הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות התעשיינים: הדרך להורדת מחירי המזון - מע''מ דיפרנציאלי


את הדברים אמר נשיא ההתאחדות שרגא ברוש לנציגי האוצר בוועידת התעשייה 2017. יו''ר ועדת הכספים גפני: ''הממשלה לא עושה מספיק כדי לקדם את התעשייה בישראל. אנחנו בקואליציה ובכך אני מאשים גם את עצמי''. מנכ''ל משרד הכלכלה: '' יש התדרדרות משמעותית של התעשייה בישראל לצד אווירה אנטי עסקית קשה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-01-2017



נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בועידת התעשייה, צילום: עופר עמרם - באדיבות התאחדות התעשיינים

"הדרך להוריד את המחירים בישראל היא קודם כל מע"מ. ברוב ארצות ה-OECD המע"מ על מזון הוא 0 אחוז. אחרת, עם כל המיסים שהתעשייה בישראל צריכה לשלם למדינה, אין דרך להוריד את המחיר". כך אמר נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בועידת התעשייה 2017 של התאחדות התעשיינים, שנערכה ביום חמישי השבוע התל-אביב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדברים נאמרו במסגרת פאנל שהתקיים בנושא תעשיית המזון בישראל - "על שלוש רפורמות ותעשיית מזון אחת". ברוש פנה למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד שנכח בדיון והוסיף: "כמובן שאם אומרים שהמחיר מקדש את הכל, אז אפשר גם לייבא את כל המזון בישראל. כל היצרנים הכי גדולים, יודעים גם לייבא הכי טוב, אבל אז לא תישאר פה תעשייה ולא יישארו פה מקומות עבודה".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר בתגובה: "שרגא צודק. יוקר המחייה הוא לא תולדה של התעשייה בישראל. מחקרים מראים שישראל יקרה ב-30 אחוז בתחום מוצרי המזון ושרגא צודק שחלק ניכר מעלות המוצרים הם אנחנו המדינה, בתצורת המיסים והבירוקרטיה. אין ספק שצריך לטפל בכך, מתוך תפיסה שהמטרות של משרד האוצר והתעשייה הן מטרות משותפות". באב"ד הוסיף ואמר: "אנחנו יודעים שאנחנו לא מטפלים מספיק במפעלים בארץ ובגלל זה גם התעשייה בישראל מצטמצמת ולכן צריך להתחיל לפעול לשינוי מגמה, ואני שמח ששרגא דחף לכך שהממשלה תקים ועדה שתבחן כיצד ניתן לעודד את התעשייה בישראל".

נשיא המדינה ראובן ריבלין שנשא דברים בועידת התעשייה אמר: ''על התעשיינים לעשות מאמץ מודע לחדור אל חלקים בחברה הישראלית שעד כה היו מחוץ למעגל התעשייה. עליהם לגייס לתעשייה ציבורים שאין להם כיום דריסת רגל בתעשייה הישראלית. פוטנציאל הצמיחה של המשק הישראלי מושפע היום באופן הדוק מהנעשה במגזר הערבי ובמגזר החרדי. אלו מגזרים שצריכים טיפול מיוחד והרחבת מעגל המועסקים בהם."


נשיא המדינה ראובן ריבלין בוועידת התעשיה 2017, צילום: עופר עמרם - באדיבות התאחדות התעשיינים

עוד אמר הנשיא ריבלין, "לאורך זמן, מעסיק שלא ידע לגייס עובדים מהציבור החרדי ומהחברה הערבית פשוט לא יוכל להתחרות כפי שגם הכלכלה הישראלית לא תחזיק מעמד ללא השתלבות אפקטיבית של ציבורים אלה. מיצוי הכישרון הישראלי בכל מקום בו הוא נמצא - חיוני לכל חברה עסקית שרוצה לצמוח ולהתחרות בעידן של חדשנות. אם תרצו אין זו אגדה. אם תרצו, התעשייה יכולה לשמש קטר שמוביל את המשק כולו במהפכת הגיוון. זה שינוי שיתרום לכם ויתרום לחברה כולה."

צריך לעודד אנשים לאכול בריא ולא להיטפל לתעשיית המזון

מנכ"לית יצרנית הוופלים "מנעמים", התעשיינית ליאורה בירנהק, התייחסה בפאנל לפעילות ועדת האסדרה של משרד הבריאות ואמרה: ''מסקנות הועדה היו על הגב של התעשיינים. משרד הבריאות והשר יעקב ליצמן מוביל פעולות שהופכות אותו לפופולארי בציבור, אבל מי שמשלם את המחיר הם אנחנו התעשיינים. לדוגמה הסימון האדום יופיע על השקיות שלנו למרות שכבר בשנת 99' הוצאנו את השומן טראנס מהמוצרים. אם רוצים שאנשים יאכלו בריא, צריך לשנות את זה על ידי חינוך- רופאים צריכים ללמד את המטופלים שלהם מה לאכול ולעודד אנשים לעשות ספורט, ולא להיטפל לתעשיית המזון".

