הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שנה חדשה: ביצי נשר ראשונות אותרו בכרמל


רשות הטבע והגנים איתרה בכרמל שתי ביצים ראשונות של נשרים לשנת 2017. אנשי הרשות מתצפתים ועוקבים אחר גרעין הקינון החדש, עד לבקיעת הביצים בעוד 50 יום. בעשרות השנים האחרונות ירד מספר הנשרים בישראל והם מצויים בסכנת הכחדה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-01-2017



נשרים בסכנת הכחדה, צילום: פאבלו רודאף - באדיבות רשות הטבע והגנים

שנת 2017 נפתחה בבשורה משמחת: שתי ביצים ראשונות של נשרים אותרו בכרמל ע''י אנשי רשות הטבע והגנים, אשר מתצפתים ועוקבים אחר גרעין הקינון החדש. זמן הדגירה הממוצע של ביצת נשר עומד על כ-57 ימים, כאשר לאחר הבקיעה ועד לפריחת הגוזל מהקן יכולים לחלוף בין 120-140 ימים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעשרות השנים האחרונות חלה ירידה במספר הנשרים בישראל והם מצויים בסכנת הכחדה. סקרי אוכלוסייה אחרונים שנערכים לאורך שנים על ידי רשות הטבע והגנים, האמונה על שמירת חי חיות הבר בישראל, מצביעים על דילול משמעותי באוכלוסייה זו.

כיום ישנם בישראל רק כ-150 נשרים לעומת 460 בשנת 2003, ומספר קינוני הנשרים בארץ - מדד המבטא את מצב אוכלוסיית הנשרים, נמצא כבר מספר שנים במגמת ירידה.

במטרה להגן על אוכלוסיית הנשרים ולמזער את הפגיעה בהם חברו יחד ב-1996 רשות הטבע והגנים, חברת החשמל והחברה להגנת הטבע לפרויקט משותף "פורשים כנף", פרויקט לשיקום אוכלוסיית הנשרים בישראל וכתוצאה מכך בשנים האחרונות חזרו לקנן הנשרים במצוקי הכרמל. כיום נצפים בכרמל למעלה מ-40 נשרים.


גרעין הקינון בכרמל, צילום דרך טלסקופ.ספיר שימחי - פורשים כנף.

בנוסף, רשות הטבע והגנים משקיעה משאבים רבים במחקר והגנה על מושבות הנשרים בצפון ובדרום הארץ, בין השאר על ידי גרעין רבייה בכרמל ובסיוע גני חיות בארץ מרבים נשרים ומשחררים לטבע. בזכות כל אלו ופעולות נוספות לאישוש אוכלוסיית הנשרים, עדין שורדים נשרים בישראל, אם כי מספרם עדיין נמוך מהרצוי.

על רקע זה, לאחרונה השיקה רשות הטבע והגנים קמפיין רחב היקף למען חיות הבר בסכנת הכחדה, שהנשר הוא אחד מ-5 מיני הדגל המוזכרים בו. מטרת הקמפיין היא ליצור מודעות ציבורית לנושא מיני בעלי חיים בסכנת הכחדה והדרכים לשמור עליהן כשנקודת המוצא היא שלציבור תפקיד מהותי וחשוב בשמירה על חיות הבר - החל משמירה על טבע נקי, דיווח לרשות הטבע והגנים אודות חיה פצועה או במצוקה, ובהקשר לנשרים הימנעות מטיפוס וגלישה על צוקים באזורי קינון ודיווח על נשר מת שנמצא בשטח או סימני הרעלה כלשהן.

יגאל מילר, האחראי לרביית דורסים ברשות הטבע והגנים: ''הנשר המקראי, המצוי כיום בסכנת הכחדה ושתפוצתו בארץ עומדת על כ- 150 פריטים בלבד, הוא סמל תרבותי משמעותי – הן בארץ הן בעולם, ובעל חשיבות מכרעת למערכת האקולוגית. רשות הטבע והגנים פועלת ללא לאות על מנת להגן ולעודד רבייה של אוכלוסיית הנשרים בישראל, גם באמצעות כלים מלאכותיים, בכדי לצמצם את הכחדתם, שנובעת בעיקר מהרעלות, צייד, דלדול מקורות המזון במקומות הקינון, התחשמלות ועוד".