הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


היקף נזקי הטבע לגידולי הפירות ב-2016: למעלה מ-70 מיליון ₪


בשנה החולפת נפגעו מגדלי הפירות ממספר תופעות טבע קיצוניות בחודשי החורף והקיץ, שהסבו להם נזקים גדולים - בין השאר בשל אירועי ברד חריגים, גלי חום קיצוניים וחריגים בעוצמתם בעונת המעבר ואירועי סערה וקרה בתקופה האחרונה. בשנה החולפת שילמה קנט לכלל החקלאים פיצויים בהיקף של כ-285 מיליון ₪

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-02-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ט"ו בשבט הוא קודם כל חג הנטיעות והפירות, אך לעתים המחזה שנגלה למגדלים במטע, הוא לא בהכרח חגיגה. אחת ההתנסויות הקשות לכל מגדל, ולמגדלי הפירות בפרט, היא למצוא במטע פירות מוטלים על הקרקע או סימני פגיעה בפרי שנשאר על העצים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות מראות אלו הפכו לנפוצים יותר, ככל שמזג האוויר העולמי הופך לבלתי צפוי ולקיצוני יותר. מבדיקה שנערכה בחברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות לקראת ט"ו בשבט, עולה כי בשנה החולפת עמד היקף הנזק למגדלי הפירות כתוצאה מפגעי מזג האוויר על למעלה מ-50 מיליון ₪. בנוסף, היקף הנזקים למגדלי ההדרים עמד על כ-20 מיליון ₪. בשנה החולפת שילמה קנט לכלל החקלאים בישראל פיצויים על נזקיהם בהיקף של כ-285 מיליון ₪.

עוד עולה מנתוני קנט, כי עיקר הנזק נגרם למגדלי הנקטרינה שפוצו בשנה החולפת בכ-8 מיליון ₪. מגדלי ענבי המאכל פוצו בכ-7.5 מיליון ₪ ומגדלי המנגו בלמעלה מ-4 מיליון ₪. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו בשנה האחרונה למגדלי האפרסקים, האגסים, השזיפים ותפוחי העץ.


נזקי ברד באפרסמון, צילום: באדיבות קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות

במהלך השנה האחרונה נפגעו מגדלי הפירות ממספר תופעות טבע קיצוניות, הן בחורף והן במהלך הקיץ, שהסבו להם נזקים גדולים - בין השאר מאירועי ברד חריגים, גלי חום קיצוניים וחריגים בעוצמתם בעונת המעבר ואירועי סערה וקרה בתקופה האחרונה.

יצויין כי לאירועים של "קרה" כפי שהיינו עדים בחודש האחרון, ישנן השלכות ארוכות טווח וחלק מהנזקים לעצים ולפירות יבואו לידי ביטוי רק בהמשך השנה ובכלל זה חוסר יבול.

210 מליון ₪ למגדלי הפירות בשלוש שנים

מנתוני קנט עולה כי שלוש השנים האחרונות היו קשות במיוחד מבחינת פגעי מזג האוויר והנזקים שנגרמו למגדלי הפירות. בסך הכל פיצתה החברה את מגדלי הפירות בשלוש השנים האחרונות בלמעלה מ-210 מיליון ₪.

בשלוש השנים האחרונות שילמה קנט לכלל החקלאים בישראל למעלה ממיליארד ₪ פיצוי על נזקי מזג האוויר.

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, מקצוע החקלאות הינו עתיר סיכונים, כשהסיכון המרכזי הינו מזג האוויר. כפי שעולה גם מהנתונים, בשנים אחרונות מזג האוויר הופך קיצוני יותר בלתי צפוי וללא הביטוח שמגן על החקלאים ועל החקלאות וללא והתמיכה הממשלתית חלק ניכר מהמגדלים עלול לקרוס כלכלית.

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות מציינת השנה 50 שנות פעילות. החברה הוקמה בשנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ – 15,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.