הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגמת התאוששות באוכלוסיית הצבי הארץ-ישראלי


מתחילת שמונת השמונים ועד היום, שמרה אוכלוסיית הצבי הארץ-ישראלי באזור הצפון על יציבות מסוימת. אך השנה, ניתן כבר להצביע על מגמת התאוששות - לאחר שבשנתיים האחרונות נרשם בכל שנה גידול של 10% בספירת הצבאים שמבצעת רשות הטבע והגנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2017



צבי ארץ ישראלי, צילום: מחמוד נאסר - רשות הטבע והגנים

תוצאות ספירת הצבאים השנתית שבוצעה לאחרונה על ידי רשות הטבע והגנים באזור רמות יששכר, מצביעות על מגמת התאוששות מסוימת באוכלוסיית הצבי הארץ-ישראלי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

באזור רמות יששכר בו מתבצעות ספירות מראשית שנות השמונים ושנחשב למאוכלס ביותר בצבאים, נספרו אחד לאחד 965 צבאים לעומת 884 באותה תקופה בשנת 2016. גידול זה, שנאמד בכ-10% זהה לאחוז הגידול במספר הצבאים שנרשם באזור בין שנת 2016 ל-2015 אז נספרו 798 צבאים ארץ ישראלים. כמו כן, מאוכלוסייה זו הועברו צבאים לגולן בראשית שנות ה-70.

בחינה פרטנית של התוצאות בעשור האחרון מלמדת שמשנת 2008 נמצאת האוכלוסייה ברמות יששכר בתחום של 700-900 צבאים וניכרה בה מגמת יציבות ללא מגמת גידול. יחד עם זאת, בעקבות הנתונים המעודכנים לשנת 2017 יחד עם אלו של 2016 ניתן כבר להצביע על קו מגמה חיובי.


צבי ארץ ישראלי, צילום: מחמוד נאסר - רשות הטבע והגנים

הצבי הארץ ישראלי, הוא אחד משלושה מיני צבאים הקיימים בישראל יחד עם צבי נגב וצבי שיטים. צבי זה הוא הנפוץ בישראל מבין השלושה, אך יחד עם זאת אוכלוסייתו מונה רק כ-3,000 פרטים והוא מוגדר כמין בסכנת הכחדה, בין היתר לאור העובדה כי מין זה הוא אנדמי (ייחודי) לישראל.

לאחרונה השיקה רשות הטבע והגנים קמפיין רחב היקף למען חיות הבר בסכנת הכחדה, שהצבי הוא אחד מ-5 מיני הדגל המוזכרים בו. מטרת הקמפיין היא ליצור מודעות ציבורית לנושא מיני בעלי חיים בסכנת הכחדה והדרכים לשמור עליהם כשנקודת המוצא היא שלציבור תפקיד מהותי וחשוב בשמירה על חיות הבר - החל משמירה על טבע נקי, דיווח לרשות הטבע והגנים אודות חיה פצועה או על איסוף לא חוקי של עופרים (הוולד של הצבי) מהטבע, הפוגע ביכולתם לחזור לטבע לאחר מכן.


צבי ארץ ישראלי, צילום: מחמוד נאסר - רשות הטבע והגנים

עמית דולב, אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, שמוביל את מבצע ספירת הצבאים במחוז: "ניטור אוכלוסיית הצבאים מבוצע במחוז צפון אחת לשנה בראשית החורף כחלק ממעקב ארוך טווח אחר האוכלוסיות. מעקב זה משמש להבנת הדינאמיקה הרב השנתית של האוכלוסיות וכבסיס להכוונת פעולות ממשק במרחבים השונים במחוז צפון. בספירה הנוכחית זכינו לראות גידול במספר הצבאים שנה שנייה ברציפות מה שמעיד כנראה על קו מגמה חיובי. נתון זה מוכיח כי פעולות שאנו שמקדמים, בין היתר הקטנת לחץ טריפה מאוכלוסיית תנים , אכיפת צייד לא חוקי ופעילויות סניטציה הינן בעלות ערך ומביאות לאישוש אוכלוסיית הצבאים בישראל".

דולב מוסיף כי נתון דמוגרפי מעודד נוסף הוא המשך מגמת העלייה ביחס בין מספר העופרים לעומת נקבות הצבי, שמצביע על כך שיותר עופרים משתלבים באוכלוסייה כפרטים בוגרים, ותוצאות השנה מחזקות מגמה זו.

 "על אף הנתונים המעודדים אנחנו רק בתחילת קו המגמה ועלינו להמשיך בכל הכוח עם כל המשאבים הקיימים לאורך השנים הבאות על מנת להבטיח שקו מגמה זה יישמר ואוכלוסיית הצבאים שמצויה בסכנת הכחדה תתאושש עוד יותר". מסכם דולב.