הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מפרקים מונופולים: 'דשן הצפון' הביאה לירידת מחירי הדשנים בעשרות אחוזים


בהיעדר תחרות, המונופול רב העוצמה בשוק הדשן שנשלט עד לא מזמן בידי שתי חברות בישראל, היה חופשי להכתיב מחירים גבוהים של המוצר המהווה את אחד המרכיבים המרכזיים בהוצאות החקלאים. חמישה ארגוני קניות שנמאס להם לראות את החקלאים מופקרים לחסדי הטייקונים, איחדו כוחות בכדי לשנות את הכללים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-12-2016



דשן הצפון, צילום: באדיבות החברה לפיתוח הגליל

יוזמה ברוכה של החברה לפיתוח הגליל וארגוני קניות קיבוציים הביאה לשבירת המונופול בתחום הדשן לחקלאות ולהורדת מחירו בעשרות אחוזים.

אחד המרכיבים המרכזיים בהוצאות השוטפות של החקלאים הוא הדשן, שעלותו מגיעה לאלפי שקלים לטון. החברה לפיתוח הגליל וארבעה ארגוני קניות קיבוציים, הגיעו למסקנה כי אין כל הצדקה למחירים המופקעים שנבעו בשל המונופול בתחום, והקימו את חברת 'דשן הצפון'. בתוך פחות משלוש שנים קוצצו עלויות הדשן לחקלאים ביותר מחמישים אחוזים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שוק הדשן בארץ נשלט עד לא מזמן בידי שתי חברות גדולות. לדברי צח הירש, מנהל הסחר של 'משקי גליל עליון' ודירקטור ב'דשן הצפון': "בהיעדר תחרות, המונופול רב העוצמה בשוק הדשן, היה חופשי להכתיב מחירים גבוהים מאד. החקלאי הישראלי, שגם כך נדרש להתמודד עם גזירות בלתי אפשריות של מחירי מים גבוהים ופתיחת השוק לייבוא, פשוט לא היה מסוגל לעמוד במחירים המאמירים".

בחברה לפיתוח הגליל הבינו, כי הדרך היחידה לשנות את המצב, היא להיכנס לשוק ולהתמודד עם המתחרה החזק. בצעד חסר תקדים, חמישה ארגוני קניות קיבוציים שנמאס להם לראות את החקלאים מופקרים לחסדי טייקונים, איחדו כוחות כדי לשנות את הכללים.


דשן הצפון, צילום: באדיבות החברה לפיתוח הגליל

משקי גליל עליון, עמק הירדן, עמק יזרעאל, עמק בית שאן ומשקי המפרץ (המאגדים 143 קיבוצים) יחד עם משקי הדרום והנגב (104 קיבוצים) יצרו את שיתוף הפעולה הקיבוצי הנרחב ביותר. גולן ארגמן מקיבוץ חניתה המשמש כמנכ"ל החברה מציין: "כחברה השייכת לחקלאים ורואה את טובתם לנגד עיניה, אנחנו מספקים לא רק סל מוצרים רחב ושירות מקצועי, אלא גם מדיניות מחירים שפויה והוגנת, הצמודה לעלויות חומרי הגלם העולמיים - דבר שטרם נעשה בעבר. התוצאה היא שמאז נכנסה 'דשן הצפון' לשוק, ירדו מחירי הדשנים המרכזיים בעשרות אחוזים".

כיצד ירידת המחירים באה ליידי ביטוי? לדוגמה האוראן, דשן המשמש בעיקר לגידולי שדה ושקדים, נמכר בשנת 2013 בכ-2,600 שקלים לטון. היום מחירו פחת ביותר מחמישים אחוזים ל- 1,250 שקלים לטון. האוריאה הוותיקה, המשמשת לדישונים כלליים, בעיקר בחיטה, נמכרה בשנת 2013 במחיר של 2,450 שקלים לטון והיום בפחות מ- 1,100 שקלים לטון.

זמיר כרמי מקיבוץ שמיר הוא חקלאי ותיק שניהל את ג"ג ואת התאחדות גידולי השדה, מסביר עד כמה מחיר הדשן משמעותי לחקלאים: "דשן יכול להוות 15%-20% מהוצאות החקלאי. טרם התחרות שנוצרה, החברות המובילות היו מקצועיות, אבל המחירים נסקו ולא היו חלופות. כאשר 'דשן הצפון' נכנסה לשוק, המחירים ירדו בעשרות אחוזים. 'דשן הצפון' לא נמדדת רק במחיר, אלא ביכולת לאבחן נכון את צרכי החקלאי ולהתאים פתרונות מדויקים, זמינות ומהירות תגובה גבוהים''.

התחרות מטיבה עם הצרכן ופירוק מונופולים עוד יותר. המרוויחים הבלעדיים הם כלל החקלאים בארץ וכל מי שעדיין חולם להפריח את השממה, על אף הקשיים הכרוכים בכך. אם אתם תוהים איך למרות החיסכון בעלויות הדשן מחיר הפירות והירקות לא יורד, גם לכך יש לארגמן הסבר: "רשתות השיווק הגדולות גוזרות קופון מטורף על גבו של הצרכן".