הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר העבודה משך את התקנות: הדיון בתנאי עובדים זרים בחקלאות בוטל


התקנות מבקשות להעלות את הסכומים המותרים לניכוי משכר העובד בגין הוצאות מגורים, ומחייבות חקלאים להפריש כספי פנסיה ופיצויי פיטורים לפיקדון. משיכת התקנות התבצעה לאחר שהוועדה ביקשה לפצל את הדיון בתקנות לשני חלקים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-02-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

דיון בתקנות הנוגעות לתנאי העסקה של עובדים זרים בחקלאות שאמור היה להתקיים הבוקר (ב') בועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת בוטל, זאת לאחר ששר העבודה והרווחה חיים כץ הורה הלילה "למשוך בחזרה" את התקנות מהוועדה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התקנות מבקשות להעלות את הסכומים המותרים לניכוי משכר עובד זר בחקלאות בגין הוצאות מגורים, ובנוסף מחייבות חקלאים להפריש כספי פנסיה ופיצויי פיטורים לפיקדון שיינתן לעובדים עם יציאתם מהארץ. "משיכת" התקנות התבצעה, לאחר שנודע למשרד העבודה והרווחה כי הוועדה מבקשת לאשר קודם כל את סכומי הניכויים מהעובד, ורק לאחר מכן את נושא הפיקדון.

החקלאים מצדם מתנגדים לחובת ההפרשה לפיקדון מבלי שיקוצצו להם הוצאות אחרות. כשנודע לשר כץ כי יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף אינו מתכוון להעלות היום להצבעה את ההפרשה לפיקדון - בהתאם לסיכום בין שרי האוצר, המשפטים והחקלאות לנציגי החקלאים, משך כץ את התקנות.

יו''ר הוועדה ח''כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר בפתח הישיבה: "אני מופתע ומאוכזב. דנו על התקנות האלה במשך זמן רב, והגענו להסכמות עם שרי האוצר והמשפטים. הדיונים התנהלו באופן מסודר וענייני, וביקשנו לאשר קודם כל את הניכויים בשכר ובשלב מאוחר יותר את עניין הפיקדון, כדי להגיע לפתרון כולל בסוגיה, כמו באיזה חשבון בנק יופקד הפיקדון".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "משיכת התקנות מחזירה אותנו אחורה. אני מוחה עלך כך ואשוחח בעניין עם השר".

עו"ד הילה קפלן-רענן מהלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה: "התקנות הוגשו כמיקשה אחת. התנאי היה גם שיאושרו כמיקשה אחת, חובות ביחד עם ההטבות".

ח"כ אלאלוף אמר בתגובה: "חזרנו ואמרנו שכל התקנות יעברו, לא התחמקנו. מצאנו לנכון לעשות את זה בשלבים". אלאלוף הדגיש כי לכשיחליט השר להחזיר את התקנות לדיון בוועדה, היא תשוב ותתכנס לצורך אישורן.