בירנהק הוסיפה ואמרה כי "צריך לזכור גם שכל שינוי רגולטורי שכופים עלינו כמו שינוי אריזות, עולה לנו עשרות אלפי שקלים, שהם נטל עצום על המפעלים הקטנים והבינוניים וכל הרגולציה הזו רק מובילה לסגירה של מפעלים כמו שלי. אם רוצים להוריד את מחירי המזון בישראל, צריך פה כמה שיותר מפעלים קטנים ובינוניים, ולא לעודד את הסגירה שלנו באמצעות רגולציית יתר".

ראש שירותי בריאות הציבור, של משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הוסיף ואמר: "המטרה שלנו בועדת האסדרה היא לעודד יצרנים קטנים ובינוניים לייצר מוצרים יותר טבעיים ופחות מלאכותיים. המסר המרכזי שאנחנו רוצים להוביל הוא אימוץ של תזונה ים תיכונית- יותר פירות וירקות ודגים ופחות בשר".

התעשייה נמצאת בתהליך של התרסקות

בפתח "ועידת התעשייה 2017" אמר נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש: "הרבה אנשים שצריכים לדאוג לא דואגים, למרות שהתעשייה נמצאת בתהליך של התרסקות. מ- 60 מפעלים שהוקמו לפני עשור, בשנה האחרונה הוקמו רק חמישה מפעלים. כמו כן, אם בעבר רק ל- 16 אחוז בעלי מפעלים ישראלים היו גם מפעלים בחו"ל, היום ל- 36 אחוז בעלי מפעלים יש גם קווי ייצור בחו"ל, ואנחנו מאמינים כי בשנים הקרובות המספר הזה יקפוץ לכ- 50 אחוז".

ברוש הוסיף ואמר כי הירידה בפעילותה של התעשייה בישראל מתרחשת כשהסקטור העסקי כמעט ולא קולט עובדים חדשים, אלא רק הולך ומצטמצם. ''האבטלה נמוכה רק בגלל שהסקטור הציבורי קולט עובדים ומתנפח על חשבון כספי הציבור, לצד רגולציה כבדה ובירוקרטיה בלתי נסבלת. אלו הנושאים שמטרידים אותנו ואמורים להטריד את כלל הציבור הרחב, שכורע תחת הנטל ונשאר בלי מקומות עבודה חדשים". אמר ברוש.


מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל בועידת התעשייה 2017, צילום: עופר עמרם - באדיבות התאחדות התעשיינים

מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל ציין כי בשנה האחרונה פעלה ההתאחדות רבות לחיזוק התעשייה הישראלית. ''בין השאר הצלחנו להפחית את מס חברות, הובלנו לאישור שני מסלולי השקעות לתעשייה שלא מייצאת, הוארך הפטור מהחזר תמלוגים, הגדלנו את מענקי החברות לגז, הוספנו למעלה מ- 2,000 עובדים פלשתינאים לתעשייה המקומית ועוד. האתגר הגדול שלנו כיום קדימה הוא להגדיל בחזרה את חלקה של התעשייה במשק, שהלכה והצטמצמה בשנים האחרונות. מתחילת השנה היצוא נחלש כבר ב- 3 אחוז והחשש שלנו הוא להפסיד את מנוע הצמיחה הראשי של המשק. לכן המשימה המרכזית שלקחתי על עצמי עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל, הנה חיזוק התעשייה הישראלית. זאת באמצעות אימוץ תוכנית ממשלה להגדלת כושר התחרות של התעשייה והיצוא הישראלי, הגדלת פעילויות היצוא, הגדלת מצאי העובדים הטכנולוגיים והמקצועיים בתעשייה, הגברת פעילויות היצוא ועוד. בד בבד אנו פועלים לחיזוק תעשיות ההיי-טק וייצוגן בהתאחדות התעשיינים, במסגרת פעילות איגוד האלקטרוניקה. חברות ההיי טק הן העתיד של מדינת ישראל ואנחנו רוצים אותן איתנו".

''אווירה אנטי עסקית קשה בישראל"

"אני חושב שבשנה וחצי האחרונות הבנו שיש ההתדרדרות משמעותית של התעשייה בישראל לצד אווירה אנטי עסקית קשה" אמר בועידה מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה עמית לנג, במסגרת פאנל "צמיחה או צניחה".

