הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התעשייה הקיבוצית מגדילה פעילויות בחו''ל על חשבון הייצור המקומי


התעשייה הקיבוצית צומחת והיקף היצור שלה במפעלים וחברות בת בחו''ל יגיע השנה לשיא של כל הזמנים. מנכ''ל איגוד התעשייה הקיבוצית: המגמה של התרחבות בעולם משלבת הצלחה, אך גם החמצה מבחינה לאומית. בחלק מהמקרים העדר מדיניות עידוד מספקת מצד ממשלות ישראל, דרבנו מנהלים בקיבוצים לפזר את הסיכון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-12-2016



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

היקף היצור של התעשייה הקיבוצית במפעלים וחברות בת הפועלים בחו"ל יגיע השנה לשיא של כל הזמנים - 9.9 מיליארד שקלים, כך עולה מדו"ח שהכינה מנהלת המחלקה הכלכלית באיגוד התעשייה הקיבוצית, שלומית ארבל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

היצוא כתוצאה מיצור בישראל ירד לעומת זאת בשיעור של 0.7% ל-13.9 מיליארד שקלים ואילו המכירות בשוק המקומי עלו ל-12.6 מיליארד שקלים -  גידול של 2.5% התואם את הצמיחה הטבעית בישראל.

מבדיקה השוואתית של המגמות לאורך שנים, עולה כי בשנת 2000 הסתכמה הפעילות בחו"ל של מפעלי הקיבוצים ב-900 מיליון שקלים בלבד, כלומר מדובר בגידול דרמטי של 1000%. מתוך 17 מיליארד שקלים של גידול במכירות הקיבוצים במהלך 16 השנים האחרונות, 9 נעשו מפעילות יצור בחו"ל, 7 מהגדלת היצוא מהארץ ומיליארד שקלים בלבד מהגידול במכירות בשוק המקומי.

לדברי מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין, המגמה של התרחבות בעולם משלבת הצלחה, אך גם החמצה מבחינה לאומית. חלק מהגידול ביצור בחו"ל הוא טבעי במסגרת ההתרחבות הבינלאומית של המפעלים, הגלובליזציה ורצון להיות קרוב לשווקי היעד. יחד עם זאת, בחלק לא מבוטל מהמקרים העדר מדיניות עידוד מספקת לתעשייה מצד ממשלות ישראל, הרגולציה המעיקה והשבתות בעבר של נמלי הים דרבנו מנהלים בקיבוצים לפזר את הסיכון. המשמעות היא מאות מקומות עבודה חדשים, בעיקר בפריפריה, שיכלו להיות בארץ, אבל במקום זאת הם בחו"ל.

נתוני הסיכום המלאים הוצגו בפני ראשי המפעלים והקיבוצים בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית שנערך בשבוע שעבר בכפר המכביה. הכנס עסק בטכנולוגיות המחר שמחוללות את המהפכה התעשייתית הנוכחית - ננוטכנולוגיה, הדפסת תלת-ממד, ביג דאטה והאינטרנט של הדברים בהשתתפות יזמים, מנהלי חברות, מדענים וחוקרים. תוכנית הכנס והרשמה באתר האיגוד.