הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכלכלה: ''נעשה הכל לצמצם את משלוחי העגלים החיים לאפס''


הוועדה ממשיכה במעקב בנושא צמצום המשלוחים החיים של עגלים המיועדים לשחיטה לישראל. ח''כ כהן פארן שהקריאה עדות קשה של וטרינרית זרה, אמרה: ''לא ברור איך נותנים לזה להימשך. זה מנוגד לחוק צער בעלי חיים, לעקרונות היהדות ולמוסר הבסיסי''. חה''כ זנדברג: ''משרד החקלאות הבטיח לצמצם את המשלוחים - ומאז הוא הוכפל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-02-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה השבוע לישיבת מעקב בנושא היערכות משרד החקלאות לביטול המשלוחים של בעלי-חיים המיועדים לשחיטה בישראל.  הדיון התקיים לציון יום זכויות בעלי החיים בכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בפתח הישיבה ציין יו''ר הוועדה איתן כבל, כי בישיבה הקודמת בה השתתף שר החקלאות אורי אריאל, כתב השר לוועדה כי הוא מעוניין להוביל מהלך לצמצום צער בעלי-החיים במשלוחים החיים. היו"ר כבל הבהיר כי בכוונתו לעשות הכל בכדי לצמצם את משלוחי העגלים לאפס, וכי בכוונתו אף לצאת עם חברי הוועדה לביקור פתע על האוניות ובתחנות הסגר. כמו כן ביקש לקדם הידברות עם משרד החקלאות על מנת לקדם את הפסקת המשלוחים.

ח"כ יעל כהן פארן הקריאה עדות מצמררת של וטרינרית אוסטרלית שלוותה משלוח חי, והעידה על המתות חסד ומראות קשים ביותר. ''אחרי שקוראים את העדות הזאת, קשה לי להבין איך אנחנו נותנים לדבר הזה להמשיך. זה מנוגד לחוק צער בעלי חיים, זה מנוגד לעקרונות היהדות, זה מנוגד למוסר הבסיסי'' אמרה פארן.

''משרד החקלאות הבטיח לצמצם את המשלוחים - ומאז הוא הוכפל''

עמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות הזהירו מפני ניסיונותיו של משרד החקלאות לעגן את המשלוחים החיים ברגולציה: "משרד החקלאות מדבר על רגולציה לצמצום ההתעללות, אך אין דרך חוקית להוביל אלפי בעלי חיים בבטן אוניה צפופה, מתבוססים בהפרשותיהם, על פני יבשות וימים. במקום סחבת של רגולציה שתעגן בתקנות את הסבל, ניתן למנוע את הסבל - ולאסור על המשלוחים החיים".

ח"כ תמר זנדברג: "ההתעללות במשלוחים החיים היא מעצם היותם. אם היה צריך לשמור על סטנדרט מרחב לעגל במשלוח כמו שמחויב ברפת, המשלוחים היו מתבטלים עוד באותו היום. אני הגשתי הצעת חוק לאיסור מוחלט של המשלוחים ומשכתי אותה אחרי שהשר אורי אריאל הבטיח לי שהוא פועל לצמצומם. אבל מאז הם הוכפלו. אני חושבת שהדבר הנכון לעשות הוא לפעול שוב לביטול שלהם באמצעות הצעה פרטית. בניגוד לטענות שאני שומעת פה, לא מדובר בכורח המציאות או בגזירת גורל, מדובר בתוצאה של מדיניות ממשלתית של הפחתת מכסים" אמרה זנדברג.

ח"כ דב חנין: " בישראל ישנו חוק מאוד ברור בנושא שבבירור קובע כי משלוחים חיים הם פשוט דבר אסור. למרבית הצער החוק הזה לא מיושם. הסעיף המרכזי של חוק צער בעלי חיים אומר כי: ׳לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו ולא יתעלל בו בדרך כלשהי׳. זו אמירה עקרונית, ברורה וחד-משמעית. נכון שהחוק מחריג את המתת בעלי החיים לצורך מאכל אדם, אך כאן אנחנו לא מדברים על המתת בעלי חיים, אלא על הובלתם בלבד, שהיא התעללות בפני עצמה. הגיע הזמן שנכבד את החוק שלנו ונדאג לאכוף אותו. צריך להפסיק את המשלוחים החיים ומהר. קיימות חלופות גם למי שעדיין ניזונים ממוצרים מן החי. אז אם זה נכון ברמה הערכית, אם זה חד-משמעי ברמה החוקית ואם זה לגמרי אפשרי ברמה המעשית - למה אנחנו ממשיכים לגרור רגליים?״

משלמים למגדלים בפולין במקום לשלם למגדלים בארץ

ח"כ איתן ברושי טען מנגד כי מאחר שלא ניתן לגדל בישראל את כל הבקר הנצרך בארץ, צריך לאפשר את המשך היבוא בכפוף לכללים ברורים ובתנאים סבירים. ח"כ יצחק וקנין הוסיף כי הבעיה היא רק בחלק מהאניות וכי משרד החקלאות צריך לשתף במהלך גם את היבואנים, שבלעדיהם אי אפשר יהיה לצמצם את הנזק.

היבואן רן דה-לוי אמר כי 70% מצריכת הבשר הטרי בישראל מקורה במשלוחים וטען כי הבשר המצונן אינו תחליף. הוא הוסיף כי הפסקת המשלוחים תזרוק ממעגל התעסוקה 10,000 משפחות. ח"כ כהן פארן קראה לו שלא להלך אימים. דה לוי קרא לחברי הכנסת לעלות על האניות, וח"כ גרמן ציינה כי ביקשה לעלות על אנייה אך לא נתנו לה. דב לוי הוסיף כי אין אנייה שנפרקת ללא אישור וטרינר ממשלתי.  היו"ר כבל אמר בתגובה כי בכוונתו להגיע לביקור פתע באחת האניות.

הרפתן אלון קמה אמר כי מדינות אחרות מייבאות עגלים קטנים בתנאים של חמישה כוכבים ומגדלות אותם במקום. "במצב היום משלמים למפטם בפולין במקום לשלם למגדלים בארץ. אנחנו מצעים לעצור את כל המשלוחים של העגלים הגדולים ולייבא רק עגלים קטנים לגידול בארץ", אמר קמה.

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי יבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לעשות עבודה בעניין, כדי לקבל תמונת מצב של הנעשה בשטח באשר ליבוא והשפעתו על יוקר המחייה. "המטרה שלנו היא לגרום לכך שיבוא העגלים ירד לאפס, ונעשה הכל כדי שזה יקרה".