הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פורסמו שמות הזוכים באות יקיר התכנון 2017


האותות יוענקו למתכננת איריס האן, האדריכל דן סתיו והמהנדס ראובן לבאון במסגרת הכנס השנתי של איגוד המתכננים בישראל. הכנס המהווה את האירוע השנתי המרכזי של קהילת העוסקים בתכנון בישראל, יערך בתחילת החודש בחיפה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-02-2017



אדריכלות מנהרות ותכנון נוף בכביש 6, צילום: צופית תור - ויקיפדיה
 
איגוד המתכננים בישראל מודיע על הזוכים באות יקיר התכנון 2017 - איריס האן, דן סתיו וראובן לבאון. האותות יוענקו לזוכים במסגרת הכנס השנתי של האיגוד המהווה את האירוע השנתי המרכזי של קהילת העוסקים בתכנון בישראל, שייערך בתאריכים 2-3.3.17, בחיפה תחת הכותרת ''בדרך ל-2048 בין תכנון לכאוס''. בועדת השיפוט כהנו פרופ' אלי שטרן (יו"ר), פרופ' ערן רזין ומתכנן אורי פוגל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

איגוד המתכננים בישראל (ע.ר.) מייצג את העוסקים בתכנון ערים, אזורים וסביבה בישראל. הארגון נוסד בשנת 1964 ומטרתו לייצג מבחינה מקצועית את ציבור המתכננים בישראל, לפעול למען קידום והכרת המקצוע ולתרום להרחבת והפצת הידע המקצועי בתחום. האיגוד מנהל את פנקס המתכננים ועורך כנס מקצועי שנתי רב משתתפים ומגוון ימי עיון וסיורים מקצועיים לאורך השנה.

מתכננת עו"ד איריס האן

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, מתכננת סביבתית ועורכת דין העוסקת שנים רבות בתכנון לאומי, בדגש על שמירת הטבע והסביבה. להאן היה תפקיד מרכזי בעליית מדרגה של מעורבות ארגוני המגזר השלישי בקידום ערכים סביבתיים בתכנון בכלל ובמעורבות החברה להגנת הטבע בתחום התכנון בפרט. במקצועיות, במנהיגות, וככותבת ודוברת רהוטה וכריזמטית, כאשר תכונות אלו באו לידי ביטוי הן בתפקודה בחברה להגנת הטבע והן כמייצגת את הארגונים הסביבתיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.


מנכ''לית החברה להגנת הטבע איריס האן, צילום: דב גרינבלט

בתפקידיה השונים תרמה רבות לשיפור התכנון וניהול המקרקעין ולהטמעת ערכי סביבה וקיימות, שמירת טבע ושטחים פתוחים בסדר היום התכנוני והציבורי. כמתכננת סביבתית של החברה להגנת הטבע היא עסקה בהיבטים הסביבתיים והתכנוניים בתכניות המתאר העיקריות, בכל הליכי התכנון המרכזיים, בגיבוש ובניסוח ההיבטים התכנוניים בהליכים אלה ובייצוגם במוסדות התכנון. בשנת 2000 החלה לייצג את ארגוני הסביבה במועצה הארצית לתכנון ובניה וועדותיה. מאוחר יותר החלה לפעול במסגרת מכון דש"א כמנהלת תחום התכנון והמדיניות וכסגנית ראש המכון, ומילאה תפקיד מכריע בהטמעת ההיבטים הסביבתיים במערכות התכנון והמקרקעין.

במהלך 2014 כיהנה איריס כממלאת מקום של ראש אגף תכנון במשרד להגנת הסביבה ומאוחר יותר עסקה כיועצת סביבתית עצמאית. בין תפקידיה הבולטים הייתה החברות בצוות התכנון של המרחב הימי וכן הוראה בקורסי ההכשרה שעורך מינהל התכנון. בנוסף, היה לה תפקיד מרכזי בדיונים על הרפורמה במערכת התכנון ועל השינויים בתוכניות מתאר ארציות, בהן תמ"א 35. החל מספטמבר 2016 היא משמשת כמנכ"לית החברה להגנת הטבע. בתפקידיה השונים עסקה האן במהלכי התכנון והמדיניות החשובים והמכריעים ביותר ברמה הארצית. היא השמיעה קול ברור, צלול ומקצועי גם בוועדות הכנסת ובזירה הציבורית. להאן הייתה תרומה חשובה לחיזוק מעמד השטחים הפתוחים בתכנון הישראלי, ולקידום תפיסות הקיימות בשיח המקצועי.

האן הייתה הראשונה שניתחה באופן מקצועי ומעמיק את השלכות הרפורמה המקיפה שהוצעה בחוק התכנון והבניה, בכך תרמה תרומה חשובה להסרתם של היבטים שליליים מרפורמות התכנון ולשיפורה, וכן להטמעת המחויבת לשמירה על שטחים פתוחים וערכי סביבה בחקיקת המקרקעין. בנוסף ערכה מחקרים אפליקטיביים רבים על היבטים תכנוניים שונים, שתרמו לשיפור ההתמודדות עם כשלים רבים. האן מרבה להפיץ את משנתה בעיתונות המקצועית והציבורית וכן בקורסים אקדמיים. לכלל פעילותה השפעה חיובית ובונה על התכנון ועל מרחב השירותים שהוא מספק לחברה – הן לדור הנוכחי והן לדורות הבאים.

האדריכל דן סתיו (סרי)

מהמתכננים הבכירים במערך הציבורי של התכנון המרחבי בישראל. טרם פרישתו לגמלאות שימש כראש אגף התכנון וסמנכ"ל תכנון במנהל מקרקעי ישראל וחבר המועצה הארצית לתכנון ובניה. בתפקידיו המגוונים הטביע סתיו את ידו המקצועית כמעט בכל אתר ותשתית, ישוב ושטח פתוח ברחבי הארץ.


