הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ראש מועצת רמת נגב שמוליק ריפמן הלך לעולמו


ריפמן, שכיהן בתפקיד ראש מועצת רמת נגב מזה 25 שנה, הלך הערב לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן. ''ריפמן נפטר כשהוא מוקף בבני משפחתו'' נמסר מהמועצה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-01-2017



שמוליק ריפמן ז''ל, צילום: שי שמואלי - באדיבות מועצה אזורית רמת נגב

ראש המועצה האזורית רמת נגב שמוליק ריפמן הלך הערב (ב') לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן והוא בן 68. מהמועצה האזורית רמת נגב נמסר כי הוא נפטר כשהוא מוקף בבני משפחתו.

הלווייתו תתקיים מחר יום רביעי 1.2.2017 בבית העלמין בקיבוץ רביבים בשעה 15:00.

שמוליק ריפמן נולד בשנת 1949 בבני ברק, ולאחר מכן חבר קיבוץ רביבים בו גדל והתחנך מגיל 12, נשוי לטליה, אב ל-3 , סבא ל-6 .

שמוליק ממובילי הציונות בת ימנו, ידע להזיז הרים כדי להגשים הלכה למעשה את חזון פיתוח רמת הנגב ובאותה מסירות וגדלות נפש לסייע ולעזור תמיד ולכולם - תושבים, עובדי מועצה ואנשים שפנו אליו מכל רחבי הארץ - בצענה, בשקט ובחיוך מתוך תחושת שליחות עמוקה שבה מילא את תפקידו הציבורי.

שמוליק השף שעל שולחנו ישבו ראשי ממשלה גם טיגן פלאפל לכל ילדי רמת הנגב בכל פורים. שמוליק החבר, שמוליק איש המשפחה אבא וסבא גאה וחם שלא חסך מאום במעט השעות שנותרו לו מפעילות ציבורית אין סופי.

בשנת 1991 נבחר שמוליק לכהן ראש המועצה האזורית רמת הנגב ומאז הנהיג אותה עד יום מותו.

שמוליק ריפמן, איש הנגב, מר התיישבות ומזוהה בכל רמ"ח אבריו באמונתו בחשיבותו של הנגב לעתידה של מדינת ישראל, מכיר כל אבן וכל רגב ברמת הנגב ובשבילי ישראל. במנהיגותו הכריזמטית והסוחפת הצליח להביא לשינוי דרמטי לפיתוחה של רמת הנגב וישוביה, לעיתים כנגד כל הסיכויים, הצליח בנחישות ואמונה עמוקה להגשים את החזון שהציב לאזור. בתפקידיו הציבוריים פעל בשני מעגלים עיקריים: פיתוח הנגב, וחיזוק ההתיישבות הכפרית בישראל.

במהלך שנות כהונתו הוביל לשינוי פניה של מועצת רמת הנגב, שהינה המועצה האזורית הגדולה והרשות המקומית הגדולה ביותר בשטחה בישראל.

על קצה המזלג ניתן לציין בין השאר את הפעולות הבאות כפעולות המרכזיות של שמוליק ברמת הנגב:
• מאבק כנגד החלפת שטחים ושמירה על שטחי הנגב (חולות חלוצה)
• פיתוח ההתיישבות פיתוח והגדלת הישובים הקיימים והקמת 4 ישובים חדשים בהם 2 ישובים דתיים.
• פיתוח החקלאות והפיכתה לענף מוביל ומעורר גאווה לאזור ולמדינת ישראל
• הפיכת מדרשת בן גוריון לישוב קהילתי.
• הקמת פרויקטים חברתיים לאומיים בהן "שאנטי במדבר" ו"רוח מדבר", כפר שיקום וטיפול בנגמלים
• פרויקט דרך היין להקמת כ 30 חוות חקלאיות ברמת הנגב, ועוד.
• פיתוח תשתיות מים - הקמת מתקן ההתפלה.
• הקמת המתקן הלאומי לייצור אנרגיה סולארית באשלים.
• כמי שהאמין בכל מאודו בדור הצעיר ובחינוך עודד שמוליק הקמת מסגרות חינוכיות לצערים מכל רבדי החברה הישראלית בנגב, מכינת הנגב עמותת איילים, מכינה לבני נער מכינה לבדואים ועוד

לצד היותו מזוהה עם פיתוח ההתיישבות - וזאת מתוך אמונה עמוקה בחשיבות הגידול הדמוגרפי באזור שבלעדיו האמין תאבד מדינת ישראל את הנגב, ריפמן מאמין לא פחות בשמירת השטחים הפתוחים - למען הדורות הבאים ולטובת איכות החיים והסביבה של כולנו. תוך כך במהלך שנות כהונות שטחים רבים באזור הוכרזו כשמורות טבע.

