הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות אוטובוסים חשמליים לשירות התחבורה הציבורית עד סוף השנה


במסגרת תוכנית של המשרד להגנת הסביבה והקרן הקיימת לישראל תסובסד רכישת 63 חשמליים בסכום של 22.5 מיליון שקלים לחברות אגד, דן, קווים, מטרופולין וסופרבוס. תמיכה זו היא חלק ממספר תוכניות שנועדו להפחית זיהומים וסיכונים סביבתיים בהיקף כולל של 390 מיליון שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-02-2017



אוטובוס חשמלי של חברת דן, צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה והקרן הקיימת לישראל הודיעו על תמיכה בהיקף כולל של 22.5 מיליון שקלים לרכישת אוטובוסים חשמליים לחברות התחבורה הציבוריות, במטרה להחדיר את טכנולוגיית ההנעה החשמלית לציי האוטובוסים העירוניים, ולשפר את איכות האוויר במרחב האורבני.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תמיכה זו היא חלק ממספר תוכניות שנועדו להפחית זיהומים וסיכונים סביבתיים, ולשפר את איכות האוויר ואיכות החיים של אזרחי ישראל, בהיקף כולל של 390 מיליון שקלים. חלק עיקרי מתוכניות אלו כולל את מהפכת הרכב הנקי, בהן: מימון הקמת מערכי שיתוף רכב חשמלי, עידוד רכישת מוניות היברידיות, וכן סבסוד התקנת מסנני חלקיקים למשאיות איסוף אשפה ברחבי הארץ.

לאחר פרסום קולות קוראים, אושרה לאחרונה תמיכה ב-37 אוטובוסים חשמליים שיעלו על כבישי ישראל בחודשים הקרובים: דן זכתה בתמיכה עבור 21 אוטובוסים שיפעלו באזור גוש דן; קווים זכתה בתמיכה עבור 6 אוטובוסים שיפעלו באזור מודיעין-מכבים-רעות; מטרופולין זכתה בתמיכה עבור 5 אוטובוסים שיפעלו באזור השרון; וחברת סופרבוס זכתה בתמיכה עבור 5 אוטובוסים שיפעלו באזור עפולה. זכייה זו מצטרפת לתמיכה ב-25 אוטובוסים של חברת אגד שיפעלו באזור מפרץ חיפה. סך הכול יופעלו במסגרת התוכנית המשותפת של קק"ל והמשרד להגנת הסביבה 62 אוטובוסים חשמליים עירוניים של 22.5 מיליון שקל.  כל האוטובוסים החשמליים צפויים להתחיל לפעול עד תום שנת 2017.

כל האוטובוסים שיירכשו במסגרת פרויקט זה יהיו אוטובוסים עירוניים, וזאת כחלק מהמאמצים להביא להפחתת זיהום האוויר במרכזי הערים, שם נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר כתוצאה מפליטות ממקור תחבורתי. כלי רכב חשמליים אינם פולטים מזהמים לאוויר כלל (פרט לזיהום הנפלט מייצור חשמל), ולכן נחשבים לכלי הרכב הנקיים ביותר. כניסתה של טכנולוגיה חדשה זו לשוק התחבורה הציבורית היא בשורה משמעותית לציבור הנוסעים הישראלי ולכלל התושבים במדינת ישראל.

ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "כמעט כל ציי האוטובוסים בישראל מונעים באמצעות מנועי דיזל, שהפליטות מהם הוכחו כמסרטן ודאי לאדם על-ידי ארגון הבריאות העולמי. המשרד להגנת הסביבה מעודד מעבר לכלי-רכב נקיים יותר, ואנחנו משוכנעים כי תמיכה ברכש אוטובוסים ראשונים בטכנולוגיה חדישה זו, אף תעודד חברות נוספות לרכוש אוטובוסים בטכנולוגיות נקיות יותר, למען בריאות התושבים".

יו"ר קק"ל, דני עטר: "הקרן הקיימת לישראל הינה הגוף הירוק הגדול והמוביל במדינה. לצד קידום מדיניות חברתית – ערכית ברחבי ישראל, ולצד טיפוח המרחב הירוק מתפקודה כיערן של המדינה, אנו רואים חשיבות גדולה בשיפור מרקם ואיכות החיים בישראל באמצעות שיפור איכות הסביבה והאוויר שאנו נושמים. הפחתת פליטות מזהמים מכלי רכב, תאפשר לאזרחי ישראל חיים נקים יותר, בריאים יותר, וקלים יותר לנשימה."