הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מיזם חדש של החברה להגנת הטבע ו-Waze להצלת חיות בר


לקראת היום הבינלאומי לחיות הבר של האו''ם, שיחול ביום שישי השבוע, ציבור קהילת הנהגים בישראל מוזמן להשתתף במיזם חדש של החברה להגנת הטבע ואפליקצית Waze להצלת אלפי חיות הבר שנדרסות מדי שנה בכבישי הארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-02-2017



כביש 6, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

רשת הכבישים העניפה בישראל מתפתחת ומאפשרת לנו להגיע בנוחות ממקום למקום. אבל באותו הזמן, הפיתוח יוצר סכנה ואתגר לחיות הבר. מידי שנה נדרסות בכבישי הארץ הסואנים אלפי חיות בר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לקראת היום הבינלאומי לחיות הבר של האו"ם, שיחול ביום שישי השבוע, בחברה להגנת הטבע ובאפליקציית Waze קוראים לקהילת הנהגים בישראל לקחת חלק במיזם, בעזרתו תכין החברה להגנת הטבע את "אטלס הכבישים האדומים לחיות הבר". כך ניתן יהיה למפות את הכבישים המסוכנים לבעלי החיים ולפעול להסדרת מעברים בטוחים עבורם.

שמוליק ידוב, מנהל מרכז היונקים של החברה להגנת הטבע: "רשת הכבישים הענפה הקיימת בישראל, ממשיכה להתפתח בקצב מהיר. אלפי קילומטרים של כבישים מאפשרים לנו, בני באדם, לנוע בנוחות ממקום למקום, אך מה לגבי חיות הבר? תשתיות התחבורה מהוות אתגר וסכנה לאוכלוסיות רבות של חיות בר - צבאים, דרבנים, גיריות, צבים, צבועים, לוטרות ומינים רבים אחרים. חציית כביש לעיתים קרובות עלולה להסתיים במוות. קיטוע האוכלוסיות זו מזו, יוצר בעיה דמוגרפית וגנטית לאוכלוסיות רבות של בעלי חיים ולפגיעה בהישרדותם ארוכת הטווח.

ידוב מוסיף, כי המודעות הגוברת לקושי ולסיכון הקיים לבעלי חיים כתוצאה מהכבישים, הביאה את המתכננים להוסיף ולבנות מעברים מיוחדים עבור בעלי חיים בכבישים חדשים, או כאלו שעוברים הרחבה ושדרוג, אך עדיין לא ניתנו הפתרונות לעשרות כבישים קיימים ונדרשת הערכה ארוכת טווח לבדיקת יעילותם של מעברים חדשים.

מאז חודש נובמבר, החברה להגנת הטבע ו-Waze החלו בהפעלה ניסיונית של המיזם, ואלפי דיווחים על חיות בר דרוסות התקבלו מדי חודש. בינואר, למשל, התקבלו באמצעות קהילת הנהגים של Waze דיווחים על 1416 דריסות, מכבישים בין עירוניים וכפריים.

אז כיצד תוכלו לעזור? אם נתקלתם בחיית בר דרוסה, מחוץ לשטח עירוני, כנסו לאפליקציית Waze, ולחצו: דיווח » סכנה » על כביש/בשולי הכביש » בעל חיים.

כבישים אדומים נבחרים ייבחנו ע"י מרכז היונקים של החברת להגנת הטבע, בסיוע מתנדבים ומומחים. בעזרת תצפיות ומצלמות מעקב ניתן יהיה להבין לעומק אלו בעלי חיים נדרסים, מהם הגורמים לכך ומה ניתן לעשות כדי להפחית את מספרם. ההמלצות שיתקבלו יפורסמו לציבור ולמקבלי ההחלטות.  לפרטים המלאים לחצו כאן.