הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כדי שחיות הבר יהיו פה גם מחר


הטבע הפראי, המפתיע, המפעים, אינו תמיד מובן מאליו. לעתים הוא בסכנה ברורה ומידית והסיבות לכך רבות ומגוונות. מעבר לצד המוסרי כלפי מי שאין לו פה לייצג את עצמו, לחיות הבר השונות תרומה רבה גם לאדם עצמו. אם לא נצליח למצוא את האיזון הנכון, הרי נפגע גם במערכת האקולוגית השלמה וגם באדם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2016



צבי ארצישראלי, צילום: דורון ניסים - רשות הטבע והגנים

לאורך ההיסטוריה האנושית בחר האדם להתגורר בלב אזורים טבעיים ורתם את משאבי הטבע לצרכיו. לעתים על חשבון בעלי החיים ומרחב מחייתם. למרות השפעתם החיובית של בעלי החיים על המין האנושי, במקרים רבים בחר האדם להרוג אותם, או במקרה הטוב - להתעלם מהם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הטבע הפראי, המפתיע, המפעים, אינו תמיד מובן מאליו. לעתים הוא בסכנה ברורה ומידית. הסיבות לכך רבות ומגוונות - החל מפיתוח תשתיות והרס שיטתי של בתי גידול טבעיים וכלה בציד לא מבוקר ובסחר לא חוקי בערכי טבע.

בשנים האחרונות מבינים רבים ממקבלי ההחלטות, שהתהליך ההרסני הזה חייב להיפסק. מעבר לצד המוסרי כלפי מי שאין לו פה לייצג את עצמו, לחיות הבר השונות תרומה רבה גם לאדם עצמו. אם לא נצליח למצוא את האיזון הנכון, הרי נפגע גם במערכת האקולוגית השלמה וגם באדם.

נזכיר כדוגמא את המלחמה הנוראית בעטלפים בשנות החמישים של המאה ה-20 שהביאה את אוכלוסיתם לסכנת הכחדה ממשית.  בעקבות ההבנה במשך השנים, כי העטלפים מועילים יותר מאשר הם מזיקים, הופסקה הרעלת המערות בהן שהו והחלו מאמצים רבים בחקירת ושימור העטלפים. אחד ממיזמי השימור הגדולים של העטלפים בארץ הוא הכשרת מוצבים נטושים של צה"ל בגבול עם ירדן ללינת עטלפים. מיזם זה מתבצע בשיתוף פעולה של צה"ל, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע ונחל הצלחה רבה. ב-2014 הצטרפה ישראל לאמנת Eurobats לשימור עטלפים. כיום אנחנו יודעים, כי העטלפים הם מדביר ביולוגי מדהים הנרתם לטובת האדם. במקום חומרי ריסוס מסרטנים יפעלו כוחות הטבע.


עטלף היזהר, אור מסנוור לפניך ! שילוט חוצות, צילום: רשות הטבע והגנים

במסגרת הניסיונות לשמור על המערכת האקולוגית ועל המגוון הביולוגי העצום החי בה, צריך להביט על העולם דרך עיניהם של בעלי החיים, ולבחון כיצד ניתן להעניק להם את החיים בחזרה, זאת בין היתר אמצעות שיקום בתי גידול, יצירת מסדרונות תנועה, חיבור רצפים, הכרזת שמורות, מניעת צייד בלתי חוקי, שימוש בחומרים ברי קיימא ועוד.

על רקע זה, רשות הטבע והגנים, שהיא הארגון הממונה מטעם המדינה על יישום החוק להגנה על חיות הבר, משיקה קמפיין רחב היקף שמטרתו  ליצור מודעות ציבורית לנושא מיני בעלי החיים שבסכנת הכחדה והדרכים לשמור עליהן. כל זאת כדי שבעלי החיים המיוחדים הללו יהיו פה גם מחר.

"כדי שחיות הבר יהיו פה גם מחר"

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי הקמפיין הוא שחיות הבר לא מבינות את שפת בני האדם , אך אנחנו, בני האדם, יכולים להבין את משמעות מעשינו והשפעתם עליהן ולכן לשקול מחדש את החלטותינו. לציבור תפקיד מהותי וחשוב בשמירה על חיות הבר- החל משמירה על טבע נקי, דיווח לרשות הטבע והגנים אודות חיה פצועה או במצוקה, הפחתת שימוש בתאורה מלאכותית בשטחים פתוחים - בדגש על מערות עטלפים, הימנעות מטיפוס וגלישה על צוקים באזורי קינון נשרים, סיוע במניעת צייד לא חוקי ועוד.

הקמפיין יתמקד בשלב הראשון בחמישה מיני "דגל", המוכרים יחסית לציבור הרחב ומציגים בתי גדול שונים וסוגיות שונות בשמירת טבע: צבי, נשר, צב ים, עטלף וסלמנדרה. היקף ההשקעה בקמפיין שיתחיל בתחילת חודש דצמבר וירוץ בפעימות שונות לאורך השנה, מוערך בכ-2 מיליון ₪.


