הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים: המשטרה לא מטפלת בפניות לגידול קנאביס רפואי


מאז הכריז משרד הבריאות על הרפורמה בשוק הקנאביס הרפואי, נשלחו למשרד בקשות של חקלאים רבים לגידול הצמח - אך הן לא טופלו. בעקבות עתירה של 37 חקלאים, החליט היום בית המשפט כי על משטרת ישראל להגיש בתוך 45 יום את חוות דעתה בעניין הבקשות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-02-2017



Cannabis sativa, צלום: CC BY-SA 3.0, מתוך ויקימדיה

המשוכה האחרונה לפתיחת השוק למגדלי הקנאביס הרפואי הוסרה: משטרת ישראל תגיש ליחידת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות את חוות דעתה בעניין הבקשות שהוגשו ע"י החקלאים לגידול הצמח בתוך בתוך 45 יום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות עתירה מנהלית שהגישו 37 חקלאים, באמצעות עורכי הדין חגית ויינשטוק ורועי רון ממשרד ויינשטוק-זהבי לבית המשפט המחוזי בירושלים, הגיעו הצדדים להסכמה כי "בקשותיהם של העותרים - לרבות וכולל העותרים אשר ביקשו להצטרף להליך זה, יידונו ויטופלו ע"י משטרת ישראל בהתאם לתהליך הבדיקה הנדרש, והכל עפ"י הנוהל הקיים אצל היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות), כל זאת בתוך 45 ימים מהיום, לכל היותר.

העתירה הוגשה לאחר פניות חוזרות ונשנות לגורמים הרלוונטיים בעניין העיכוב בביצוע הליך הבדיקה של משטרת ישראל - זאת מאז שהכריז שר הבריאות ליצמן על מהפכת הקנאביס. בתשובה לפניות אלה, התקבלו, כפי שעולה מהעתירה, שתי תשובות הסותרות אחת את השנייה.

בתשובתו של מנכ"ל היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) מחודש ינואר 2017 נאמר מפורשות כי משטרת ישראל אינה מטפלת בבקשות מזה למעלה מ-4 חודשים - כלומר מחודש ספטמבר 2016 ועד היום לא בדקה משטרת ישראל ולו בקשה אחת לקבלת רישיון לגידול קנאביס רפואי.

לעומת זאת, משטרת ישראל בתשובתה מחודש דצמבר 2016, טענה כי היא מבצעת בדיקות בהתאם ליכולתה ולאמצעים העומדים לרשותה. עוד טוענת משטרת ישראל, כי "בשנת 2017, עם העברת התקנים לצורך המשימה, ייערכו כלל הבדיקות כנדרש".

במסגרת העתירה דרשו החקלאים מבית המשפט לחייב את ממשלת ישראל והגורמים הרלוונטיים לפעול בהתאם להחלטת הממשלה שהתקבלה בחודש יוני 2016 בנושא שימוש בקנאביס למטרות רפואיות ולמטרות מחקר, בהתאם למתווה ההסדרה - מפת הדרכים המצורף להחלטה, ולהורות למשטרת ישראל לבצע לחקלאים את הליך הבדיקה לאלתר, כשלב הכרחי לקבלת רישיונות לגידול קנאביס לצרכים רפואיים.

עו"ד חגית ויינשטוק, ממשרד ויינשטוק זהבי, המייצגת את החקלאים מברכת על מתן תוקף פסק הדין להסכמות הראויות שהושגו. '' אין לי ספק כי פסק הדין שקבע כי יש לטפל באופן ספציפי בלקוחות שלנו, יאיץ את הליך הסדרת הבקשות לכלל המבקשים לעסוק בתחום, ובכך יגשים באופן הולם ומהיר את מטרת החלטת הממשלה – מתן קנאביס לצרכים רפואיים לריפוי והקלה בכאבם של אזרחי ישראל, וכן קידומה של ישראל למעמד של מעצמת ייצוא בתחום הקנאביס הרפואי".

"כמי שעוסקים בתחום שנים רבות", מוסיפה עו"ד ויינשטוק, "נמשיך להיות מידי יום עם אצבע על הדופק, על מנת לוודא כי החלטת הממשלה על פתיחת שוק הקנאביס הרפואי תיושם במלואה באופן המקצועי ביותר, כך שיתאפשר לכל אדם ו/או חברה לעסוק בתחום במסגרת חוק יסוד חופש העיסוק, והאיסור המוחלט על קיום מונופול".