הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לקראת פסח: כחלון חתם על צו לייבוא ירקות פטורים ממכס


על-פי הצו ניתן יהיה לייבא במהלך חג הפסח ירקות טריים בכמות כוללת של 40 אלף טונות במסגרת מכסה פטורה ממכס, ללא התניה של ההיצע בשוק המקומי. יו''ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור: ''שוב פוגעים בחקלאים מבלי שתצא שום תועלת לצרכנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-02-2017



שוק תלפיות בחיפה, צילום: אורן אדלשטיין

שר האוצר משה כחלון, חתם היום (ב') על צו שהוכן ברשות המסים בתיאום עם משרד החקלאות, שמטרתו להוזיל את מחירי המזון לקראת פסח. צו זה מאפשר לייבא מגוון ירקות טריים במסגרת מכסה פטורה ממכס בכמות כוללת של 60,000 טון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי הצו הצו ניתן יהיה לייבא תוצרת חקלאית בכמות של 40,000 טון במהלך תקופות החגים - של מלפפונים, עגבניות, פלפל, חסה, פטרוזיליה ושורשי סלרי, ללא התניה של ההיצע בשוק המקומי.  כמו כן ניתן יהיה לייבא עוד 20 אלף טון פטורים ממכס של בשר ודגים.

במשרד האוצר אומרים כי צעד זה נועד למנוע, זו השנה השנייה, מחסור ועליית מחירים בתקופת החגים, כפי שאירע לפני כשנה וחצי בחגי תשרי. מניסיון השנה אחרונה, עולה כי היבוא בפועל אכן מתבצע רק כאשר ישנו מחסור ועליית מחירים.

בשנת 2016 הצו האמור הוביל לירידת מחירים משמעותית ביחס למחירי הירקות בחגים בשנת 2015. כך לדוגמא, מחירי העגבניות בחגי תשרי 2016 היו נמוכים ב-30% מאלו שנרשמו בשנת 2015. המלפפונים ירדו ב-18% בשנת 2016 לעומת מחירם שנה קודם לכן.

''בשנת 2016 לקראת חג הפסח בוצעו מספר הפחתות מכסים נקודתיות בתחומי הדגים, הירקות ושמן הזית. לאחר בחינה של הצלחת המהלך הנקודתי, הוחלט על הפחתת מכסים קבועה בתחומי הדגים, הבשר והירקות הטריים, זאת תוך הידברות עם החקלאים'' אומרים במשרד האוצר.

במשרד האוצר מציינים עוד, כי לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחירו של פילה אמנון קפוא בחודשים ספטמבר – דצמבר 2016 ירד בכ-8.5 ₪, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, בעקבות המהלך כבר כיום נהנים צרכני ישראל מהיצע גדול יותר של בשר טרי מיובא במחירים הנמוכים משמעותית ממחירי הבשר המקומי. ירידות מחירים בבשר ובדגים צפויות להמשיך להתבטא בחג הפסח הקרוב, במקביל להגדלת ההיצע במוצרים אלו. ''סך צריכת הבשר הטרי בשוק הכשר מסתכמת בכ-13,000 טון בשנה, כך שכבר השנה היקף המכסה הפטורה ממכס צפוי להוביל להמשך ירידה במחיר הבשר הטרי. בשנה זו צפויים להיפתח שווקים נוספים מהם ניתן לייבא בשר טרי זול ואיכותי'' אומרים במשרד האוצר.