אחת מגולות הכותרת של פעילותו הציבורית הינה הפעילות הבלתי נלאית להקמת קרית ההדרכה בצומת הנגב, פעילות שכללה בין השאר הגשת בג"צ כנגד המדינה בהקשר לטיפול בזיהום מרמת חובב. הדבר סלל את הדרך להקמת פרויקט הדגל של מעבר צה"ל דרומה. למרות ההשקעה האישית הרבה, החליט ריפמן להעביר את הפרויקט לירוחם כחלק מהסכם לחלוקת הכנסות בין רמת הנגב לירוחם.

שמוליק האמין כי הסדרת ההתיישבות הבדואית חיונית לפיתוח הנגב. הוא יזם גריעת שטח מרמת הנגב שטח לטובת הקמת ישובים בדואים באזור כחלק מהפעילות להסדרת פזורת הבדואים, והקמת שני ישובים בדואים - ביר הדאג' ורחמה.

במהלך שנות כהונתו, זכתה רמת הנגב בפרס שר הפנים ובפרס זהב המוענק ע"י שרי הפנים בזכות ניהול מוניציפלי וכספי מצטיין.

טיפוח הקשר עם יהדות התפוצות: שמוליק האמין בכל מאודו במחויבות של העם בישראל לשמר ולטפח את הקשרים עם יהדות התפוצות כחלק בלתי נפרד משמירת העם היהודי. בהתאם לכך הוא הוביל שנים רבות מדיניות של טיפוח והידוק קשרים עם יהדות התפוצות ובעיקר עם דור העתיד. למרות שהאנגלית שבפיו אינה שפת אם, הוא הצליח לבסס קשרי אמון ואהבה עם כל מנהיגי הקהילות השונות ואנשיהן. הציווי שלו עבורם היה "בואו לישראל - לירושלים ולרמת הנגב". תמיד בסדר הזה.

ב-1996 נבחר לכהן במקביל גם כיו"ר מרכז המועצות האזוריות, תפקיד אותו מילא במשך 20 שנים ברציפות, עד ספטמבר 2016.

בתפקידו עשה רבות למען כלל 54 המועצות האזוריות הפזורות בכל חלקי הארץ, בשיגרה ובעיתות חרום:
• הוביל יחד עם חבריו ראשי המועצות האזוריות מאבק כנגד אישור תמ"א 35 עד אשר יוטמעו בה תיקונים שיבטיחו את שמירת השטחים הפתוחים והחקלאים במרכז הארץ. פרטנר מרכזי לחזון מצא ריפמן באריאל שרון ז"ל - ראש הממשלה בו ראה שתף אמיתי לחזון ההתיישבות, החקלאות ולאהבת ישראל.
• פירוק איגודי הכבאות
• נאבק כנגד בליעת מועצות אזוריות על ידי ערים שכנות במסגרת תוכנית פורס לאיחוד רשויות
• מאבק ציבורע למען שידורי הלווין (יס)

בין השנים 1995 -2005 כיהן גם כיו"ר מינהלת הרשות לפיתוח הנגב. גם בתפקיד זה נרתם כולו למען פיתוח הנגב והוביל מערך של פעילות ציבורית נמרצת קידומם של פרויקטים מחוללי שינוי בנגב :
• קידום סלילת חלקו הדרומי של כביש 6 לנגב
• קידום ופיתוח תשתיות הרכבת והכבישים לנגב
• המאבק למען חוקי הנגב
• עמד בראש מינהלת ההקמה של עלי נגב

בתפקידיו הציבוריים כיהן שמוליק גם כדירקטור פעיל במפעל הפיס, וכחבר בחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית ושל אונ' בן גוריון.

הותיר אחריו משפחה וקהילה שלמה כואבת והמומה מלכתו בטרם עת

יהי זכרו ברוך