הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים החלה בפינוי מלחים מהכינרת


בעקבות הירידה המתמשכת בשנים האחרונות בכמות המים המגיעה לכינרת, ישנה מגמת עלייה בריכוזי המלחים באגם. רשות המים החלה במספר כווני פעולה - כמו צמצום השאיבה, תוספת קידוחים ועוד. אחת מהפעולות היא הטייה של מעיין מלוח תת ימי הנובע בתוך הכנרת אל המוביל המעביר את המים לירדן הדרומי ומשם לים המלח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2016



צילום: עמי ביטון - פיקוח רשות המים

באגם הכנרת ישנה מגמת עלייה בריכוזי מלחים, כתוצאה מהירידה המתמשכת בכמויות המים המגיעות אליו בשנים האחרונות, מה שמסכן את איכות המים הנשאבים מהכנרת לאזור הצפון ולמערכת המוביל הארצי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאור זאת, החלה רשות המים במספר כווני פעולה, כמו צמצום השאיבה, תוספת קידוחים ועוד. אחת מהפעולות היא הטיה של מעיין מלוח תת ימי הנובע בתוך הכנרת אל המוביל המלוח המעביר את המים לירדן הדרומי ומשם לים המלח.

כיפת מתכת הונחה מעל מעיין פוליה הנובע מקרקעית הכנרת צפונית לטבריה במליחות של 2200 מיליגרם לליטר כלוריד, פי 7  ממליחות האגם.

במבצע הנדסי מורכב ביותר נבנתה תחנת סניקה בחוף הכנרת והונח צינור תת קרקעי המחבר את כיפת האחיזה לתחנת הסניקה. בימים אלה מושלם החיבור לתחנת השאיבה ובהמשך יוסדר גם שיקום נופי ואקולוגי של המקום.

הטיית המעיין המלוח לירדן הדרומי צפויה להביא לפחיתה של 15% בכמות המלח הנכנס לכנרת ולירידת מליחות הכנרת בטווח הארוך. בנוסף, תביא ההטיה להגדלה נוספת בכמות המים המוזרמים לירדן הדרומי, ומליחות הנהר צפויה דווקא לרדת כאשר רשות המים תזרים עוד מי כנרת במורד הנהר במסגרת התכנית לשיקומו.

בתכנון גם הקמת מתקן התפלה שיתפיל חלק ממי המעיינות המלוחים כדי למהול את הקולחים של מט״ש ביתניה המטפל בביוב של טבריה ושל עמק הירדן. התמלחת מההתפלה יחד עם מי חמי טבריה יועברו בצינור עד לנחל בזק, מדרום לטירת צבי בעמק המעיינות.

פעולה זו מקדמת שלב נוסף בשיקום הירדן הדרומי, כאשר כל הקולחים יאגרו ולא יוזרמו לנהר, כך שמליחות הנהר צפויה לרדת עוד יותר.