הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צינור נפט תת-ימי נוסף של חברת תש''ן יוצא ממפרץ חיפה


צינורות הנפט התת-ימיים של חברת תעשיות נפט ואנרגיה, שחלקם מימי המנדט הבריטים, מכילים דלק כבד ומהווים פגיעה בסביבה הימית. המשרד להגנת הסביבה יפקח כי העבודה תבוצע תוך מתן תשומת לב מקסימלית למזעור הסיכון לזיהום הים וינחה את הפעולות במקרה של דליפה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-01-2017



צינור מיקשר ישן מימי המנדט הבריטי שהוצא מקרקעית הים, צילום: ניר לוינסקי, המשרד להגנת הסביבה

חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) תחל השבוע בהוצאת צינור נפט תת-ימי נוסף, המלא בדלק כבד, מקרקעית מפרץ חיפה, מול חוף נאות בקריית חיים. העבודות להוצאתו יבוצעו בשימוש בציוד מיוחד וייעודי לטיפול בזיהום ים, ובפיקוח המשרד להגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאז חודש אפריל 2016 מבצעת חברת תש"ן פינוי של חמישה צינורות מיקשר ימיים ישנים מקרקעית הים, זאת לפי דרישת המשרד להגנת הסביבה. צינורות אלה, שארבעה מהם מתקופת המנדט הבריטי, שימשו בעבר לייבוא נפט וכיום הם מהווים פגיעה בסביבה הימית ומקור לזיהומי שמן במפרץ חיפה.

עד כה פונו שני צינורות, וכן חלק הארי של הצינור השלישי. השבוע יוצא צינור מיקשר מס' 2 , אשר  נבדק ונמצא כי הוא מלא בדלק כבד, ועל כן הוצאתו תלווה בשימוש בציוד מיוחד וייעודי לטיפול בזיהום ים, ככל שייגרם, אם יזלוג החוצה חומר הכלוא בצינור. המשרד להגנת הסביבה יפקח כי העבודה תבוצע תוך מתן תשומת לב מקסימלית למזעור הסיכון לזיהום הים וינחה את הפעולות במקרה של דליפה

בעקבות כתמי שמן שהתגלו בחוף קרית חיים בקיץ 2014, ולאחר בדיקה שבוצעה ע''י אנשי היחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית, נמצא כי מקור הדליפה הוא מצינורות המיקשר הישנים של תש''ן. לאור הממצאים, דרש המשרד מהחברה פינוי מלא של הצינורות .


תוואי צינור הנפט בחוף קרית חיים, צילום: ניר לוינסקי - המשרד להגנת הסביבה

מפקחי היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה יעקבו אחר תהליך פינוי הצינורות, כדי להבטיח סביבה ימית נקייה. חברת מעגן תחל את העבודות באמצעות ביצוע קידוחים מבוקרים בצינור לשחרור ושאיבת נוזלים שיש בתוכו – תוך מיזעור הסכנה לדליפה לים, ולאחר מכן תבצע חיתוך והוצאת חלקי הצינור לכל אורכו, ממערב למזרח. במקביל, החברה תהיה מוכנה לכל דליפה שתגיע לחופים, על מנת לנקודת במהירות האפשרית.

פעולות הפינוי צפויות להימשך מספר שבועות – תלוי במצב הים. בכל מהלך העבודות להוצאת מקטעי הצינור, יוצב בים חוסם ים ייעודי באורך של כ-200 מטר, בסמוך לנקודת העבודה ויוצב אף מערך נוסף של חוסמים סופגים בשטח. המשרד להגנת הסביבה יפקח כי העבודה תבוצע תוך מתן תשומת לב מקסימלית למזעור הסיכון לזיהום הים.