שמרו על צבי ה ים, צילום: עומר וולבוטר - רשות הטבע והגנים

סקרי אוכלוסייה אחרונים של חיות בר אלו, שנערכים לאורך שנים על ידי רשות הטבע והגנים, מצביעים על דילול משמעותי באוכלוסיית חיות הבר בישראל. לפי הסקרים אוכלוסיית הנשרים בישראל מונה כיום רק כ-150 פריטים לעומת 460 בשנת 2003, ומספר קינוני הנשרים בארץ , מדד המבטא את מצב אוכלוסיית הנשרים, נמצא כבר מספר שנים במגמת ירידה. אוכלוסיית צבי הים מונה רק כ-500 נקבות מטילות, כאשר מדי שנה נרשמים מקרים רבים של פגיעה בצבי הים בחופי הים בישראל. אוכלוסיית הצבי הארץ ישראלי מונה כיום רק כ-3,000 פריטים כאשר בתחילת שנות האלפיים מספר זה עמד על כ-10,000 פריטים. מצב זה חמור במיוחד לאור העובדה שהצבי הארץ ישראלי הוא בעל חיים ייחודי לישראל ונמצא בסכנת הכחדה עולמית. מעבר להם גם העטלפים והסלמנדרות מוגדרים כמינים בסכנת הכחדה ואוכלוסייתן מידלדלת מאד.


צמיד למען חיות הבר: צילום: רשות הטבע והגנים

במסגרת הקמפיין משיקה רשות הטבע והגנים סרטון פרסומת מרכזי באורך כחצי דקה ועוד שלושה סרטונים קצרים יותר, בכיכובו של דותן חרוש, פקח רשות הטבע והגנים שנבחר כפרזנטור לקמפיין. הסרטונים ישודרו בערוצי טלוויזיה מרכזיים יחד עם פרסום דיגיטלי נרחב ברשתות החברתיות ובאתרי אינטרנט של רשות הטבע והגנים ובכלל. בנוסף הקמפיין ילווה בשלטי חוצות במיקומים מרכזיים וכן באתר אינטרנט ייעודי, שהוקם במיוחד בנושא המינים בסכנת ההכחדה, באמצעותו תהיה הזדמנות לציבור הרחב להכיר לעומק את כל אחת מחיות הבר וגם להבין איך כל אחד מאיתנו יכול לקחת חלק בהמשך קיומה.

כמו כן, השיקה רשות הטבע והגנים גם צמידי הזדהות ירוקים עם הסלוגן המרכזי של הקמפיין – 'כדי שחיות הבר יהיו פה גם מחר', שיחולקו למובילי עשייה ודעה, בין היתר לטובת קידום ויראלי של הנושא באמצעות שימוש בהאש טאג #למעןחיותהבר, וכן הושקו בובות חדשות בדמות חיות הבר. הצמידים והבובות יהיו זמינים לרכישה במרכזי השירות של רשות הטבע והגנים באתרים השונים ברחבי הארץ. בהמשך השנה גם ייצא לאור ספר ילדים בנושא, יוטמעו מושגים במערכת החינוך, ותתקיים פעילות ייעודית לציבור הרחב.




עשרת הדיברות לשמירה על חיות הבר בסכנת הכחדה

גם בעידן המודרני לחיות הבר כגון: צבי ים, צבאים, נשרים, סלמנדרות ועטלפים, תפקיד משמעותי במאזן האקולוגי, ברווחתו ובבריאותו של האדם. על אף זאת האדם הוא זה שגם גורם להיכחדותן כתוצאה מבניית אזורי מגורים, סלילת כבישים, פיתוח טכנולוגיות, חקלאות ,תיעוש אינטנסיבי ואפילו ציד לא חוקי, שמבטיחים אומנם מחד מענה לצרכיו אך מאידך גם פוגעים בחיות, בבתי גידול ובהישרדותם של מיני חיות הבר. לאור כך על האדם גם לפעול לטובת צמצום הפגיעה בהן עד כמה שניתן, כדי להבטיח שהן יהיו כאן גם מחר. רשות הטבע והגנים, האמונה על יישום חוק הגנת חיות הבר יחד עם פעולות לשמריתן, מזמינה אתכם לקחת חלק במשימה חשובה זו. כך תוכלו לעשות זאת.

1. חיות הבר נועדו לחיות בטבע. אם נתקלתם בחיה כזו בטבע, אל תאספו אותה לביתכם גם אם נדמה לכם שאצלכם בבית היא תזכה לחיים טובים יותר. ניתוק חיה זו מסביבתה הטבעית פוגעת קשות ביכולתה לשרוד או לחזור לטבע, והיא אף מנוגדת לחוק.

