הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כתובות בעברית בנות כ-1800 שנה נחשפו בפקיעין


במהלך עבודות שיקום ושימור בבית הכנסת העתיק של פקיעין ובבית זינאתי הסמוך לו, התגלתה אבן עם כתובות בעברית, המוכיחות את קיומו של ישוב יהודי במקום בתקופת התנאים. ''הגילוי הוא נדבך חשוב לידיעות שלנו על ההתיישבות היהודית בפקיעין בתקופה הרומית והביזנטית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-02-2017



האבן בת ה-1800 שנה צילום: Ritvo, באדיבות בית זינאתי

שבועות ספורים לפני פתיחת המוזיאון למורשת יהדות פקיעין שבגליל העליון, אותרה אבן עם כתובות בעברית, המאששות את ההשערה כי בית הכנסת במקום פעל עוד בימי התנאים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כותרת האבן בת כ-1800 שנה, מהתקופה הרומית, שעליה חרוטות שתי כתובות בעברית, נתגלתה במסגרת עבודות שיקום ושימור המתבצעות בבית הכנסת העתיק ובמבנה בית זינאתי הסמוך לו.

האבן נמצאה כשהיא הפוכה בחצר המבנה, ועם גילוי הכתובות הגיעו לשטח ארכיאולוגים מטעם רשות העתיקות כדי לבדוק אותה. מבחינה ראשונית נראה שמדובר בכתובות הקדשה של תורמים לבית הכנסת.


הכניסה לבית הכנסת העתיק בפקיעין. צילום: Ritvo, באדיבות בית זינאתי

''המקורות התלמודיים מספרים שחכמי הגליל התגוררו בפקיעין, ובהם גם ר' שמעון בר יוחאי, אשר התחבא 13 שנה במערה מפני הרומאים'' אומר יואב לרר, מפקח רשות העתיקות בגליל המערבי. ''בתוך כך, במחקר קיימים דיונים על מיקומה של פקיעין העתיקה. אני מאמין שהכתובות הללו יוסיפו נדבך חשוב לידיעות שלנו על ההתיישבות היהודית בכפר פקיעין בתקופה הרומית והביזנטית".

בשנה האחרונה נערכות עבודות שיקום ושימור בבית הכנסת העתיק של פקיעין ובבית זינאתי הסמוך לו, כדי לשדרג את מרכז המבקרים הממוקם בו, ע"י המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל במסגרת פרויקט מורשת במשרד ירושלים ומורשת.

מרכז המבקרים יספר את סיפורם של היהודים בכפר במשך אלפיים שנה, ואת סיפורה הייחודי של משפחת זינאתי - המשפחה היהודית הותיקה של הכפר. עד היום גרה מרגלית זינאתי, "שומרת הגחלת" האחרונה של משפחת זינאתי היהודית, בבית הסמוך לבית הכנסת.


שומרת הגחלת - מרגלית זינאתי מהכפר פקיעין והאבן העתיקה. צילום: Ritvo, באדיבות בית זינאתי

שר המשרד ירושלים ומורשת זאב אלקין: "פקיעין הינו אחד האתרים החשובים בגליל, מקום בו לא פסקה רגל יהודית לדרוך. זהו כבוד גדול כאשר במשמרת שלי מתגלה ממצא כה חשוב המספר את סיפורה של ארץ ישראל זה כמעט 2000 שנה".

אוריאל רוזנבאום, מנהל בית זינאתי, סיפר בהתרגשות: "זו תגלית היסטורית חשובה מאין כמותה המאשררת מה שהנשיא המנוח יצחק בן צבי טען על הישוב היהודי בפקיעין עוד בתחילת המאה הקודמת. עם הממצא הכתוב אי אפשר להתווכח. היה כאן בית כנסת קדום, ובמאות האחרונות נבנה בית הכנסת בצורתו הנוכחית. תודות למשרד ירושלים ומורשת, אשר שם לו למטרה לשמר את מורשת יהודי פקיעין. אנו שמחים לפתוח את המוזיאון החדש עם בשורה היסטורית בדבר קהילה עתיקת יומין זו. האבן עצמה נלקחה למחקר על ידי רשות העתיקות, אך במוזיאון המחודש ניתנת חשיפה מרגשת לסיפור המיוחד הזה של שומרי הגחלת בפקיעין."


מימין: יואב לרר - מפקח רשות העתיקות, מרגלית זינאתי מהכפר פקיעין, עדי ליבנה - מנהל הפרויקט מטעם המועצה לשימור אתרים, אוריאל רוזנבאום - מנהל בית זינאתי, צילום: ניר דיסטלפלד - רשות העתיקות