הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשל הגשמים: חומת אבנים מתקופת בית ראשון קרסה בשמורת תל דן


בתל דן, אחד מאתרי העתיקות החשובים בישראל, נמצאים שרידיה של עיר קדומה בת כ-5,000 שנה שהגיעה לשיא מעמדה וחשיבותה בתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית. צביקה צוק רשות הטבע והגנים: ''עצוב לראות פגיעה כזו של איתני הטבע בערכי היסטוריה ומורשת. נרכז את מירב המשאבים על מנת לתקן את הנזקים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-12-2016



חומת האבן שהתמוטטה בתל דן. צילום: ד"ר צביקה צוק - רשות הטבע והגנים

הגשם החזק של הימים האחרונים לא חס גם על אתרי הארכיאולוגיה וגרם לקריסת חומת אבן מתקופת בית ראשון בשמורת טבע תל דן. התמוטטות האבנים הנרחבת התרחשה בחומה העתיקה הצמודה לשער הכניסה לעיר העתיקה בתל דן, והיא כיסתה חמש מצבות אבן זקופות הצמודות לבסיס החומה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתל דן, אחד מאתרי העתיקות החשובים בישראל, נמצאים שרידיה של עיר קדומה בת כ-5,000 שנה. ראשית היישוב במקום בתקופה הנאוליתית, ולשיא מעמדה וחשיבותה הגיעה העיר בתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית.

משלחת חפירות תל דן החלה לפעול בשנת 1966, בניהולו של פרופ' אברהם בירן, והחפירות נמשכות לסירוגין עד היום. בסמוך למקום ההתמוטטות, נמצאה בזמנו כתובת חשובה ביותר בשפה הארמית הקדומה מהמאה התשיעית לפני הספירה, המציינת את כיבוש המקום על ידי חזאל מלך ארם, שכבש אותו מידי בית דוד. זהו האזכור החיצוני היחיד בעת העתיקה המזכיר את בית דוד. ממצא נוסף מרשים במיוחד באתר ארכיאולוגי זה הוא השער הכנעני הקדום שנבנה בלבני בוץ, משלב שלוש קשתות הנחשבות לקדומות ביותר מסוגן בעולם.


צילום: ד''ר צביקה צוק - רשות הטבע והגנים
 
החומה העתיקה בנויה בחלקה מהאבנים המקוריות של אותה תקופה, וחלקה הושלמה באבנים משוחזרות. בעקבות הפגיעה בשרידי החומה העתיקה אשר דווחה ע''י מנהל השמורה איתן ניסים, הגיעו למקום צוותי שימור אתרים ארכיאולוגים, שאומדים את הנזקים מקרוב ומקדמים תכנית שיקום לשרידים שניזוקו. צוותי השימור הוקמו בשיתוף רשות הטבע והגנים ואגף מורשת במשרד ירושלים והמורשת ורשות העתיקות.
 
ד"ר צביקה צוק, מנהל אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים: "עצוב ומצער לראות פגיעה כזו של איתני הטבע בערכי היסטוריה ומורשת ייחודיים וחשובים ביותר. נרכז את מירב המשאבים תוך רתימת צוותי השימור שלנו, שהינם מיומנים בעבודה מסוג זה, על מנת לתקן את הנזקים, לשקם את החומה ולהחזיר את המצב לקדמותו למעננו ולמען לדורות הבאים".