2. השאירו את הטבע נקי. פסולת אדם שנשארת בטבע, היא אחד מגורמי התמותה העיקריים של חיות הבר, בדגש על צבי הים והצבי הארצישראלי הנדיר המצוי רק בישראל. אלו נמשכות לריח המזון בפסולת שנשארה, אך מבלי לשים לב גם בולעות מגבונים, שקיות פלסטיק ועוד, החוסמים ופוגעים במערכת העיכול שלהן , ובכך נחרץ גורלן למות מרעב. על כן ביציאה לטבע ובכלל הקפידו לאסוף את הפסולת אחריכם וסגרו את מכסי הפחים בסביבה, כדי שהפסולת שלנו לא תהפוך למלכודת מוות שלהן.

3. אל תפריעו לקינון הנשרים הנמצאים בסכנת הכחדה. הימנעו מטיפוס וגלישה על צוקים באזורי קינון והקפידו להימנע מהטסת רחפנים או כל כלי טייס אחר באזורים אלו, המאיימים על הקינון.

4. אל תיקחו לעטלפים את החמצן במערות ואל תסנוורו אותם. היכנסו רק למערות שהכניסה אליהן מותרת ובמועדים שאפשר. הקפידו על הליכה במסלולים המוסדרים והימנעו מתאורה ישירה על העטלפים, בין אם בפנס ובין אם במבזק המצלמה. בנוסף אל תדליקו נרות במערות העטלפים, שכן הנרות צורכים חמצן, שריכוזו במערה נמוך מלכתחילה מריכוזו באוויר הפתוח, וחסרונו פוגע בבית הגידול החיוני לעטלפים.

5. אל תיסעו בחופי הים בכלי רכב ממונעים. עקבות הגלגלים שתשאירו מסיטות את צבי הים ממסלולם לים ובכך נפגע משמעותית סיכויים לשרוד. כמו כן הקפידו ללון רק באזורי החוף המותרים לכך כדי לה לפגוע באזורי התנועה והבקיעה של הצבים.

6. הימנעו מזיהום אור בטבע. הפחיתו את השימוש בתאורה מלאכותית בשטחים טבעיים, המאיימת על חיות הבר בסביבה הטבעית שלהם ומונעות מהם לקיים מהלך חיים תקין.

7. אל תשחררו לטבע הפתוח את חיות המחמד. אם במקרה מאסתם בחיית המחמד/הבית שלכם כגון דג, כלב או חתול, הטבע הפתוח הוא לא המקום המתאים להם, גם אם נראה לכם שלטבע הם נולדו. שחרור חיות מסוג זה לטבע עלול לגרום לנזקים משמעותיים לטבע, לבריאות האדם וגם לחיות עצמן.

8. צייד חיות בר אינו חוקי ואינו מוסרי. אל תיקחו חלק בזה ואם נתקלתם באחרים הצדים חיות או מתעללים בהן, דווחו במהרה למשטרה או למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו *3639

9. מצאתם חיית בר פצועה או במצוקה?! אל תמהרו לאסוף אותה עצמאית או להחזירה פצועה לסביבתה הטבעית. התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו *3639 , וקבלו הנחיות כיצד לנהוג בה. עשו זאת גם כאשר את מזהים סכנה האורבת להן, כגון סיכוני הרעלה, שריפה בשטחים הפתוחים וכדומה.

10. ידע הוא המפתח לשינוי. היכחדות חיות הבר היא לא גזירת גורל. חיות הבר אומנם לא מבינות אותנו אבל אנחנו יכולים להבין אותן. הבנת חשיבות חיות הבר לחיינו, הסכנות המאיימות עליהן והדרך למנוע אותן הם המפתח לשינוי והם אלו שכנראה יבטיחו לנו שחיות הבר יהיו איתנו גם מחר. למענם ולמעננו.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "החובה המוסרית שלנו כלפי הסובב אותנו מביאה אותנו להתבונן בעולם ולהבין שמעשי הבריאה צריכים שמירה. רשות הטבע והגנים קיבלה מנדט מהציבור דרך מערכת חוקים לשמור על הטבע, הנוף והמורשת ובתוכם גם על חיות הבר. השקת הקמפיין היא על רקע מחקרים וסקרים אקולוגיים, שמבצעת רשות הטבע והגנים לאורך השנה, המצביעים על כך כי חיות הבר הנדירות, ביניהן : צבאים, צבי ים, עטלפים, סלמנדרות ונשרים, נמצאות בסכנת הכחדה ממשית. מובן כי נדרשת מעורבות גדולה של הציבור הרחב על מנת לשמור עליהן. כל זאת לפני שיהיה מאוחר מדי. אנו מאמינים כי פעולות הסברה ומודעות שנקדם מול הציבור יסייעו לנו במשימה חשובה זו למען חיות הבר. הדאגה לסובב אותנו חייבת להיות נחלת כולנו ומתוך שותפות נוכל לזכות ולשמר את המראות היפיפיים של ארצנו! אנחנו קוראים לציבור ולמקבלי ההחלטות לשים כתף בכל המובנים".

לפרטים נוספים על חיות הבר ועל הדרכים לשמור עליהן מוזמנים לגלוש באתר-  www.minim.parks.org.il