולספק את מחייתו בעצמו. אחדות המעשה הציוני וההתיישבותי הם הביטוי הנאמן של מדינת ישראל וקיומה. אנו מצווים בהתיישבות ובמרחב הכפרי לשמש באחדות. בני הנוער נותנים תחושה של התיישבות למען קיומה של המדינה. בשנים האחרונות מאיר צור הביא לתנועה רוח חדשה ורעננה והתאמתה לשינויים במרחב הכפרי. אני מאחל לך שתוסיף ללכת מחיל לחיל ושתמשיך לעלות בה. יהי רצון שהגשמת מאבקיך הצודקים יהיו לתפארתה של מדינת ישראל. מדינת ישראל תלויה מבחינה ערכית מוסרית וקיומית .

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "אני מברך את מאיר על בחירתך לתפקיד ומאחל לך המון הצלחה בהמשך. רק ביחד, צפון ודרום, כל סוגי החקלאות נצליח. אין לנו ארץ אחרת ורק ביחד נבנה חקלאות".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אין ספק אנחנו משפחה, משפחת האדמה. משפחה שידעה ימים יפים ועיצבה את דמותה של הארץ הזאת, תוך שהיא מספקת לה את מיטב בוניה חולמיה ולוחמיה. לצערי הגדול לא ידעה האומה להשיב לנו טובה תחת טובה והיא שבה ומעמידה אותנו ואת מפעלנו המשותף במבחנים קשים ומקוממים . אבל אנחנו קשוחים ואין שום ספק שנדע לצאת מחוזקים גם מן המבחנים האלה. למרות הקשיים, למרות הכתף הקרה לה אנו זוכים מצד שליטיה החדשים של הארץ, אנחנו הולכים וגדלים, הולכים ומתחזקים. אותנו – לא שוברים כל כך מהר. כשותפינו הקרובים ביותר במרחב הכפרי, צפויות לנו, יחדיו, עוד מהמורות רבות ומכשולים לא מעטים, אך אין ספק בליבי כי גם עליהם נתגבר. הרי עברנו את פרעה... נעבור גם את זה. כדרכן של משפחות רבות, גם במשפחת האדמה שלנו יש עליות ומורדות, ימים של שיתוף פעולה פורה לצד מתחים וזמנים עליזים פחות. כן כן... החיים לא תמיד הוגנים ולא הכל שושנים, יש גם קוצים... אבל המשותף בינינו עולה עשרות מונים על המפריד ולפיכך אין בכלל שאלה בדבר הימים היפים שעוד צפויים לנו יחדיו.

עמיר ריטוב, יו״ר מרכז המועצות האזוריות: "אני מברך אותך מאיר על היבחרך לתפקיד. ההיסטוריה שלנו מפוארת , הדור שלנו מתחיל ללכת לעולמו. וצריך לשמור על דור העתיד בחקלאות. את החזון של תנועת המושבים שהוא שמירה על המרחב הכפרי, שליחות לאומית שהיא זכות יש לשמור .

מזכיר הפועל מזרחי, יצחק אליה: "אני קורא לממשלה המייסדים כשבנו את המדינה הם שמו את המושבים סביב הגבולות. על המדינה להושיט יד ואם לא יכולה שלא תפריע לחקלאים. אני שמח על בחירתו של מאיר צור. אני מדמה אותו למשה רבנו שמנהיג ומוביל את החקלאים".

נשיאת המכללה האקדמית אחוה, פרופ' שוש ארד: "בהבנת כיוון ההתפתחות של החקלאות בישראל ותוך הקשבה לסביבה החקלאית בה נמצאת המכללה האקדמית אחוה, הוחלט ללמוד ולהעמיק בנושא האגרוטק- ההי טק של החקלאות הישראלית. כבר בסמסטר הקרוב יפתח קורס אגרוטק בו ילמדו מיטב מדעני ישראל בתחום. אנו מצפים להמשך שיתוף פעולה פורה עם תנועת המושבים ומאחלים בהצלחה למזכ״ל הנכנס״.

יו"ר המועצה האזורית המארחת באר טוביה, דרור שור: "אני מאחל לך הצלחה ושתמשיך לייצג אותנו ושכל התנועות ימשיכו לשתף פעולה ולהשפיע על כל מי שנמצא שלטון. יש לנו מדינה עם חקלאות מפוארת.