הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שבוע חינוך לחקלאות: מתחברים לשורשים - חקלאות זה בידיים שלנו


לראשונה, מציינת מערכת החינוך במרחב ההתיישבותי בכל הארץ, את שבוע החינוך לחקלאות, שמטרתו לעורר את השיח על חשיבותה של החקלאות בישראל - לציונות, להתיישבות ולשמירה על הגבולות, השפעתה על הביטחון התזונתי ואתגריה בעידן הנוכחי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-02-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

השבוע מתקיים לראשונה בישראל, שבוע החינוך לחקלאות שמטרתו לעורר את שיח על חשיבותה של החקלאות בישראל לציונות, להתיישבות ולשמירה על הגבולות, השפעתה על הביטחון התזונתי של כולנו ואתגריה בעידן הנוכחי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שבוע החינוך לחקלאות מתקיים ביוזמה משותפת של מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, מרכז המועצות האזוריות, תנועות הנוער בהתיישבות והתנועות המיישבות.

במהלך השבוע, שמתקיים תחת הכותרת "מתחברים לשורשים: חקלאות – זה בידיים שלנו", ייערכו במסגרות החינוך ובתנועות הנוער במרחב ההתיישבותי בבתי ספר אזוריים וכפרי נוער בכל הארץ - פעילויות חינוכיות בנושא החקלאות ובהם: התנדבות בקטיף שפירותיו יועברו לנזקקים, עבודה חקלאית, מפגש בני נוער עם חקלאים, הקמת גינות קהילתיות ועוד.

המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, שהוא מיוזמי שבוע החינוך לחקלאות, ממונה על בתי הספר במרחב ההתיישבותי - בתי ספר אזוריים וכפרי נוער, בהם לומדים תלמידים מקיבוצים ומושבים שחלק ממשפחותיהם עוסקות בחקלאות. בנוסף, מרבית התלמידים במסגרות החינוך של המינהל לומדים מדעי החקלאות, עובדים במשקים ובחוות חקלאיות ועורכים ניסויים ועבודות חקר כחלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים. לכן, מועצת התלמידים של המינהל בחרה בתחום החקלאות כאחד הנושאים המובילים על סדר יומה.

"בלי פריפריה - אין ביטחון, בלי חקלאות- אין ציונות" אומר יובל פלג, יו"ר מעצת התלמידים במינהל לחינוך התיישבותי. "בנות ובני החקלאים חווים על בשרם את המשבר החקלאי והתמוטטות משקים. ישנם יותר מדי סיפורים אישיים וקורעי לב כאלו, ואנו כנוער התיישבותי חייבים להשמיע את קולנו ולפעול למען פיתוח הפריפריה וחיזוק ההתיישבות והחקלאות''.

"סוגיות כגון עובדים זרים בחקלאות, פתיחת השוק לייבוא, פערי תיווך וגניבות חקלאיות, נשמעות סוגיות מסובכות למבוגרים בלבד שלא מעניינות את 'דור האייפון', אבל בשבילנו הם חלק מהחיים" מסביר פלג. ''חשוב לנו שהציבור ומקבלי ההחלטות ישמעו מה תלמידים מספרים על החקלאות והמחיה בפריפריה מנקודת מבטם, הן כבני נוער המתגוררים במרחב ההתיישבותי והן כילדים של חקלאים אשר חיים יום יום את האתגר של להיות חקלאי בישראל.

עידן בן פלאי (י'), תושב המושב חצבה שבערבה הלומד בבית הספר האזורי "שיטים" מספר: "אני בן ונכד של חקלאים. חייו של חקלאי הם מורכבים ומאתגרים, זה לא רק לדאוג לגידולים עכשיו אלא לחשוב כמה שנים קדימה, להתעדכן מה קורה באירופה ובו זמנית גם במזג האוויר בארץ, בקרה ובשיטפונות. תמיכה ישירה של המדינה בחקלאות תעזור למשוך עוד עובדים לתחום. הייתי רוצה לראות בערבה עוד צעירים שעוסקים בחקלאות ובשביל זה המדינה צריכה ליזום תכניות ולתת תמריצים שיעודדו אותם להשתלב בתחום".

"תושבי וחקלאי הערבה והגליל הם השכפ"ץ של המדינה", אומרת  עדי בלט ממושב עין יהב בגבול ירדן, תלמידת כיתה י'א בבית-הספר 'שיטים'. עדי מדגישה את חשיבות החקלאות לביטחון המדינה לפי עיקרון "התלם האחרון" - חקלאים שגרים ועובדים בגבולות המתוחים של ישראל עם שכנותיה. "אם לא תהיה התיישבות וחקלאות באזורים האלו מי ישמור על הגבולות?".

"אם נהיה תלויים ביבוא, סליחה על הביטוי, אכלנו אותה'' מוסיפה עדי. ''חרמות על ישראל היו בעבר ויהיו בעתיד, ואם נהיה תלויים במזון שלנו במדינות אחרות, המדינה תקרוס. התמוטטות המשקים מערערת את ביטחון המזון שלנו, והופכת אותנו לכלי משחק בידי מדינות אחרות. לדעתי זאת חובה מרכזית של המדינה לתמוך בחקלאים כדי שאף חרם לא יקבע את גורלנו כשמדינה אחרת מחליטה שלא בא לה לייצא אלינו יותר".

את שבוע החינוך לחקלאות יחתום כנס "מתחברים לשורשים" שיתקיים ביום חמישי בחממה החקלאית בעין שמר שבמועצה אזורית מנשה. בכנס ישתתפו תלמידים ואנשי חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי מהמועצות האזוריות, נציגי תנועות נוער ומדריכי נוער. בין הדוברים בכנס: ח"כ איתן ברושי, ראש המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, ד"ר בני פישר, ראש מועצה אזורית מנשה, אילן שדה, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצה אזורית לב השרון, עמיר ריטוב, מפמ"ר חקלאות ומנהל חוות חקלאיות, אבי אלקיים ועוד.