הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שיתוף פעולה ישראלי-גרמני: בנק רקמות לחיות בר


בנק הרקמות של חיות בר, פרויקט מיוחד בשיתוף פעולה ישראלי-גרמני - מוקם בימים אלו בספארי ברמת גן. באמצעות רקמות העור שישתמרו בתוך חנקן נוזלי יוכלו מדעני העתיד לייצר בעלי-חיים שנמצאים על סף הכחדה, או כאלה שעלולים להיכחד בשנים הבאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2016



בנק רקמות לחיות-בר, צילום: הספארי ברמת גן

Israel-German Ark of Life (IGAL) - בנק רקמות למען עתיד ורוד ואופטימי יותר: נוכח ההכחדה ההולכת וגוברת של חיות הבר בטבע, מוקם בימים אלו פרויקט מיוחד לשימור רקמות בעלי חיים, מהן יוכלו מדעני העתיד לייצר בעלי-חיים שנמצאים על סף הכחדה, או כאלה שעלולים להיכחד בשנים הבאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפרויקט הוקם ע''י וטרינר הספארי ברמת גן ד"ר יגאל הורוביץ , יחד עם פרופ' תומס הילדברנדט וד"ר סוזאן הולץ - מומחים להפריות חוץ גופיות ורביית חיות בר, מהמכון המתקדםLeibniz Institute for Zoo and Wildlife Research (IZW) בברלין שגרמניה.

בעשורים האחרונים ישנו תהליך מואץ של הכחדת בעלי החיים. גני החיות המודרניים, שמו להם למטרה לעורר מודעות לתהליכי ההכחדה ולשמר את חיות הבר על ידי ריבויין ועיסוק מתמיד בחינוך - על מנת לעורר כלפיהם אמפטיה, חמלה וסובלנות.

''שימור וריבוי בעלי חיים היא 'תורה' בפני עצמה וחשוב לעשות זאת באופן מדויק עד כמה שניתן'' מסבירה דוברת הספארי שגית הורוביץ. ''גני החיות יכולים לשמר ברווחה, מינים בודדים, והריבוי נעשה בין פרטים שאינם בעלי קרבת משפחה. אולם, לא ניתן לשמר יותר ממספר פרטים מכל מין וישנם לא מעט בעלי חיים שאינם נמצאים בגני חיות. על אף המאמצים הרבים של גני החיות ברחבי העולם, קיים חשש כי בעוד שנים אחדות רבים מבעלי החיים ייכחדו לחלוטין''.

כיוון שהטכנולוגיה של ימינו מתפתחת בקצב מסחרר, בדורות הבאים, ויתכן שאפילו בשנים הבאות, ניתן יהיה ליצר בעזרת רקמת עור שנשתמרה בבנק הרקמות את אותם מינים נכחדים, ובכך לשמר מגוון רחב יותר של מטען גנטי. בבנק יאספו רקמות בעלי חיים מגן החיות, אך בעיקר רקמות של ציפורים נודדות, חלקן נדירות מאוד, שמגיעות לטיפול בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים. לבית החולים לחיות בר מגיעים לטיפול מידי שנה אלפי בעלי חיים, במטרה להשיבם לטבע. צוות בית החולים טיפל במגוון עצום של בעלי חיים ומאז הקמתו הגיעו אליו כ-23 אלף בעלי חיים שכללו יותר מ-300 מינים שונים.

''רקמות העור של בעלי חיים ישתמרו בטכניקה מיוחדת בתוך מכלי חנקן נוזלי בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות צלזיוס'' מסבירה שגית הורוביץ. ''הדגימות ישמרו בישראל וגם בגרמניה, כדי להגדיל את האבטחה והשמירה עליהם. טכנולוגית יצור בעלי החיים נמצאת כעת בפיתוח מתקדם, ונראה כי בקרוב תוכל להיכנס לשימוש. אף על פי שעדיין לא ניתן לייצר בעלי חיים בדרך זו, מובילי הפרויקט רוצים להתחיל באיסוף כדי לא לאבד את הפוטנציאל הגלום בכל בעלי החיים שמגיעים לטיפול בבית החולים ובאמצעותם ניתן יהיה לסייע בעתיד לבני מינם. ככל הנראה, בעתיד הקרוב יותר, ניתן יהיה לרפא חיות בר פצועות ולהשלים חלקי גוף חסרים בעזרת בנק הרקמות המתהווה. ''.

''פרויקט דומה קיים גם בגן החיות של סאן-דייגו ובגן החיות המלכותי של לונדון, אולם זהו הפרויקט הראשון לפי מיטב ידיעתנו שחולש על אפריקה, אירופה (למעט כאמור אנגליה) אסיה ואפריקה.
צוות הרופאים שמוביל את הפרויקט מקווה ומאמין כי צוותים נוספים מגני חיות ברחבי העולם יצטרפו אליהם וכך מאגר הרקמות יגדל לכדי מאגר עצום, ובעתיד ניתן יהיה ליצר מגוון רחב של בעלי חיים בעלי מטען גנטי מגוון''. אומרת הורוביץ.