הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכסת הביצים לשנת 2017 - כמעט ללא שינוי


ועדת הכלכלה אישרה את המכסה לשנת 2017 שתעמוד על 2.250 מיליארד ביצים. יו''ר הועדה איתן כבל: דאגנו לצרכנים ושמרנו על המשק המשפחתי – הגיע הזמן לקדם את שדרוג הלולים לטובת צער בעלי-חיים ולתת דחיפה למשק הביצים. לא אאפשר מצב שבו כפל הגידול שנועד לאפשר את השדרוג, יהיה 'בלוף'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2016



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (ד') את תקנות המועצה לענף הלול, הקובעות את הכללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2017, שהגיש משרד החקלאות. לפי ההצעה שאושרה, המכסה הארצית לשנה הבאה תעמוד על 2.250 מיליארד ביצים, לעומת מכסה של 2.220 מיליארד ביצים בשנת 2016.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בישיבה הקודמת שקיימה הוועדה בשבוע שעבר, התגלעו מחלוקות בין אנשי משרד החקלאות למגדלים - בעיקר מיישובי גבול הצפון, באשר לתקנה שביקש המשרד לאשר, לפיה מגדל שישדרג את הלול שלו יוכל לקבל מכסה כפולה לתקופת מסוימת.

בדיון היום הזכיר היו"ר כבל כי נלחם עבור שימור המשק המשפחתי יותר מכל אחד אחר, ובמקביל ניהל מאבק לשדרוג הלולים תוך שמירה על צער-בעלי חיים וכי הוא לא רואה סתירה בין הדברים. עם זאת, הבהיר כבל ואמר: ''לא אאפשר מצב שבו כפל הגידול שנועד לאפשר את השדרוג, יהיה 'בלוף'. אלה דברים שאסור שייעשו''.

בפתח הישיבה הקודמת מתח היו"ר כבל ביקורת קשה על משרד החקלאות, על כך שגם לאחר הודעות מקדימות שקיבלו מהוועדה, העבירו את טיוטת התקנות רגע לפי סוף השנה. הוא התייחס גם למחלוקת בין הצדדים ואמר כי כשם שעשה בעבר, גם הפעם לא יאפשר פגיעה במגדלים הקטנים ובמשק המשפחתי, לצד השמירה על האינטרס הציבורי.

ח"כ יצחק וקנין התייחס למחלוקת בין המגדלים למשרד החקלאות והסביר כי כפל הגידול ניתן למי שרצה לשדרג את הלול שלו, כשבפועל חקלאים העבירו את המכסה הכפולה ללול אחר והמשיכו לגדל בלול שלהם מבלי לשדרג אותו. "בלולים הגדולים יש 20-30 אחוז יותר עופות מהמותר ומועצת הלול צריכה לסדר את הברדק הזה". הוא הוסיף ואמר כי בכדי לשמור על הענף יש צורך לטפל גם בתופעה של השכרת מכסות, שהתחילה לפני שנים מ-25 מגדלים והגיעה ל-700 כיום.

נציגי המגדלים ציינו, כי בשל כפל הגידול נוצר עודף בענף והדבר נותן כוח למשווקים הגדולים שדורשים מהחקלאים הקטנים להוריד את מחיר הביצה. צחי בניון ממושב צוריאל טען כי כפל המכסות מוביל לייצור עודף של 34 מיליון ביצים בשנה.

סמנכ"ל משרד החקלאות אסף לוי, אמר כי כפל המכסה נועד לאפשר שדרוג הלולים לעמידה בכללי רישוי עסקים וצער בעלי חיים, וכי ועדת המכסות היא שנותנת את המכסה והיא זו שצריכה לוודא שהיא אכן ניתנת רק למי שמבצע שדרוג. היו"ר כבל דרש כי הדבר יהיה ברור בתקנות, והזהיר כי אם נוסח התקנות לא יהיה חד משמעי בעניין, הוועדה תבטל את האפשרות הזו. ח"כ יעקב פרי הצטרף ליו"ר כבל ולח"כ וקנין ואמר כי שדרוג לולים דורש השקעה גדולה והדבר יאפשר רק לבעלי היכולת לבצע זאת בעוד שהמגדלים הקטנים יקרסו.

בדיון היום אמר חבר הנהלת ארגון מגדלי העופות שמעון ביטון, כי הוא לא מבין את התעקשות משרד החקלאות על הגידול הכפול. "ב-2016 הדבר נעשה עם פרצות וצריך לבדוק האם מי שקיבל השנה מכסה לגידול כפול אכן שדרג את הלול שלו, או שבכוונתו לשדרג. האם זה סייע לו או שהוא רק קיבל קופון לתקופה של שנה ואולי אפילו שנה נוספת. אני לא רואה מקום לאשר את זה לפני שמאשרים תוכנית כוללת לשדרוג הלולים.

היו"ר כבל התייחס לשדרוג הלולים ואמר: "לצערי עד לרגע זה לא התקיים הדיון בוועדת החינוך בעניין, ובכוונתי לבקש ישיבה משותפת של הוועדות. הגיע הזמן לתת תשובות בעניין שדרוג הלולים ולתת דחיפה גם למשק הביצים". על מנת לאפשר גידול כפול למי שרוצה לשדרג את הלול שלו ולא לפגוע במגדלים הקטנים, אישרה הוועדה את הצעתו של היו"ר כבל כי התקנה העוסקת בכך תיכנס לתוקף רק ב-1 ביולי 2017, כאשר עד אז יוודא, יחד עם משרד החקלאות והמגדלים, שהדבר לא ינוצל לרעה. "אם אגלה שמישהו ניצל לרעה את הסעיף הזה אעביר זאת לבדיקת מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה", אמר היו"ר כבל.

יתר התקנות, ובכללן המכסה הכוללת כאמור, אושרו ויכנסו לתוקף כבר ב-1 בינואר 2017. היו"ר כבל אמר כי הוועדה שבה והקפידה לדאוג לציבור הצרכנים, תוך שמירה על המשק המשפחתי. בתום הדיון הוא אף ביקש לדעת מה הגורמים שמשפיעים על גודל הביצה וטעמה. מדריכת הגידול ממשרד החקלאות, חגית ארזי, השיבה כי גיל התרנגולת המטילה הוא הקובע את גודל הביצה. לדבריה, אחרי שהתרנגולת מבצעת הנשרה צריכת המזון שלה עולה וכך גם משקלה וגודל הביצה. היא הוסיפה כי התזונה, מים, חלבונים ושומנים משנים גם הם את הגודל.