הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הפנים אישרה את חוק המים


יו''ר וועדת הפנים דודי אמסלם: ''אני מקווה שהורדת מחירי המים למשקי הבית ולחלק גדול של החקלאים ישפיע גם על יוקר המחיה. נבחן את ההשלכות על כל ענף החקלאות, ואם יסתבר שמחיר המים לכולם גבוה מדי, נתקוף את הנושא יחד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-01-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר שעות ארוכות של דיונים, ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (ד')  את תיקון 27 לחוק המים לקריאה שניה ושלישית. 11 הצביעו בעד החוק ו-3 נמנעו - חברי הכנסת מיכל בירן, איתן ברושי ואילן גילאון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם: " אני מקווה שהורדת מחירי המים למשקי הבית ולחלק גדול של החקלאים תשפיע גם על יוקר המחיה. עיבוד הקרקע הוא ערך חשוב. לאחר שעשינו שינוי היסטורי והשווינו את מחיר המים לכל החקלאים, נבחן את ההשלכות על כל הענף, ואם יסתבר שמחיר המים לכולם גבוה מדי, נתקוף את הנושא יחד".

משמעות תיקון 27 לחוק המים, היא שמחירי המים השפירים לחקלאות יופחתו מיום 1.1.17 מ 2.5 ₪ באזורים שונים בארץ, בהם בנגב, ל- 1.98 ₪ באופן מידי וירדו בהדרגה. בשנת 2018 מחיר המים יירד ל 1.84 ₪ ובאזורים שאין צריכה של מים מושבים מסוגים שונים המחיר ירד ל-1.54 4. מחירי המים לחקלאים ששילמו פחות מהמחיר החדש (1.98) יעלו בהדרגה במהלך 5 שנים ולא באופן מידי, עד שייווצר שוויון במחירים לכולם. בנוסף, מחיר המים במשקי הבית יופחת ב 14% בכל הארץ.

על פי סיכום של יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם עם משרד האוצר, הוקצו 100 מיליון שקלים למשך שנתיים (50 מיליון בכל שנה) לפיצוי חקלאים שבשל ההשלכות של החוק יאלצו לשנות את הגידולים החקלאיים.

חוק המים בנוסח שהתקבל לאחר כל התיקונים שהכניסו בו חברי הוועדה, כולל סנקציות בצורת קנסות למפר החוק ובצורת ערבויות של בעלי רישיון להפקת או אספקת מים. לדרישת ח"כ יצחק וקנין, ממובילי הצעת החוק, הערבות הוגבלה ל-5 אגורות לקוב כפול היקף ההפקה. הקנסות הוגבלו ל-100,000 ₪ , ואם מדובר בתאגיד ל-200,000 ₪.

לבקשת ח"כ חיים ילין תוקם ועדה שתעקוב אחר השלכות החוק, והיא תדווח את תוצאות המעקב לוועדת הפנים בכל שנה. הוועדה תמנה נציגים ממשרד האוצר, החקלאות, רשות המים ושני נציגי חקלאים. ועדה זו גם תקבע מי החקלאים שיפוצו מכספי הקרן שיעמיד משרד האוצר, לפיצוי החקלאים.

לאחר שהוכנסו כל התיקונים שהח"כים איתן ברושי וחיים ילין דרשו, הוסרו כל ההסתייגויות והצעת החוק אושרה ללא מתנגדים.

שר החקלאות אורי אריאל: ״אחרי שנים שמחירי המים לחקלאות רק עלו והפכו לנטל כלכלי כבד על החקלאים, הצלחנו לשנות את המצב. החלטנו היום יחד עם חברי הועדה המיוחדת בראשות ח"כ דודי אמסלם על הורדה מיידית של מחירי המים לחקלאות. היו גישות שונות למציאת הדרך הנכונה להורדת המחירים, אבל השורה התחתונה היא חד משמעית: מחירי המים לחקלאות יוזלו״.

נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים דובי אמיתי: "אני מברך על ההחלטה להוזיל את מחירי המים השפירים, המסופקים על ידי מקורות, אשר האמירו לגבהים שאיתם לא ניתן לקיים חקלאות. עם זאת, צר לי על שהאוצר בחר שלא להכניס את היד לכיסו אלא להכניס את היד לכיסי החקלאים - אחד על חשבון השני - על מנת לממן את המהלך ובנוסף ביטל את הפיקוח הפרלמנטרי של חברי הכנסת על מחירי המים".

ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג', מי שהוביל את התיקון ודרש השוואת מחירים לכולם מברך: "הסתיים מאבק צודק. מדובר בתיקון עוול. במוסר. אי אפשר לגדל חקלאות ב 2.5 ₪ לקוב וללא שיוויון. כל תושבי ישראל משלמים מחיר אחיד עבור צריכת המים הביתית והחשמל, אין היגיון שיהיה פער כזה בחקלאות. לגדל עגבניה בדרום- עד עכשיו עלה יותר. ההובלה של ניהול משק מים ארצי הוא מבורך. אם בהמשך באזורים מסויימים יצטרכו לתת טיפול נקודתי- יינתן טיפול נקודתי. המים הם נכס של המדינה."