הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בית המשפט פסק: קיבוץ עין גב יסיר את הגדרות בחוף הכינרת


זאת, בעקבות צו של המשרד להגנת הסביבה אשר דרש מהקיבוץ להסיר את החסימות שפגעו בסביבה החופית ומנעו גישה חופשית של מטיילים לקו המים - שעליו ערער הקיבוץ. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, כי התוכניות שחלות במקום יוצרות זיקת הנאה לציבור הגוברת על זכות השכירות של הקיבוץ לעניין זכות הגישה לחוף. בקיבוץ עין גב מתכוונים לערער על ההחלטה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-02-2017



חצר המסעדה בעין גב, צילום: אלי גבאי - המשרד להגנת הסביבה

בית-משפט השלום בעפולה דחה את עתירת קיבוץ עין גב לבטל צו שהוציא המשרד להגנת הסביבה, אשר הורה לחייב את הקיבוץ להסיר שורה של חסימות שהציב לאורך הסביבה החופית ושביל סובב כנרת. חסימות אלה יצרו פגיעה בסביבה החופית של ימת הכנרת ומנעו גישה חופשית של מטיילים במקום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בשטח של כשני קילומטרים על חוף הכנרת, שבמשך שנים היה חסום למעבר חופשי ע''י גדרות בגבול המזרחי, הצפוני והדרומי; גדר נוספת שמוקמה לאורך רצועת החוף בשטח שבין כפר הנופש לבין חצר משק הקיבוץ; וכן חלק ממסעדת הדגים - רחבה וחצר.

על פי חוק השמירה על הסביבה החופית, מחויב הקיבוץ לאפשר מעבר חופשי לאורך שביל סובב כנרת וגישה חופשית לחופי הכנרת - כולל אלה שבשטחי המשבצת של הקיבוץ. ואולם, ''לאורך השנים מנע הקיבוץ את המעבר החופשי באמצעות הצבת גדרות, שלטים האוסרים על רחצה חופשית בתחום שאמור להיות ציבורי, וכן הרחבה של מבנה המסעדה הידוע של הקיבוץ, עד לקו המים, תוך פגיעה במעבר החופשי לחוף ובשביל סובב כנרת''.

לאחר הידברות שקיים המשרד להגנת הסביבה עם הקיבוץ, שלא הביאה להסרת החסימות העיקריות שנדרשו ממנו לפי החוק, ולאחר שימוע שנערך לקיבוץ, הוציא ב-2015 סמנכ"ל בכיר לאכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק בן-דוד, צו להסרת הפגיעה בסביבה החופית. הצו הורה לקיבוץ לפנות את כלל המפגעים ולהשיב את מצב החוף לקדמותו, באופן המאפשר לציבור מעבר חופשי לאורכו.


חוף עין גב - שנת 2013, צילום: אלי גבאי - המשרד להגנת הסביבה

הקיבוץ עתר לבית המשפט כנגד הצו, וטען בין היתר כי זכות החכירה שיש לקיבוץ בשטחי המשבצת וכן הזכות ההסכמית מול רשות מקרקעי ישראל לקיים כפר נופש ומסעדה במקום, מאפשרות לו להציב חסימות שמונעות מעבר חופשי בשטחי החוף לצרכים עסקיים ואחרים. כמו כןן טען בקיבוץ, כי המעבר החופשי לציבור מתאפשר באמצעות כניסה לחצר המסעדה ודרכה.

בית המשפט דחה את טענות הקיבוץ והבהיר את החשיבות שמייחס החוק לשמירה על הסביבה החופית ולהגנה על זכות הגישה והמעבר החופשי של הציבור לחוף, לשימושו והנאתו של הציבור הרחב. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, כי התוכניות שחלות במקום יוצרות זיקת הנאה לציבור שגוברת על זכות השכירות של הקיבוץ לעניין זכות הגישה לחוף.

יצחק בן-דוד, סמנכ"ל בכיר לאכיפה במשרד להגנת הסביבה, מסר כי המשרד נחוש להמשיך ולשחרר חופים לטובת הציבור. "נגיע לכל מקום שתפוס לאורך חופי מדינת ישראל ונפעל שם", אמר.

''ההליך המינהלי הוא תוצר נוסף של פורום החופים אותו מובילה היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, ובמסגרתו מטופלת תופעת הפגיעה וההשתלטות על חופי הים תוך שילוב ידיים של כל גורמי המדינה'' אומרים במשרד להגנת הסביבה.

עו"ד אסנת דפנה, המרכזת את פורום החופים, מסרה כי ''פסק הדין נותן מענה ראוי לטענות הנשמעות מפי גורמים פרטיים המבקשים לנכס להם שטחים מהסביבה החופית ומבהיר כי גם קיבוצים הממוקמים בסביבה החופית חייבים לאפשר גישה חופשית לחוף שבתחומם.

עו"ד פנינית נוה מפרקליטות מחוז צפון, הממונה על האכיפה האזרחית במחוז, מסרה כי ''תיק זה מצטרף לשורת תביעות והליכי אכיפה נוספים שננקטו וננקטים ע"י הפרקליטות למיגור ההשתלטות על חופי הכנרת ע"י אנשים פרטיים וקיבוצים''.

