הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכלכלה: נבדוק את תוכנית הסיוע לצפון סעיף אחר סעיף


על רקע סדרת הכתבות ששודרו בשבוע שעבר בחדשות 2 'מאבדים את הצפון' ויום לאחר שהממשלה אישרה את התכנית לפיתוח כלכלי של אזור הצפון, קיימה היום וועדת הכלכלה דיון מיוחד בנושא. איתן כבל: ''נער הייתי וגם זקנתי, ראיתי כל-כך הרבה תכניות והצהרות ועכשיו אני רוצה לראות שורה תחתונה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-01-2017



צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מאבדים את הצפון: ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (ג') לישיבה דחופה שעסקה בתוכנית לפיתוח כלכלי של אזור הצפון שאושרה אתמול בישיבה הממשלה, בהמשך לדיון מיוחד שקיימה הוועדה לפני כחודש, ובהמשך לסדרת הכתבות 'מאבדים את הצפון' ששודרו בשבוע שעבר בחדשות 2.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בפתח הישיבה התייחס יו''ר הועדה איתן כבל להבטחת הממשלה להשקיע 15 מיליארד ₪ בצפון - אחרי שזו אושרה אתמול, ואמר כי התחושה היא שמדובר במסך עשן כשלמעשה לא מדובר בהשקעות חדשות אלא בתוכניות שהיו בתקציב ממילא. היו''ר דרש ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת לבחון זאת לעומק, והודיע כי לאחר שתסתיים הבדיקה יכנס ישיבה מיוחד בהשתתפות שר האוצר, השר לפיתוח הנגב הגליל והפריפריה ושר הבריאות.

כתב חדשות 2 בצפון, גיא ורון, סיפר לחברי הוועדה על סדרת הכתבות שחשפה את המצב בצפון ואמר: "כשעברתי לפני 6 שנים לגור בגליל העליון לא החתימו אותי על תעודת אזרח סוג ב'".

ראש עירית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט: ''אם מישהו לא הבין את זעקת תושבי הצפון אחרי סדרת הכתבות, עכשיו כולם כבר מבינים. יש בשורות בתוכנית הממשלה, אבל אני לא מאמין שהיא תביא מהפכה וצריך כבר בעוד חודשיים לעשות חשיבה מחודשת. יכול להיות שהגיע הזמן שבגליל תקום מפלגה שתדאג לתושבים".

סגנית הממונה על התקציבים באוצר שירה גרינברג, טענה כי התוכנית היא תוספת של 15 מיליארד ₪ מעבר לתקציב 2016. לדבריה, הפרק הכלכלי כולל תוספת של 450 מיליון ₪, התשתיות עוד 12 מיליארד ₪, יותר ממיליארד ₪ לבריאות והשקעות נוספות בחינוך ובהון אנושי. היו"ר כבל הגיב לדבריה ואמר: ''יש חשש שזורקים רימון עשן ובסוף מכל הסכומים האלה הצ'ופר הוא מצומצם''.


יו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל וראש עירית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט, צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת

ח"כ יצחק וקנין שגר בצפון הארץ, סיפר כי בנותיו בעלות תואר ראשון ותואר שני, נאלצו לעבור לאזור המרכז לאחר שניסו למצוא עבודה בצפון אך כל מה שהצליחו למצוא הן משרות בשכר נמוך. "פעם הממשלה הבינה שצריך לתת עדיפות לפריפריה, ואם המדינה לא תחזור ותשים כסף שום דבר לא יעזור", אמר וקנין.

ח"כ איתן ברושי: ''הצפון אטרקטיבי רק בסופי שבוע ובלתי אפשרי בשאר ימות השבוע. השאירו אותנו לשמור על הירוק בצפון בעוד שכל היפים והאמיצים שבאים מהמרכז עם רכבי 4X4 לוקחים את הירוקים".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין הוסיפה כי בתוכנית אין בשורה לתעשייה המסורתית, ו-60 מיליון ₪ בשנתיים אין בהם די להעביר מפעלים לצפון.

ח"כ יפעת שאשא ביטון: ''אין ספק שהצפון גדוש אתגרים ושהממשלה צריכה לקחת אחריות בחיזוקו לטווח ארוך, אך צריך גם לחזק את התדמית של המקום ולראות גם את הדברים הטובים''. בוחבוט הגיב על כך ואמר: ''אי אפשר להגיד שהכל טוב, ואם משרד הבריאות לא קיבל תקציב נוסף לא נפתור את הבעיות ואפילו נסגור את בית החולים בנהריה''.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס ציינה כי אחוזי האבטלה בצפון הם פי 3 מאלה שבמרכז הארץ, ומהתוכנית של הממשלה עולה שההשקעה העיקרית היא בתשתיות שמקרבות את הפריפריה למרכז בעוד שמה שצריך זה לעשות הוא להיפך – להביא את רמת השירותים שניתנים במרכז גם לפריפריה. "אם רוצים שהזוגות הצעירים יבואו לצפון אז צריך לתקן את הליקויים".

ח"כ חיים ילין: ''עד שלא תהייה מלחמה כסף לא יזרום לצפון, שנהנה משקט ביטחוני מאז 2006''. ח"כ דב חנין הוסיף: "מבחינת דיבורים אפשר להיות רגועים, אבל הגיע הזמן לממש את הדיבורים למעשים".

היו"ר כבל סיכם והזכיר את דרישתו לקבל ממרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח מלא על התוכנית, ואמר כי בעוד כחודש יזמן את שר האוצר, שר הבריאות והשר לפיתוח הגליל לישיבה מיוחדת. "נער הייתי וגם זקנתי, ראיתי כל-כך הרבה תכניות והצהרות ועכשיו אני רוצה לראות שורה תחתונה. נפרק את התוכנית סעיף אחר סעיף ולא נרפה מהעניין הזה, אם הממשלה תביא כסף חדש נוריד בפניה את הכובע אבל אם לא נצטרך לטפל בזה" אמר כבל.