הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הבקר פוצו בכ-15.5 מיליון ₪ בשנת 2016


על פי נתוני חברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מדי שנה מתים כ-4,000 ראשי בקר בשטחי המרעה. במסגרת חידוש הביטוח מציעה קנט מסלול מורחב המאפשר למגדלים לקבל פיצוי כספי לכיסוי מקרים של תמותה משמעותית בעדר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-02-2017



עדר בקר בחבל לכיש, צילום: אסף בלחסן

היקף הפיצויים ששילמה חברת קנט למגדלי הבקר בשנת 2016 עבור פינוי כילוי ותמותות של בקר מסתכם בלמעלה מ- 15.5 מיליון ₪. כך עולה מסיכום נתוני החברה לקראת חידושי הביטוח בענף הבקר. קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות מציינת השנה 50 שנות פעילות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גם השנה הוכנסו שיפורים והתאמות בפוליסות הביטוח השונות על מנת להתאים אותן לצרכים הייחודיים של מגדלי הבקר. זאת מתוך מטרה להגן על המגדלים ולאפשר להם ייצוב מהותי בהכנסות, בדגש על נזקים גדולים. במסגרת חידוש הביטוח מציעה קנט לכלל מגדלי הבקר מסלול מורחב המאפשר למגדלים לקבל פיצוי כספי לכיסוי מקרים של תמותה משמעותית בעדר המבוטח.

בשנים האחרונות השקיעה קנט רבות בשיפורים טכנולוגיים תומכי GPS, וזאת במטרה לייעל ולשפר את המידע והבקרה על איסוף פגרי הבקר מהמגדלים המבוטחים, תוך הגברת השליטה והמידע בזמן אמת. מידע אמין ועדכני נאסף במשרדי החברה בכל רגע נתון ומאפשר זיהוי מהיר של מוקדי תמותה ושליטה טובה והדוקה על הליך הפינוי והכילוי.

בענף בקר לחלב מועצת החלב רכשה ביטוח פינוי וכילוי במרוכז עבור יצרני החלב. מגדלי הבקר לחלב יכולים להרחיב את הביטוח ולבטח ישירות בקנט גם את ערכו של העדר ולא רק את הפינוי והכילוי. הביטוח המורחב שמציעה קנט מאפשר למגדלים להגן על הכנסתם במקרים של תמותות גדולות הפוגעות בתפוקת החלב של המשק. הפיצוי שינתן למגדלים הינו בהתאם לפרמטרים שונים ובכללם גיל הפרה, היקף הנזק ועוד. בענף הבקר לחלב, ניתן בביטוח זה גם כיסוי ביטוחי למקרה של גניבה, שחיטה דחופה ומוות מכל סיבה שלא הוחרגה (לרבות נזקי אש והרעלה) וכן כיסוי למקרה של אובדן תפוקת החלב בנזקים שהוגדרו מראש.

בנוסף לתכנית ביטוח זו, מציעה קנט ביטוח עבור עדר הבקר לבשר במרעה. הביטוח מאפשר פינוי וכילוי של פגרי בקר משטחי המרעה וזוכה לתמיכה ממשלתית מוגדלת של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ושל המשרד להגנת הסביבה. מגדל המבקש להרחיב את הביטוח יוכל לרכוש גם ביטוח כנגד תמותות בעדר הבקר לבשר במרעה.

על פי נתוני קנט, מדי שנה מתים כ-4,000 ראשי בקר בשטחי המרעה, מסיבות שונות. חלק ממגדלי הבקר נמנעו לפנות את הפגרים מהשטח בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בביצוע ההליך המורכב. השארת הפגרים בשטחי המרעה גורמת לשורה של נזקים ובכללם הפצת מחלות ככלבת והתרבות של אוכלוסיית הטורפים (בעיקר זאבים) ואוכלי הנבלות בשטחי המרעה. התרבות זו גורמת, בין השאר, לתקיפות של עדרים ולפגיעה כלכלית במגדלים.

ביטוח נוסף אותו מציעה קנט הינו ביטוח מפטמות, במסגרתו ניתן לרכוש ביטוח פינוי וכילוי לעדר במפטמה וכן ביטוח המכסה את ערך הבקר במקרים של תמותה גדולה במפטמה מכל סיבה שלא הוחרגה. ההשתתפות העצמית בביטוח זה נקבעת מראש והפיצוי משולם לתמותות בהיקפים גדולים במהלך השנה .

בנוסף, בתכנית זו ניתן לרכוש כיסוי ביטוחי לכל עדר המפטמה ובכללם: עגלים מיבוא, עגלים מעדר החלב ועגלים מעדר הבקר לבשר.

חשוב לציין כי יצרני בקר לחלב שבבעלותם גם מפטמות לבקר לחלב הנמצאות בסמוך לרפת החלב מבוטחים בביטוח פינוי וכילוי במרוכז על ידי מועצת החלב.

הביטוחים אותם מציעה קנט למגדלי הבקר, מוכיחים את עצמם לאורך שנים ומאפשרים לענף להגן על עצמו מפני מגוון גדול של מחלות הפוגעות בעדר הבקר. קנט שוקדת לעדכן את תכניות הביטוח בהתאם למחירים ולסיכונים המתפתחים על ידי המועצה לענף החלב, ארגוני המגדלים, גורמי הווטרינריה, ההדרכה והכלכלה הרלוונטיים. מנגנון הביטוח הנוכחי של קנט הוכיח את יעילותו המקצועית והכלכלית והוא מהווה כלי כלכלי חשוב ביותר להגנה על ההשקעות הגדולות ועל פרנסתם של מגדלי הבקר.