לנג המשיך ואמר כי "האווירה הקשה היא חלק מהבעיה לקדם את הסביבה העסקית בישראל ולכן אני שמח שעכשיו מקימים ועדה מיוחדת אשר תבחן כיצד ניתן לקדם את התעשייה. אמנם יש רגולטורים שיוצרים קשיים לתעשייה ולכן קשה לנהל מדיניות שהיא פרו- תעשייה אבל אני חושב שמשרד הכלכלה והתעשייה בפרט עושה המון למען המפעלים בישראל ועוזר להם לפתור בעיות".

מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג, אמרה: "אני חושבת שכדי לעזור לתעשייה אנחנו צריכים משהו שהוא מעבר לוועדה לעידוד התעשייה, משהו שהוא מעבר למדיניות, אלא חזון אמיתי שישפיע על כל מה שקורה מסביב ועל התעשייה המדהימה שלנו. הרי יש לנו תעשיית קלינטק מדהימה, יש לנו תעשיה חקלאית מדהימה ואפשר ליצור פה דברים יוצאי דופן. צריך להכיר בכך ולעודד את התעשייה ולא לתקוף אותה. לצערי תוקפים פה גם עם דברים שהם פשוט לא נכונים. לדוגמה אפס אחוז מס הוא מיתוס. אנחנו משלמים הרבה מיסים על העובדים שלנו".


פאנל צמיחה או צניחה - ועידת התעשייה 2017, צילום: עופר עמרם - באדיבות התאחדות התעשיינים

מנכ"ל קבוצת שטראוס גדי לסין: "אני בן למשפחת עולים ארגנטינאית וחלק מהתרבות שלנו זה לשבת ולהתלונן שהכל 'לא בסדר', ומה 'לא קורה', עם דגש על 'הלא'. ואני חושב שמהבוקר אנחנו שומעים בוועידה רק תלונות, למה דברים לא עובדים ומי אשם. לכן ההמלצה שלי היא להתייחס לשיפור התעשייה כמו תוכנית עסקית, לקבוע חזון ויעדים ולמצוא אנשים מוצלחים ופשוט לפעול. אני כן מאמין שאנשים בפוליטיקה מחפשים לעשות טוב וגם תעשיינים הם אופטימיים שמאמינים בטוב ויש להם גם שכל לעשות טוב ולהצליח. לכן במקום לדבר על אווירה, אנחנו הקמנו בהתאחדות התעשיינים צוות אסטרטגיה, ליצירת תוכנית של עשור לתעשייה. היום התעשייה היא 14 אחוז מהתוצר ואנחנו צפויים לרדת ל- 10 אחוז, והמטרה שלנו בתוכנית היא שהתעשייה תהיה למעלה מ- 20 אחוז מהתוצר".

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, אמר בתגובה לדברי לסין: "אפשר לדבר על אופטימיות ועל להאמין בטוב, אבל המציאות היא שהתעשייה נמצאת במשבר. אז גם אם יש בה 'פרחים גדולים' של תעשייה שפורחת, אנחנו עמוק בבעיה. בסוף צריך לשים את הדברים על השולחן- כרגע אין תפיסה תעשייתית בישראל. והרי מדובר במשהו שקשה לבנות אותו- אי אפשר להקים תעשייה יש מאין, זה הולך הרבה אחורה, צריך אנשים לתעשייה, צריך חינוך טכנולוגי, צריך שהמדינה תעדף רכישת מוצרים 'כחול לבן', מה שלא קיים היום. ממשלת ארה"ב חושבת שצריך לשמור על האינטרסים האמריקאיים ולכן שומרת על התעשייה שלה, אבל לא בטוח שאנחנו יודעים לעשות את זה פה בארץ. פה לצערי לא שומרים על התעשייה".

משה גפני: הממשלה לא עושה מספיק כדי לקדם את התעשייה בישראל

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת חה''כ משה גפני, נשא דברים בועידת התעשייה ואמר: "מפעלים בורחים מהארץ מכיוון שהממשלה לא עושה מספיק כדי לקדם את התעשייה בישראל. אנחנו בקואליציה ולכן ובכך אני מאשים גם את עצמי. במקום שיהיו פה הנחות במיסוי למפעלים, יש כאלו שמתנגדים והעזרה למפעלים מתעכבת ולא עומדת מספיק על סדר היום. דווקא בנקודת המפגש הזו, שיש משק חזק וההכנסות של המדינה הן 10 מיליארד שקל יותר ממה שחזו, זה מצב כמעט בלתי הגיוני שדווקא עם התעשייה אנחנו לא מצליחים לגרום לה להתרומם בחזרה. כדי לשנות את המגמה, אנחנו בועדת הכספים מנסים להיות תמיד בני ברית של התעשייה, אנחנו רוצים לעמוד לצדכם ולעזור".


יו''ר ועדת הכספים בכנסת משה גפני, צילום: עופר עמרם - באדיבות התאחדות התעשיינים