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור מסר היום בתגובה: ״שוב פוגעים בחקלאים מבלי שתצא שום תועלת לצרכנים. חבל שהאוצר בוחר במדיניות של חיסול החקלאות במקום חיזוקה. במדיניות הזאת של ייבוא לא תהיה חקלאות ישראלית התוצאה תהיה שבעתיד פירות וירקות יהיו לעשירים בלבד״

מזכ''ל התאחדות החקלאים, אבשלום וילן: "בשנה שעברה היה מהלך דומה, וההר הוליד עכבר. חבל ששר האוצר מחפש פופוליזם זול במקום להתמודד עם שאלות היסוד של החקלאות והצרכנות בישראל. אנחנו נספק ירקות זולים לחג, מעט ייכנס אם בכלל ובמקרה הטוב ירוויחו יבואנים והציבור לא ירגיש זאת - בדיוק מה שהיה בשנה שעברה. היו הנחות לשבועיים בלבד לצרכנים בחג הפסח, ולאחר מכן מצב הצרכנים חזר לקדמותו כשהיבואנים ממשיכים לגרוף רווחים".

בתנועת כפרי האיחוד החקלאי המאגדת עשרות ישובים חקלאיים ומאות חקלאים, טוענים כי פתיחת היבוא בפטור ממס הוא מהלך חסר אחריות ותוהים לגבי האינטרס של שר האוצר במהלך זה.


משלוחי ירקות שהגיעו אתמול מירדן, צילום: האיחוד החקלאי

כבר אתמול הגיעו לארץ עשרות טונות של תצרוכת חקלאית מירדן ללא כל ביקורת ופיקוח. ירון סולומון, מנהל המחלקה להתיישבות בתנועת האיחוד החקלאי ומרכז ועדת המשק: "יבוא הפירות והירקות מירדן מהווה תמיכה ישירה בחקלאי הירדני למשל. הטענה כי צפוי מחסור בפירות, ירקות, בשר ועוף וכי בשנה שעברה-בזכות היבוא- המחירים הוזלו ב- 30%, היא הטעיה ופופוליזם. אגב, במשרד החקלאות טוענים שהיבוא מהווה רק 4% מכלל התוצרת, אלא שכאשר מדובר בתקופה של חודשים זה הופך לשליש מכלל התוצרת".

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי: "הפטור ממס משרת שני ציבורים - את החקלאים מהמדינות השכנות ואת חבריו הטייקונים של שר האוצר, לאחר שכבר הוכח שההוזלה לא מתגלגלת לציבור. מזה שנים אנו טוענים כי לא החקלאים הם האחראים ליוקר המחיה, אלא הסיטונאים והיבואנים. את העובדות האלה, לא אנחנו אומרים אלא ד"ר גלית בן נאים, ממשרד האוצר שחיברה דו"ח לפיו מי שאחראי לעליה במחירי המזון הם יצרני ויבואני המזון ולריכוזיות בענף. על פי הדו"ח, שיעור הרווחיות של יבואני המזון הגדולים עצום. לעלית מחירי הפרות והירקות אחראים המשווקים הסיטונאיים של תוצרת חקלאית".

לסיכום אומרים באיחוד החקלאי, ''המחיר הכבד שאותו משלמים החקלאים זעום לעומת המחיר שהחברה הישראלית תספוג בשנים הקרובות עם מחיקת החקלאות''.

נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים דובי אמיתי: ''הודעת האוצר על הצו לייבוא 40 טון ירקות ללא מכס בפסח הקרוב היא לא פחות מפופוליזם זול, אשר בינו לבין טובת הציבור והוזלת הסל אין דבר וחצי דבר. שוב האוצר בוחר לפעול באמצעות מהלכים חד צדדיים אשר מחסלים את החקלאים, פוגעים באיכות המזון של הציבור ללא כל השפעה על המחיר בטווח הארוך, ובעיקר משלשלים כסף רב לכיסי היבואנים - כפי שנקבע בכל וועדה או דו"ח שבחנו את השפעות פתיחות הייבוא הקודמות. מדובר בזריית חול בעיני הציבור! לא היה ולא יהיה מחסור בירקות והגיע הזמן ששר האוצר יפסיק לרקוד לפי החליל של חבריו הטייקונים ויתחיל לטפל ברצינות בבעיות האמיתיות. זו הדרך היחידה להתמודד עם יוקר המזון בישראל''.