הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נציג משרד החקלאות: אין לנו מספיק מפקחים לבדוק חומרי הדברה בפירות וירקות


בדיון שהתקיים היום בוועדת הבריאות של הכנסת אשר עסק בנושא ריסוס פירות וירקות, אמר מנהל השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות: ''אנחנו אמונים על מתן הוראות לחקלאי כיצד להשתמש בחומרי הדברה, אבל אין לנו פקחים ל-16 אלף החקלאים''. חה''כ יעל גרמן: ''אני מזועזעת מהתשובות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-01-2017



צילום: אורן אדלשטיין

 "אין חובה במדינת ישראל לבדוק את התוצרת החקלאית, לא זו המיועדת לייצוא ולא זו המיועדת לשוק המקומי'' כך אמר היום מנהל השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, פרופ' עבד גרה, בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת, אשר עסק בנושא ריסוס פירות וירקות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''אין לנו מפקחים לצורך זה'' הוסיף פרופ' גרה. ''אנחנו אמונים על מתן הוראות לחקלאי כיצד להשתמש בחומרי ריסוס, אבל אין לנו פקחים ל-16 אלף החקלאים, כמו שאין שוטר שעומד בכל רמזור. עם זאת, אנחנו מבצעים סקר שנתי לבדיקת שאריות חומרי הדברה, באמצעות מפקח אחד. בשנת 2015 נבדקו שאריות הדברה ב- 650 דוגמאות, והממצאים הראו ש-88% מהתוצרת תקינה. אין אפליה ואין סטנדרט כפול לגבי תוצרת המיועדת לייצוא לעומת זו המיועדת לשיווק מקומי; יש דרישות מיוחדות של רשתות מיוחדות, וזה בינן לבין החקלאי".

סמנכ"ל משק וכלכלה בהתאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, נדב שטילמן, התייחס לשאלה מדוע השווקים האירופאיים מחמירים יותר ברמות חומרי ההדברה המותרות בתוצרת החקלאית: "האירופאים בעצמם לא יודעים למה. הם לא יודעים להצדיק את עצמם. הם מחמירים את הכללים באופן אוטומטי גם לחומרים שאינם רעילים".

מנהל השירות הארצי למזון במשרד הבריאות, אלי גורדון: "משרד הבריאות הוציא מהחוק כמות לא מבוטלת של זרחנים אורגניים. אנחנו מנטרים מדי שנה בין 800 ל-1,100 פירות וירקות לפי קבוצות סיכון".

ד"ר רינה ורסנו משירות המזון הארצי הוסיפה: "אנחנו קובעים את רמת חומרי ההדברה המותרת לפי מינון לא נמוך מדי ולא גבוה מדי, באופן שמותאם לדיאטה הישראלית".

יוזמות הדיון, חברות הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) ומיכל רוזין (מרצ), התקוממו יחד עם ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) על הדברים שנשמעו: "אנחנו לא מקבלים תשובות. לא מבינים כלום, כי אין כלום. האירופאים לא מבינים למה הם דורשים רמות הדברה נמוכות? אני מזועזעת מהתשובות. ציפיתי שיאמרו כאן שרוצים להתאים את הסטנדרטים לפי אלה האירופאים. למה שילד ישראלי יאכל מזון עם רמת חומרי הדברה גבוהה יותר מילד באירופה?", אמרה ח"כ גרמן. "אני מבוהלת; אולי כדאי שלא נעודד את ילדינו לצרוך כל כך הרבה ירקות ופירות?", אמרה ח"כ רוזין.

ראש תחום כימיקלים ובריאות בעמותת "אדם טבע ודין", שרית כספי-אורון: "יש להגביר את הפיקוח, דווקא בגלל שהילדים שלנו צורכים יותר פירות וירקות מאשר ילדים בשאר העולם. החריגות מהרמה המותרת, הגבוהה גם ככה יחסית לעולם, הן פי 33 מאשר בארצות הברית".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ עבדאללה אבו-מערוף (הרשימה המשותפת), סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו יוצאים מהדיון עם הרבה סימני שאלה. נבצע ישיבת מעקב ב-3 החודשים הקרובים, ועד אז על משרדי הבריאות והחקלאות להעביר לוועדה תכניות מסודרות לשיפור הפיקוח והאכיפה".