הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הופעת הכרישים בחופים: תופעה נדירה בעולם, אך לא בישראל


עשרות כרישים מגיעים מידי חורף לאזור תחנות הכוח החופיות, אך בינתיים לא ברור לחוקרים מדוע זה קורה. ''היו פה כרישים ויהיו פה כרישים. אין בזה דבר מיוחד או פתאומי''. רשות הטבע והגנים: ''הצלילה באזור הכרישים מסוכנת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-01-2017



צילום: חגי נתיב, מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון - אוניברסיטת חיפה

הופעתם של עשרות כרישי סנפירתן וכרישים עפרוריים בקרבת תחנות הכח החופיות בישראל היא תופעה שמתרחשת כמעט באופן קבוע בכל חורף .

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות, מספר הכרישים נמצא בירידה גדולה מאוד בכל העולם וברוב הים התיכון נעלמו כליל הכרישים החופיים'' אומרת תלמידת המחקר עדי ברש, דוקטורנטית וחוקרת כרישים בחוג לביולוגיה ימית בבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה. "תופעה כזאת של התקבצות כרישים במים החמים הנה ייחודית, ולא קיים פרסום דומה שלה משום מקום בעולם, אלא שדווקא אצלנו אנחנו רואים בשנים האחרונות את התופעה חוזרת כל חורף''.

לדבריה, בניגוד למספרים כאלה ואחרים שפורסמו, מדובר בכמה עשרות כרישים שהגיעו גם השנה לאזור המים החמים שמול תחנות הכוח – כשהסיבה לכך שהם מגיעים דווקא למים החמים עדיין לא ברורה למדענים. ישנם עוד כמה עשרות מינים שונים של כרישים שחיים דרך קבע בחופים סביב ישראל, והם אינם מסוכנים לאדם. "היו פה כרישים ויהיו פה כרישים. אין בזה דבר מיוחד או פתאומי. בוודאי שאין שום סיבה להיבהל או לחשוש".


צילום: חגי נתיב, מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון - אוניברסיטת חיפה

בכדי להבין יותר על ההתנהגויות של הכרישים שחיים לידנו, ואולי לפתור את סוגיית ההגעה למים החמים בקרבת החוף, מתקיים כעת מחקר של ברש יחד עם צוות הניטור הימי של בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, בו הכרישים נמדדים ומתויגים בעזרת תגים לווייניים, שיספקו נתונים לגבי המסלולים שבהם נעים הכרישים. "המטרה שלנו היא לראות האם הכרישים בתחנה חוזרים מדי שנה, מה הם עושים במהלך היום, ומה כמות הכרישים ותחלופת הכרישים בתחנות. התגים הלווייניים שמחוברים לכרישים ידווחו לנו לאן הם נעים ויעזרו להבין טוב יותר את התופעה", אומרת ברש.

רשות הטבע והגנים: הצלילה באזור הכרישים מסוכנת

כמידי שנה בעונה זו (דצמבר עד אפריל), מגיעים כרישים רבים לאזור תחנות הכוח בחדרה המזרימות מים חמים לים. הכרישים מופיעים בקבוצות ושוהים במים רדודים. נוכחותם של הכרישים מושכת גורמים שונים לבצע צלילות באזור, מתוך כוונה לצפות בהם ולצלם אותם.

לאור זאת, מבקשות רשות הטבע והגנים והרשות לצלילה ספורטיבית, להתריע בפני הציבור על הסכנה מפני צלילה באזור בתקופה האמורה, שכן הצלילה באזורים אלו אינה מומלצת ואף מסוכנת. במקום קיימים זרמים חזקים ומערבולות חזקות שעלולות לסכן חיים, וציוד דייג רב כגון קרסים וחוטי דייג משוחררים ומסכנים את הצוללים.

''המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט, ועלול לסכן הן את הצוללים והן את הכרישים המגיעים לאזור. חשוב לציין כי הכריש נמצא בסכנת הכחדה וכן מהווה ערך טבע מוגן. משכך אסור לפגוע בו, להטריד אותו, להאכיל אותו וכדומה וכל העושה כך עובר על החוק ומסתכן בענישה פלילית.'' אומרים ברשות הטבע והגנים.