אדריכל דן סתיו (סרי), צילום: באדיבות איגוד המתכננים בישראל

דן סתיו החל את דרכו התכנונית כראש צוות תכנון במדור 12 בענף בינוי של צה"ל, התקדם והפך לראש ענף תכנון במרכז הבינוי. לימים שימש כקצין בכיר באגף התכנון במטכ"ל וביחידה לביטחון לאומי במשרד הביטחון, וכן שימש כיועץ של המשרד לאיכות הסביבה.

בתפקידו כראש אגף התכנון במנהל מקרקעי ישראל היה סתיו עמוד תווך של תכנון מקצועי וחסר פשרות ובכך היה בין הראשונים להבין את עוצמת השילוב בר הקיימא בין פיתוח ושימור. סרי היה שותף בקידום הרעיון ותכנון המרחב הביוספרי בשפלת יהודה וכן שותף פעיל בגיבושה של תמ"א 39 שנתנה פתרון לרבים ממפוני גוש קטיף ואף לשימור לדורות של אזורי הדיונות ושדרת השקמים של חולות ניצנים.

אדר' דן סתיו חזה היטב, לפחות עשור מראש, את מצוקת הדיור שהתפתחה בשנים האחרונות ויצא מוקדם מכולם למסע של תכנון, חידוש והכנת תשתיות לגידול הצפוי של צרכי הדיור, התעסוקה, התחבורה הציבורית, ועוד. רבות מהתכניות שיזם נשלפו בשנים האחרונות מהר מהמגירות וכבר הן משווקות ונבנות.

היושרה הציבורית ודבקותו בהיבטים המקצועיים בכל הקשור לתכנון המרחבי העמידו אותו לעיתים בקונפליקט עם גופים שונים. יחד עם זאת, תרומתו בגיבוש מדיניות ואסטרטגית קידום של פרויקטים מרכזיים היו לעיתים מעבר לנדרש ממנו בתפקידיו השונים. דעותיו והצעותיו היו חדשניות ואף אם עוררו חילוקי דעות, עמיתיו חלקו לו כבוד והעריכו את ניתוחיו המקצועיים. חותמו ותרומותיו לאורך השנים של אדר' דן סתיו בתחום התכנון המרחבי בישראל ככלל ובתחום השילוב בין פיתוח ושימור בפרט, ראויים להערכה ולהוקרה. לדעתנו הוא ניצב בשורה הראשונה של המתכננים בישראל.

המהנדס ראובן לבאון

משמש כיום כמנכ"ל חברת כביש חוצה ישראל, פעיל מרכזי בקידום פרויקטים לאומיים ובראשם תכנון וביצוע כביש 6 (כביש חוצה ישראל), תכנון המסילה המזרחית, המקבילה למסילת החוף, ופרויקטים לאומיים נוספים בעלי השפעה מרכזית על עיצובו ותפקודו של המרחב הישראלי. על אף שהכשרתו בהנדסה, הבנתו, מקצועיותו ופעילותו הפכה אותו לאיש תכנון מהדרגה הראשונה. לבאון שרת בתפקידי תכנון בצה"ל והיה, בין השאר, מפקד מרכז הבינוי.


מהנדס ראובן לבאון, צילום: ברו איכות הצילום

בהמשך דרכו שימש מנהל אגף תשתיות והנדסה בעיריית ירושלים ובשנת 1993 מונה לתפקיד המהנדס הראשי של חברת כביש חוצה ישראל. בתפקידו זה ללבאון תרומות ייחודיות בהטמעת פרויקט תחבורתי בסביבה ומזעור הפגיעה בה. בין השאר יש לציין את הקמתם של מעברים אקולוגיים, פתרונות להגנת מקורות מים מפני זיהום, בניית מעברים ודרכי מטיילים לאורך כביש 6, שילוב ושימור אתרי עתיקות ברצועת הכביש, מיזמים סביבתיים במקום מזבלות קיימות, מבנים לשימור, אי פגיעה בקברים, תכנון מפורט וביצוע של עבודות הנדסיות מורכבות במרחבים סביבתיים רגישים, שילוב מחצבות נטושות ושיקום נופי.

כדוגמא נוספת למאמציו לשמירה על הסביבה ראוי להזכיר את החלטתו הקשה לגביית אגרה אלקטרונית במקום המפגע של "ככרות גביה". הפתרונות אותם הגה והסטנדרטים שיצר בכביש 6 מהווים מודל לחיקוי בתשתיות אחרות בתחומי התחבורה והאנרגיה.

תרומתו של לבאון לתכנון בישראל החורגת מעבר להיותה מעשה מקצועי ראוי, היא בעלת השפעה בולטת ורחבה. היא מחדשת בגישתה ובכלים שהיא מפתחת, ובעיקר בהטמעת ההיבטים הסביבתיים בפרויקט הלאומי של סלילת כביש 6. כמהנדס הראשי של החברה ובהמשך כמנכ"ל, יצר ראובן נורמות חדשות בגישת התכנון של פרויקטים תחבורתיים בעלי חשיבות לאומית למכלול התחומים הסביבתיים.

כביש 6 עבור ראובן היא דרך ביטוי של אהבת הארץ ודרך להנחילה לדורות שימשכו אל הנופים והסיפורים של הארץ דווקא דרך עורקי התחבורה. הם אלה המספרים את סיפורה של הארץ ומקצרים את הדרך לרבים המבקשים ללמוד ולאהוב אותה כמוהו. בסוף 2010 קבלה החברה בראשותו את האחריות על שני מיזמים חשובים-מנהרות הכרמל והנתיב המהיר – לשניהם השפעות מרחיקות לכת בהיבט הסביבתי-תכנוני.