הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אבני הדרך הרומיות בכביש 38 הועברו לגן ארכאולוגי


בשולי הכביש מבית גוברין לבית שמש, שהייתה הדרך הראשית מאשקלון לירושלים בתקופה הרומית, הוצבו לפני כ-2000 שנה אבני דרך שאפשרו לצועדים בה לדעת את מיקומם, ועל חלקן נחרטה כתובת המפארת את השליט באותה תקופה. כעת הועברו האבנים לשימור בגן ארכאולוגי והציבור יוכל להתרשם מהן בצורה נינוחה ובטיחותית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2016



אבני הדרך הרומיות במשכנן החדש בגן הארכאולוגי פארק עדולם צילום: גידי בשן - קק''ל

בפעולה משולבת של קק"ל ורשות העתיקות, הועברו לאחרונה אבני המיל - אבני סימון דרכים מרשימות מהתקופה הרומית לפני כ-2,000 שנה, מכביש 38 לגן הארכאולוגי פארק עדולם-צרפת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בימי האימפריה הרומית בארץ-ישראל,  נסללה רשת ענפה של דרכים, אשר תרמו להבלטת נוכחותה השלטונית ולקיומו של מסחר בטוח. על הדרכים הציבו הרומאים אבני סימון, במרחק של 1,480 מטר זו מזו (מיל רומי). אבנים אלה העניקו לצועד בדרך מידע על מיקומו ועל חלקן גם נחרטו כתובות המפארות את השליט שבימיו נסללה הדרך.

כך גם בדרך שבין בית גוברין לבית שמש (היום כביש 38), שהיתה הדרך הראשית מאשקלון לירושלים בתקופה הרומית.  האתר, שזכה לכינוי "אתר אבני המיל", משך אליו מבקרים רבים, וברבות השנים הפכה העצירה בצדי הכביש למסוכנת.


הגן הארכאולוגי פארק עדולם צילום: גידי בשן - קק''ל

בשיתוף עם רשות העתיקות, החליטה קק"ל להעביר את האבנים מכביש זה לגן הארכיאולוגי הנמצא במשרדי אזור ההר של קק"ל, סמוך למושב גבעת ישעיהו ובשטח פארק עדולם-צרפת. יהושע (ישו) דריי, המתמחה בשחזור טכנולוגיות עתיקות מטעם רשות העתיקות, פיקח על הפרויקט והאבנים הועברו אחת אחת על גבי משאית שהובילה אותן למשכנן החדש.

גידי בשן, רכז קהילה ויער של אזור ההר בקק"ל :"אלפי שנים לאחר שהוצבו אבני המיל עבור הקיסר אדריאנוס בדרך מאשקלון לירושלים, הן הועברו במבצע מורכב לתצוגה ארכיאולוגית מרהיבה בחצר קק"ל. המהלך נועד לשמר את האבנים ולאפשר לציבור להתרשם מהן בצורה בטיחותית ונינוחה".


הגן הארכאולוגי פארק עדולם צילום: גידי בשן - קק''ל

בהמשך יתבצעו עבודות שימור וניקוי האבנים. כעת יכולים המטיילים להתרשם מהאבנים המרשימות בבטחה, במסגרת ביקור בגן הארכיאולוגי. הגן מציג פריטים הקשורים בתחומי יסוד בחיי היום-יום, כמו מתקנים לעיבוד תוצרת חקלאית דרכים עתיקות ומנהגי קבורה. הכניסה לגן הארכיאולוגי היא ללא תשלום בכל ימות השבוע. בשבת מוזמנים המבקרים להחנות את הרכב ברחבה הקטנה שמחוץ לשער ולהיכנס דרך השער להולכי רגל.