הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: צורת גיזום העץ משפיעה על כמות ואיכות היבול


הגדלת המטע מ-100 ל-300 עצים בדונם, תוך שמירה מוקפדת על עץ בעל מבנה צירי מביאה לצמיחת עץ קומפקטי ונמוך, המניב יבול גבוה ופרי גדול מאוד ואיכותי. המחקר נעשה בשנים האחרונות ע''י מו''פ צפון במטעי הפירות בגליל וברמת הגולן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-02-2017



עץ נקטרינה בעל מבנה צירי, צילום: באדיבות מו''פ צפון

ט"ו בשבט יצוין בסוף השבוע ורגע לפני חג האילנות והטבע, בחברה לפיתוח הגליל ובמו"פ (מחקר ופיתוח) צפון, חושפים מחקר חדש ומעניין במיוחד בנושא גיזום העצים והשפעתו על היבולים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאורך השנים מנעים החקלאים לשפר את איכות וכמות היבול של הגידולים השונים, מתוך הבנה כי הגדלתם תאפשר להם הכנסה גדולה יותר. צורך זה קיבל בשנים האחרונות משנה חשיבות, לנוכח הקשיים שחווים המגדלים בענפי החקלאות השונים  - הפחתות המכסים, ייקור המים לחקלאות וכדומה, כך שהגידול ביבול יסייע להם משמעותית בהתמודדות עם הקשיים.

צוות המחקר במו"פ צפון, ערך בשנים האחרונות מחקר לטובת החקלאים, הבוחן לעומק את ההשפעה של 'צורת התספורת' על עצי הפרי. במהלך המחקר ניסו החוקרים להשוות בין מגוון דרכי גיזום של עצי התפוח.  ממצאי המחקר העלו, כי לצורת הגיזום השפעה אדירה על כמות ואיכות היבול, וכיום במרבית מטעי התפוח משתמשים בשיטת גיזום הציר, המוכיחה את עצמה מאוד בשנה האחרונה עם יבול שיא בענף התפוחים של 120,000 טון בגליל ובגולן.


מטע שזיפים בגולן, צילום: באדיבות מו''פ צפון

בימים אלו, ממשיכים החוקרים לבחון את שיטות הגיזום השונות גם בקרב מיני עצי פרי נוספים: אפרסק, נקטרינה, שזיף, אגס, דובדבן ורימון. השיטות החדשות נבחנות מול השיטה המקובלת במטעי הביקורת. במקביל הם בוחנים בכל עיצוב את התפתחות העצים, יצירת פרי, יבולים ואיכות הפרי. העבודה שמבוצעת על ידי עובדי החווה בהדרכה וליווי של חוקרי וטכנאי מו"פ צפון, כוללת גיזום, כיפוף ענפים, דילול וקטיף.

חוקר עצי הנשירים במו"פ צפון פרופסור רפי שטרן: "באגס מצאנו, כי הגדלת המטע  מ- 100 ל- 300 עצים בדונם, תוך שמירה מוקפדת על עץ בעל מבנה צירי מביאה לעץ קומפקטי ונמוך, המניב יבול גבוה ופרי גדול מאוד ואיכותי. בנוסף, גם עבודת הדילול, הגיזום והקטיף התייעלו מאוד כתוצאה מהעצים הננסיים והמעוצבים במטע".

אלקנה בן ישר, מנהל מו"פ צפון: "על אף הקטנת השתתפות משרד החקלאות בתמיכה במו"פ היישומי בצפון, נעשה מאמץ לקדם מחקרים אלו אשר יעלו בעתיד את גידול מטעי הנשירים בישראל ויאפשרו לחקלאים להתמודד טוב יותר עם התחרות הקשה בשווקים ולספק תוצרת איכותית לצרכנים הישראלים".