הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הדבוראים זועמים: מאות עצי אקליפטוס יכרתו בקרוב בעמק החולה


העצים עומדים להיכרת ע''י רשות הטבע והגנים באישור משרד החקלאות. דבוראים וחקלאים פנו למשרד בבקשה לעכב את הכריתה המתוכננת עד למציאת פתרון חלופי עבור הדבורים. ''עץ אקליפטוס אחד מספק מזון צוף לכוורת שלמה. הכריתה תגרום להרס מושבות הדבורים ולפגיעה אנושה בהאבקת הגידולים החקלאיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-01-2017



עמית יוסף דבוראי מיסוד המעלה בשטח הכוורות ליד אקליפטוסים שאמורים להיכרת, צילום: ארגון מגדלי הדבורים בישראל

רשות הטבע והגנים מתכוונת לכרות בקרוב מאות עצי אקליפטוס בשמורת החולה, באישור פקיד היערות במשרד החקלאות. כך נמסר היום מארגון מגדלי הדבורים בישראל. ראשי הרשויות באזור, דבוראים וחקלאים שיגרו  מכתבים בהולים למשרד החקלאות בבקשה לעכב את הכריתה המתוכננת עד למציאת פתרונות חלופיים לשמירה על חיי הדבורים, שהן המאביקות העיקריות של המזון מהצומח - אך עד כה לא נענו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אילן אור, ראש מועצה מקומית יסוד המעלה במכתבו למשרד החקלאות: "אנו מתנגדים התנגדות מוחלטת לכריתת העצים המצויים בנוף המיוחד המאפיין את המושבה הוותיקה יסוד המעלה. השטח המיועד לכריתה נמצא בסמוך לחורשת המייסדים בה נטעו עצי האקליפטוס על ידי ראשוני המתיישבים בעמק החולה טרם ייבוש הביצה. המועצה המקומית יסוד המעלה, דוגלת בשמירה על החי והצומח, מחנכת את ילדי המושבה לקיימות ולשמירת הסביבה, דואגת לפרנסתם של החקלאים במושבה ורואה חשיבות בשימור המורשת ההיסטורית של היישוב ועמק החולה".

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית גליל עליון: "קיבלתי בהפתעה ותדהמה את הידיעה על הכוונה לכרות מאות עצי אקליפטוס בעמק החולה. אני מתנגד למהלך של כריתת העצים, שהם חלק בלתי נפרד מהגליל העליון, והינם נכס כלכלי, נופי וערכי שערכם לא יסולא בפז. אני קורא לעצור כל מהלך שמקדם את גדיעת עצי האיקליפטוס בעמק החולה" כתב זלץ במכתבו.

"מי החולה" אגודה חקלאית ביסוד המעלה שיגרה גם היא מכתב בהול למשרד החקלאות: "עצוב וקשה לראות איך ענף החקלאות הולך ודועך, קשה יותר לראות כי רשות הטבע והגנים יבצעו מהלך כזה דרמטי שיפגע בחקלאים המתפרנסים מענף הדבורים, בחיות המתקיימות בסביבה זו, לנוף האופייני באזורנו ופגיעה בהיסטוריה של מדינת ישראל".

עץ אקליפטוס אחד מספק מזון צוף לכוורת שלמה

עמית יוסף דבוראי יסוד המעלה שכוורותיו מוצבות בין עצי האקליפטוס שאומרים להיכרת: "אני קורא למשרד החקלאות לעצור את הרס הטבע בישראל המתבצע על ידי רט"ג ולמנוע את הכריתה המתוכננת בעמק החולה! הכריתות המאסיביות מהוות מכה אנושה עבור הדבורים, הדבוראים, החקלאים וכמובן הציבור הרחב. אם תתבצע הכריתה בעמק החולה, יפגעו מושבות הדבורים המאביקות את הגידולים החקלאיים בגליל, וכך תפגע החקלאות כולה וייצור המזון מהטבע. מדובר במחדל ולא ייתכן שהממשלה שותקת! אנו נמשיך למחות עד עצירת הכריתות לאלתר בכל רחבי הארץ"