העתירה טופלה ע"י עו"ד פניני"ת נוה מפרקליטות מחוז צפון. מטעם המשרד להגנת הסביבה פעלו מול הקיבוץ עו"ד ליאורה עופרי ואלי גבאי ויחידת עיט"ם. (ת"א 36189-04-15)

קיבוץ עין גב: נערער לבית המשפט

מקיבוץ עין גב נמסר בתגובה: ''בעין גב, קיבלו בתמיהה ובזעם את החלטת בית המשפט בעפולה, כנגד הצבת גדר ורשת הבטיחות, באזור אנדרטת הנופלים של הקיבוץ ורשת בטיחות באזור מסוכן בחוף עין גב, בו עקב ירידת המפלס ונסיגת המים, נוצר גובה של 4 מטרים, בין שטח אזור כפר הנופש לבין החוף החשוף המסכן את השוהים בקרבתו העלולים ליפול''.

''הקיבוץ מתכוון לערער על ההחלטה התמוהה של בית המשפט ועל השימוש הלא הוגן של המשרד להגנת הסביבה, בחוק לשמירת הסביבה החופית, במקרה ספציפי זה, בתוך פגיעה חמורה בתשתית ענף התיירות בקיבוץ וסיכון האורחים והציבור הרחב המבלה בחוף. בקיבוץ טוענים כי המשרד להגנת הסביבה נוקט בקטנוניות תמוהה מול קיבוץ עתיר זכויות, החוגג את שנתו השמונים''.

''מדובר על גדר רשת, הפרושה מעל קיר תומך, כאשר לקיר התומך עצמו, דווקא נתן בית משפט אישור, והוצג היתר בנייה, אך לא הגדר הפרושה מעליו. הקיר בהיתר והגדר הבטיחותית, נמצאים בתחום שטחי החכירה של הקיבוץ לצרכי כפר הנופש, כחלק משמירת הסביבה החופית ובטיחות הנופשים ולא נגדה ואין מקום להסרת הרשת.''

''בכל מקרה ולא כפי שהציג המשרד להגנת הסביבה מטעמים השמורים עמו, קיים מעבר בחוף לטובת הציבור הרחב, זאת מאחר והכנרת אינה מגיעה כבר מספר שנים לקו המים ולכן אינה חוסמת המעבר. הקיבוץ מבהיר, כי לא ניתן להעמיד שומרים לאורך האזור. עוד אומר הקיבוץ, כי במידה והכנרת תחזור לקו המים המקורי מלפני שנים, ישמח הקיבוץ להסיר את הגדרות והרשתות הבטיחותיות''.

עוד נמסר מהקיבוץ: ''כפי שציין השר להגנת הסביבה בתגובתו, עין גב הינו קיבוץ ותיק, בעל זכויות רבות בהתיישבות במקום חשוף מול רמת הגולן, הגנה על גבול המדינה והתעקשות על השארות בכנרת, למרות התקפות חוזרות ונשנות של הסורים במלחמת העצמאות, פעולות בהן נהרגו חברי קיבוץ רבים ולכן תמוהה הגישה של סילוק גדר התוחמת את אנדרטת הנופלים של הקיבוץ. זהו אתר רגיש ביותר המטופח ונשמר על ידי משפחות הנופלים והקיבוץ מזה שנים רבות והקיבוץ אינו מוכן לבזות את הנופלים בכך שיערכו שם פיקניקים ציבוריים או שהאתר ישמש כמקום להשלכת פסולת או עשיית צרכים וכד', המאפיינים לעיתים את הנופשים הצעירים בחופי הכנרת הציבוריים וכי יש הכרח להקמת גדר כזו בסמוך לאנדרטה, בכדי לשמור על כבוד הנופלים במערכות ישראל''.

''בעניין המסעדה הוותיקה הקיימת בקיבוץ כבר מעל שבעים שנים, קיימת הפרדה בין הרחבת המסעדה לבין חצר המסעדה. בשטח של ההרחבה התקבלה הטענה מבית המשפט, כי קיים היתר משנת 2007 להצבת פרגולות ובית משפט אישר להתאים את הבנוי הקיים של הפרגולות לבינוי כפי שאושר כייעוד של השטח לשימוש הקיבוץ, בהוראות תכנית ג'17748. מאחר ושטח ההרחבה של המסעדה, הוקם לפני מעל שבעים שנים, קשה למצוא בארכיוני מחלקת הרישוי בוועדה המקומית את המסמך המאשר הרחבה זו''.

''ובכל מקרה הצילומים שצורפו להודעה של המשרד להגנת הסביבה הינם צילומים ישנים ולא מעודכנים משנת 2013. המשרד להגנת הסביבה מבזה עצמו בהצגת צילומים שאינם רלוונטיים רק בכדי לכופף את המערכת המשפטית לטובתו בקטנוניות תמוהה''. אומרים בקיבוץ עין גב.