הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תערוכה חדשה: העולם ידע - משימתו של יאן קרסקי למען האנושות


במוזיאון יד מרדכי מוצגת בימים אלו תערוכה מרתקת אודות פעילותו של יאן קרסקי, פעיל המחתרת הפולנית, אשר נשלח למערב בכדי לספר על הזוועות המתרחשות על אדמת פולין הכבושה בתקופת השואה. בשנת 1982 קיבל קרסקי מעמד של חסיד אומות עולם על ידי מכון יד ושם, ובשנת 1994 זכה לאזרחות כבוד של מדינת ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2017



מוזיאון יד מרדכי - משואה לתקומה, צילום: באדיבות המוזיאון

התערוכה הבינלאומית "העולם ידע - משימתו של יאן קרסקי למען האנושות" מוצגת בימים אלו במוזיאון יד מרדכי 'משואה לתקומה'.  התערוכה נפתחה ביום השואה הבינלאומי שחל בחודש שעבר ותוצג במשך שלושה חודשים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

העולם ידע הינה תערוכה מרתקת אודות פעילותו של חסיד אומות העולם, יאן קרסקי, שהוצגה לראשונה במוזיאון הפולני להיסטוריה בוורשה. בשיתוף פעולה ייחודי של הקיבוץ והמכון הפולני בישראל, היא מוצגת כעת לקהל הרחב במוזיאון יד מרדכי.

ד"ר יאן קרסקי היה פעיל המחתרת הפולנית בזמן מלחמת העולם השנייה וזכה לכינוי "האיש שניסה לעצור את השואה" כשעוד היה אפשר. קרסקי שהיה עד לזוועות המבוצעות ביהודים, הוברח לתוך גטו ורשה ולמחנה הריכוז, ומפולין למערב, שם נפגש עם מנהיגים ועיתונאים בעולם בניסיון להפיץ את האמת על השואה המתרחשת על אדמת פולין הכבושה. בשנת 1982, קיבל קרסקי מעמד של חסיד אומות עולם על ידי מכון יד ושם, ובשנת 1994 זכה לאזרחות כבוד של מדינת ישראל.

התערוכה מציגה את חייו של יאן קרסקי משנות ילדותו בלודז', דרך שנות לימודיו ועד מלחמת העולם השנייה, בעת בה נשלח לספר לבעלות הברית המערביות על המחתרת הפולנית ועל השמדת היהודים בשואה בשנת 1942. בתערוכה תוצג מורשתו של מי שניסה לשכנע את מעצמות העולם בדבר הזוועה העוברת על העם היהודי בפולין הכבושה.


מתוך התערוכה ''העולם ידע'', צילום: באדיבות המכון הפולני בתל-אביב *

* התערוכה תוכננה ועוצבה על ידי יואנה פודולסקה, מהמרכז לדיאלוג ע"ש מארק אדלמן.
אוצרות התערוכה הן אווה ווייז'ינסקה ומגדלנה פאבלאק מהמוזיאון הפולני להיסטוריה בוורשה.

בנוסף לתערוכה, קיים מוזיאון יד מרדכי ערב לזכרו של חסיד אומות העולם קולנל ולדיסלב קובלסקי, אשר הציל בתקופת השואה 50 יהודים. קובלסקי נקבר ביד מרדכי בשנת 1970, לאחר שחברי הקיבוץ נאותו לבקשתו האחרונה להקבר בין "אחיו היהודים", וזאת לאחר שנדחתה במקומות אחרים. הערב המיוחד לציון חסידי אומות העולם נערך לרגל יום פטירתו שחל בחודש פברואר.

תמר הרצברג, המנהלת הפדגוגית של מוזאון יד מרדכי: "העובדה שבקיבוץ קבור חסיד אומות עולם שסיכן את נפשו כדי להציל 50 יהודים הובילה אותנו להחלטה לקיים אירוע שנתי לזכרו, כדי להוקיר תודה על מעשיו וגם כדי לחזק ערכים שאנחנו מאמינים בהם כמוסד תרבותי חינוכי. העיסוק בחסידי אומות עולם מזכיר לכולנו שגם במצבים הכי קשים, לאנשים יש אפשרות לבחור באנושיות באכפתיות ובסולידריות, ואם יש לנו אפשרות, הרי שיש לנו גם חובה לעשות כך".

מוזיאון "משואה לתקומה" בקיבוץ יד מרדכי, נפתח בשנת 1968. הקיבוץ נושא את שמו של מפקד מרד גטו ורשה - מרדכי אנילביץ'. המוזיאון עוסק בשני האירועים המכריעים ביותר בתולדות העם היהודי בזמן החדש - השואה והתקומה.

במוזיאון מסופר סיפורו של העולם היהודי בארץ ובגולה מראשית המאה העשרים דרך ימי-השואה ועד להקמת מדינת ישראל. בחלק המוקדש לשואה, מושם דגש על יהדות ורשה ועל סיפור חייו של מרדכי אנילביץ'. החלק של התקומה עוסק במלחמת העצמאות ביד מרדכי ובאזור הדרום וכן בהתיישבות בנגב.

שעות הפתיחה של המוזיאון:
יום א' 10:00-15:00,
יום ג' 10:00-14:00 , 16:00-18:00
יום ו' 10:00-15:00
מחיר הכניסה: 25 ₪ לאדם.
התערוכה תינעל בתאריך: 30/4/2017.