''בשנה האחרונה ביצעה רשות הטבע והגנים כריתות יזומות של מעל 2,500 עצי אקליפטוס בוגרים בנחל אלכסנדר, רמת הגולן, נחל שורק, שמורת דן ועוד, שנמכרו לקבלני וסוחרי עץ פרטיים'' אומרים בארגון מגדלי הדבורים. ''חקלאים ותושבים ברחבי הארץ התעוררו מדי בוקר, למראה האסון בו נכרתים מול עיניהם אלפי עצי אקליפטוסים ותיקים, רמי קומה, שהינם חלק מנוף הארץ כבר עשרות שנים. כתוצאה מהכריתות המאסיביות נגרם נזק בלתי הפיך לענפי החקלאות. עץ אחד של אקליפטוס מספק מזון צוף לכוורת שלמה שתפוקתה בין 30-50 ק"ג דבש. ההפסד השנה לענף הדבש מוערך בכמיליון שקלים'' אומרים בארגון.

רשות הטבע והגנים:  עצי האקליפטוס גורמים לפגיעה במיני צומח ובעלי חיים בסביבתם

ראשי הרשויות בארץ, חקלאים, דבוראים, חוקרים ובוטנאים, קוראים לציבור הרחב לחתום על עצומה הקוראת לעצור לאלתר את המשך כריתת העצים - עד למציאת פתרונות חלופיים לשמירה על חיי הדבורים.  לטענת יוזמי העצומה, האקליפטוס אינו מין פולש, אלא  נמנה על 'המין הגר', ואינו מסכן את צמחיית הבר בישראל, זאת בניגוד לעמדת רשות הטבע והגנים שפרסמה לפני שבוע מחקר הקובע כי עצי האקליפטוס גורמים לפגיעה במיני צומח ובעלי חיים בסביבתם, המוגדרים כערכי טבע נדירים וייחודיים לישראל. המחקר בוצע בחולות מישור החוף - מערכת אקולוגית הנמצאת בסכנת הכחדה, וממנו עולה כי עצי האקליפטוס מזמנים לשטח פי 6 מיני צומח פולשים לעומת שטחים טבעיים ללא אקליפטוסים.

''הכריתה גורמת לחיסול ענף הדבורים והאבקת הגידולים החקלאיים בישראל, הטבע הישראלי, מורשת ההתיישבות, בית לבעלי החיים ולחיסול הדבורים, שהן המאביקות העיקריות של המזון מהצומח. ללא דבורים לא יהיה מזון'' אומרים יוזמי העצומה, אשר תוגש לנשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, שרים וחברי כנסת,.

בועז כנות, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל: "זו המלחמה של כלל אזרחי ישראל. אנו קוראים למשרד החקלאות לעצור לאלתר את הכריתה המתוכננת בעמק החולה ואלו המתוכננות ברחבי הארץ כולה וקוראים לראשי הרשויות שעדיין לא הצטרפו למאבק, לחקלאים ולציבור הרחב, לחתום על העצומה החשובה. לא ייתכן שהממשלה, וגוף הנחשב לירוק, יאשרו כריתת עצים צופניים, מזון הדבורים, בתקופה בה מושבות דבורים שלמות נכחדות עקב מחסור במזון לדבורים".

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש: ''על כולנו להבין את משמעות ייצור מזון מהצומח בהקשר קיום הדבורה ולשמור עליה למען עתיד האנושות כולה: "כל צמח או עץ צופני שיינטע יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש ויתרום להמשך קיום החקלאות וייצור המזון. שליש מכמות המזון החקלאי הטרי בעולם, מופק בעזרת האבקתה של הדבורה ולכן אנו נאבקים למניעת כריתת עצי האקליפטוסים וקידום נטיעות צופניות ברחבי הארץ!".

בישראל פועלים היום כ-500 דבוראים. דבורת הדבש תורמת לתל"ג החקלאי באמצעות האבקת הגידולים החקלאיים כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה.