הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נעצרו חברי כנופיה שסחטו באיומים חקלאים באזור הצפון


הכנופיה סחטה חקלאים, בעלי עסקים וקבלנים ששילמו להם דמי חסות. למי שסרב לשלם - נגרם נזק רב. 27 חשודים נעצרו ו-87 מאוימים הגישו תלונות. לאחר חקירה סמויה שארכה שמונה חודשים נעצרו לפנות בוקר חברי הכנופיה מצפון הארץ. נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים: ''המשטרה פעלה בנחישות ומקצועיות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מקץ פעילות סמויה של מספר חודשים, משטרת ישראל בשיתוף פעולה עם רשות המסים חשפו ועצרו הבוקר חברי כנופיה שהטילה במשך שנים את אימתה על כל אזור הצפון וסחטה מבעלי עסקים סכומי כסף גדולים תמורת "שמירה". לבעלי עסקים שבחרו לא לשלם היו חברי הכנופיה גורמים נזקים כלכליים כבדים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהינתן האות, פשטו על הכפר הכפר טובא זנגרייה מאות שוטרי משטרת ישראל וביניהם לוחמי יחידות מיוחדות, בלשי ימ"ר צפון, חוקרי מכס ומע"מ חיפה והצפון, חוקרי יחידת יהלום, מבקרי משרד מע"מ בטבריה וגופי אכיפה נוספים. פעילות היחידות מרשות המסים התמקדה בחשד להפצת חשבוניות פיקטיביות והלבנת הון שבוצעו לכאורה על ידי חברי הכנופיה.

במהלך הפעילות נעצרו חברי כנופיה שעסקה במשך שנים בסחיטה של חקלאים, בעלי עסקים וקבלנים שהגיעו לבצע עבודות עפר או לפתוח בתי עסק באזור הצפון.

הכנופיה נהגה לדרוש תשלום עבור "דמי שמירה" למטעים, מאגרי מים, ציוד מכני כבד או לאתרי עבודות עפר. במידה והבעלים היה מסרב היו נגרמים לו נזקים בשווי של מאות אלפי שקלים לתוצרת החקלאית, ציוד חקלאות, לציוד המכני הכבד או לבית העסק.

במהלך השנים הכנופיה הטילה אימתה וקבלנים מאזורים שונים בארץ שילמו להם "דמי שמירה" כחלק מהסידורים שעליהם לבצע לפני עליית כלי העבודה לשטח אתר העבודה.

שמה של הכנופיה עורר פחד בכל אזור הצפון כך שבפועל היא לא נזקקה להציב שומר באתרי הבניה או בתי העסק שנפתחו. על פי השיטה לאחר קבלת תשלום חודשי שנע בין 2,000-15,000 ₪ "נציגי" חברת השמירה הדביקו מדבקה הנושאת את לוגו חברת השמירה שסימל כי המקום "מאובטח" על ידי הכנופיה מטובא, למרות שבפועל לא הוצב מאבטח במקום.

בתום חקירה מקצועית, יסודית, ארוכה ומסועפת משטרת ישראל הצליחה לאתר 87 קורבנות שהסכימו להגיש תלונה בגין הסחיטה ו"דמי השמירה" שנכפו עליהם.

לפנות בוקר נעצרו 27 חשודים ובמהלך הפשיטה נתפסו 10 כלי רכב ביניהם רכבי יוקרה, נתפסו כספים במזומן בסכום של מיליוני שקלים וכן נתפס רכוש בשווי של מיליוני שקלים שבתום ההליך המשפטי בכוונת המשטרה לבקש את חילוטם.

במקביל לפעילות נהרסה גדר שהקים חשוד שתחמה שטח של 3 מגרשים שיועדו לשיווק לבנייה על קרקע השייכת למינהל מקרקעי ישראל.

שני החשודים העיקריים האחד בן 45 והשני בן 35 מתגוררים בבתי פאר בכפר טובא זנגרייה ומנהלים אורח חיים ראוותני.

"פעילות ארוכה זו הינה שינוי המציאות בצפון, מתן שירות לאזרח הנורמטיבי ומלחמת חורמה בעבריינים" מסר מפקד מחוז צפון, ניצב אלון אסור, בתדרוך השוטרים בשעות הלילה.

מפכ"ל המשטרה הגיע לתדריך השוטרים ועמד מקרוב על ההכנות לפעילות. לדבריו, "מילת המפתח היא אורך רוח. בריכוז המאמצים שבא לידי ביטוי בפעילות היום יש שינוי מהותי לא רק על העבריינים ונורמת העבריינות, שהייתה לרועץ בניהול מהלך העסקים התקין, אלא בעיקר תשפיע על אורח חייהם של אזרחים נורמטיביים".

נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי: "מדובר בבשורה למשקים חקלאיים רבים באזור הצפון, אשר מתמודדים מזה שנים ארוכות עם תופעה קשה של פשיעה חקלאית המכוונת נגדם. אני שמח, שלא כמו בתחומים אחרים בהם המדינה זונחת אותנו החקלאים, המשטרה פעלה בנחישות ומקצועיות כנגד התופעה של גביית דמי חסות, המדירה שינה מעיני החקלאים. אני רוצה להודות לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אשר פתח בפנינו את דלתו בשנה האחרונה והשרה את רוח המפקד בנוגע לחשיבות הטיפול בעניין וזו בהחלט סנונית ראשונה ומשמעותית בדרך למיגור התופעה".